Skolēni cenšas, mācās un gatavojas eksāmeniem, tomēr nereti tāpat izjūt nedrošību par savām zināšanām. Pie vainas ne vienmēr ir motivācijas trūkums - daudz biežāk tā ir neefektīva pieeja mācību procesam. Šajā rakstā apkopotas piecas tipiskākās kļūdas, ko skolēni pieļauj eksāmenu gatavošanās laikā, un piedāvāti risinājumi, kā skolotāji var sniegt atbalstu un veicināt mērķtiecīgu mācīšanos.
1. Skolēni cenšas apgūt "visu uzreiz"
![]() |
Daudzi skolēni mēģina apgūt lielu informācijas apjomu vienā vakarā, domājot - "jo vairāk, jo labāk". Taču šī pieeja bieži noved pie informācijas pārslodzes, kurā pazūd svarīgākais. |
![]() |
Ieteicams veicināt sistemātisku mācīšanos - mazās porcijās un regulāri. Piemēram, katru dienu veltot 20-30 minūtes Uzdevumi.lv eksāmenu treniņuzdevumiem*, skolēni nostiprina zināšanas un trenē domāšanu ilgtermiņā. |
2. Skolēni neveic pietiekami daudz uzdevumu
![]() |
Teorijas apgūšana ir svarīga, taču bez praktiskas pielietošanas zināšanas mēdz būt virspusējas. Daudzi skolēni koncentrējas uz lasīšanu, bet izvairās no uzdevumu risināšanas. |
![]() |
Regulāri iesaistiet skolēnus praktiskos uzdevumos un uzsveriet nepieciešamību patstāvīgi trenēt risināšanas prasmes. Uzdevumi.lv piedāvā iespēju katru uzdevumu pildīt atkārtoti ar jaunu variantu - tas palīdz skolēniem attīstīt noturīgākas zināšanas. |
3. Netiek analizētas kļūdas
![]() |
Bieži skolēni neizvērtē pieļautās kļūdas, zaudējot iespēju mācīties no savas pieredzes. |
![]() |
Mudiniet skolēnus iedziļināties kļūdās un saprast, ko izdarīja nepareizi. Uzdevumi.lv materiālos pieejams atbilžu skaidrojums, kas ļauj skolēniem izprast savas kļūdas bez papildu slodzes skolotājam*. |
4. Skolēni koncentrējas tikai uz "vieglajām" tēmām
![]() |
Dabiskā vēlme gūt ātrus panākumus bieži mudina skolēnus risināt tikai tos uzdevumus, ko viņi jau prot. |
![]() |
Veiciniet līdzsvarotu darbu ar dažādas sarežģītības uzdevumiem. Uzdevumi.lv materiālus iespējams atlasīt pēc grūtības pakāpes, kas palīdz skolēniem pakāpeniski izaicināt sevi un sagatavoties pilnvērtīgi. |
5. Gatavošanos atliek uz pēdējo brīdi
![]() |
Plānošanas trūkums un vēlme "visu nokārtot rīt" ir bieža skolēnu problēma. Tas rada lieku stresu un ietekmē gala rezultātu. |
![]() |
Palīdziet skolēniem izveidot vienkāršu, pārskatāmu sagatavošanās plānu. Piemēram, katru dienu viens priekšmets un konkrēts laiks treniņuzdevumiem. Regulārs ritms palīdz mazināt trauksmi un veicina pašpārliecību. |
Gatavošanās eksāmeniem nav tikai par zināšanām - tas ir arī process, kurā skolēni attīsta prasmi plānot, analizēt un mācīties mērķtiecīgi. Skolotāja atbalsts šajā procesā ir būtisks - gan iedrošinot, gan piedāvājot strukturētus rīkus, piemēram, Uzdevumi.lv valsts pārbaudes darbu treniņuzdevumus.
Apskatiet portālā pieejamos eksāmenu treniņuzdevumus un mudiniet skolēnus gatavoties pārbaudījumiem patstāvīgi vai nosūtiet viņiem uzdevumus sadaļā "Pārbaudes darbi"!
Eksāmenu grafiks un gatavošanās uzdevumi
* Uzdevumu pareizās atbildes, to skaidrojums un eksāmenu treniņuzdevumi pieejami lietotājiem ar aktīvu PROF pieslēgumu.