“Ir daudz dažādu veidu, kā paplašināt bērna pasauli. Mīlestība pret grāmatām ir pati labākā.”
/Žaklīna Kenedija/
Lasīšana ir viena no svarīgākajām cilvēka pamatprasmēm, kas nepieciešama visas dzīves garumā. Speciālisti ir vienisprātis, ka grāmatu lasīšana veicina bērnos radošumu, papildina vārdu krājumu, nostiprina klausīšanās prasmi un sniedz arī citus būtiskus ieguvumus bērna attīstībā. Bērna lasītprieks ļoti saistīts ar to, kā noritējusi lasītprasmes apguve un kā pret lasīšanu izturās pārējie ģimenes locekļi. Esam apkopojuši ieteikumus par lasītprieka veicināšanu dažādos bērna vecumposmos.
Kad bērnam jāprot lasīt?
Katrs bērns attīstās savādāk, tādēļ arī viena vecuma bērnu prasmes lasīšanā nevar vērtēt vienādi. Labākais laiks, lai mācītu bērnam lasīt, ir brīdis, kad pamanāt viņa interesi. Tad lasīšanu var apgūt rotaļu veidā.
Jau no mazotnes
Veidojiet bērna lasīšanas pamatus jau agrā bērnībā, radot pozitīvu pieredzi un interesi par grāmatām. Izvēlieties bērna vecumam atbilstošas bilžu grāmatas, lasot rādiet uz attēliem, nosauciet detaļas, mainiet balss toni, attēlojiet grimases, plaukšķiniet ar rokām vai kā citādi pievērsiet bērna uzmanību. Lielākam bērnam, lasot priekšā, lūdziet norādīt uz dažādām detaļām grāmatas attēlos, lūdziet pāršķirt lappuses un vilkt vārdus līdzi ar pirkstu, jo lasīšana prasa acu un roku sadarbību.
Ģimenes tradīcijas
Kad bērns ir mazs, lasīšana var būt viena no ikdienas ritma sastāvdaļām. Skaitāmpanti, īsi dzejoļi un lasītrpasmi veicinošas rotaļas pa dienu. Vakara pasaka pirms miedziņa. Reklāmas izkārtņu un ielu nosaukumu lasīšana pastaigas laikā.
Lasiet bērnam priekšā pasakas, stāstus, dzejoļus. Un turpiniet lasīt arī tad, kad bērns jau apguvis lasītprasmi.
Lasītā pārrunāšana
Vienmēr izrādiet interesi par to, ko bērns lasa, un atbalstiet viņu lasīšanas procesā, ja tas nepieciešams. Vienalga, vai grāmatu lasiet jūs, vai bērns pats - pārrunājiet nupat izlasīto. Lasīšanas laikā vai pēc tam pajautājiet bērnam - kas notika un kāpēc, kas tev patika vislabāk, ko tu par to domā? Māciet bērnam atstāstīt izlasīto.
Esiet piemērs!
Bērns daudz labprātāk lasīs tad, ja redzēs, ka arī viņa mamma un tētis lasa. Ja ikdienā grūti atrast laiku lasīšanai, ieviesiet ģimenes lasīšanas laiku. Vienojieties par dienu un laiku, kurā visi kopā lasīsiet un pēc tam pārrunāsiet izlasīto. Šī var būt lieliska, izzinoša un saliedējoša ģimenes tradīcija.
Atbalsts ir būtisks
Vienmēr izrādiet interesi par to, ko bērns lasa. Esiet pacietīgi un atbalstoši. Nekritizējiet bērnu, ja ir kļūdas lasīšanas laikā. Ja pie katras kļūdas pārtrauksiet un labosiet bērnu, viņam būs grūti saprast lasītā jēgu. Labojiet kļūdu tikai tad, ja vārds tiek izlasīts tik nepareizi, ka tas traucē izprast lasīto.
Nekad lasīšanu nepiemērojiet kā soda mēru. Lasīšanai jābūt patīkamai nodarbei, kas iepriecina, bagātina un sniedz patīkamas emocijas.
Vecumam atbilstoša lasāmviela
Lai bērnā neradītu pretestību pret lasīšanu, svarīga ir vecumam atbilstoša lasāmvielas izvēle - lai nebūtu ne garlaicīgi ne pārlieku sarežgīti. Tikai jūs paši vislabāk jutīsiet, kādas grāmatas piedāvāt. Kamēr viens bērns vēl lasīs plānas grāmatas ar lieliem burtiem un daudz ilustrācijām, cits jau meklēs biezas grāmatas ar sarežģītāku sižetu.
Lasāmvielas paplašināšana
Noskaidrojiet tēmas, kas interesē bērnu, un piedāvājiet viņam jaunu lasāmvielu. Piedāvājiet lasīšanai dažādus tekstus un formātus - grāmatas, žurnālus, reklāmas, reportāžas, mājaslapas un lietotnes. Mazākiem bērniem ļoti patīk klausīties audiopasakas.
Izzinoša var būt kopīga došanās uz pilsētas bibliotēku. Apskatiet lielo grāmatu klāstu, pārrunājiet, kādās nodaļās grāmatas sadalītas, apskatiet jaunākās bērnu grāmatas un sameklējiet jaunu lasāmvielu.
Pusaudži un lasīšana
Ir reizes, kad pusaudži nelasa grāmatas, jo neprot atrast savām interesēm atbiltošu lasāmvielu. Ja zināsiet, kādas ir jaunieša intereses, tad varēsiet palīdzēt piemeklēt atbilstošu lasāmvielu. Varbūt laiks kādam žurnālam par zinātniskiem atklājumiem, grāmatai angļu valodā vai rakstu sērijai kādā tehnoloģiju portālā.
Kopīga izklaide
Interesi par lasīšanu var veidot arī filmu vakari. Atrodiet grāmatu ekranizējumus, pirms tam kopīgi izlasot pašu grāmatu. Sarīkojiet kino vakaru, pēc tā pārrunājot, kas labāk patika redzētajā, bet kas vairāk saistīja lasītajā. Pajautājiet, vai filmas varoņi atbilda tam, kā bērns bija iztēlojies grāmatu varoņus.
Kā neapjukt plašajā klāstā
Ja ieejot grāmatnīcā, gadās apjukt no lielā grāmatu klāsta, pirms došanās uz veikalu iepazīstieties ar grāmatu aprakstiem, recenzijām vai smelieties idejas dažādu konkursu, nomināciju sarakstos. Tā atradīsiet tieši jūsu bērna interesēm atbilstošāko literatūru.
Ieteicamā literatūra
Ja bērns nelabprāt vasaras mēnešos velta laiku ieteicamās literatūras lasīšanai, pārskatiet grāmatu sarakstu kopā ar bērnu. Pārrunājiet, kādēļ kādas konkrētas grāmatas bērns nevēlas lasīt. Izstāstiet bērnam, kā iemācījāties lasīt jūs un kādas grāmatas bērnībā bija jūsu mīļākās. Izvēlēties grāmatu, ko bērns lasīs nākamo, un pajautājiet bērna domas - par ko varētu būt grāmata, kādi notikumi tajā varētu norisināties. Iespējams, ka kāda grāmata, ko bērns lasa nelabprāt, ieskaņota audiogrāmatas vai radio raidījuma veidā.
Lasīšanas prieku vēlot,
Uzdevumi.lv komanda