Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Atoma uzbūve | Aprakstīta atoma un tā kodola uzbūve. |
2. | Daļiņu skaits atomā | Aprakstīta daļiņu skaita noteikšana atomā, izmantojot periodiskās tabulas datus. |
3. | Elektriskās parādības | Aprakstītas elektriskās parādības. |
4. | Elektroskops un elektrometrs | Aprakstīta elektroskopa un elektrometra uzbūve un darbības princips. |
5. | Ķermeņu elektrizācija | Aprakstītas ķermeņu elektrizācijas iespējas un elektrostatiskā indukcija. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Elektronu skaits atomā | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēni izmanto ķīmisko elementu periodisko tabulu un nosaka elektronu skaitu atomā. |
2. | Neitronu skaits atomā | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēni izmanto ķīmisko elementu periodisko tabulu un nosaka neitronu skaitu atomā. |
3. | Atoma sastāvdaļas | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēni atkārto atoma sastāvdaļās. |
4. | Atoms | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēni atkārto atoma uzbūvi. |
5. | Atoma sastāvdaļu lādiņš | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēni atkārto atoma sastāvdaļu lādiņa zīmes. |
6. | Atoma uzbūves elementi | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Jautājumi par atoma sastavdaļām un sastāvdaļu lādiņiem. |
7. | Pozitīva jona sastāvs | 2. izziņas līmenis | vidēja | 10 p. | Skolēni aprēķina daļiņu skaitu pozitīvā jonā un nosaka jona sastāvdaļu lādiņu. |
8. | Atoma uzbūves modelis | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Skolēni strādā ar atoma uzbūves modeli. |
9. | Elektrisko parādību atpazīšana | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Jāatpazīst elektriskās parādības no pārējām dabas parādībām. |
10. | Elektroskopa un elektrometra uzbūve | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Uzdevums pārbauda skolēna zināšanas par elektrometra/ elektroskopa uzbūvi. |
11. | Apgalvojumu pareizība par elektrizāciju | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Jāizvērtē izteikto apgalvojumu pareizība par ķermeņu elektrizāciju. |
12. | Elektrizēto (elektrizēto un neelektrizēto) ķermeņu mijiedarbība | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēni pārbauda savas zināšanas par elektrizēto (elektrizēto un neelektrizēto) ķermeņu mijiedarbību. |
13. | Lādiņu mijiedarbība | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēni pārbauda savas zināšanas par elektrizēto (elektrizēto un neelektrizēto) ķermeņu mijiedarbību. |
14. | Elektrizēto ķermeņu mijiedarbība | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēni pārbauda savas zināšanas par elektrizēto (elektrizēto un neelektrizēto) ķermeņu mijiedarbību. |
15. | Elektrizēto ķermeņu īpašības | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēni atkārto par berzējot iegūto ķermeņu elektrizāciju un nosaka to mijiedarbību ar citiem neuzlādētiem ķermeņiem. |
16. | Elektrisko lādiņu veidi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Uzdevums pārbauda skolēnu zināšanas par nūjiņu iegūto lādiņu berzes ceļā, ka arī par nūjiņu mijiedarbību savā starpā. |
17. | Apgalvojumu izvērtēšana par elektrozācijas procesu | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Jāizvērtē izteikumu pareizība par elektrizācijas procesu un iekārtu darbību. |
18. | Lādiņu līdzsvars | 2. izziņas līmenis | vidēja | 9 p. | Secina, ka elektriskā mijiedarbība starp objektiem notiek, ja tiek izjaukts lādiņu līdzsvars. Skaidro elektrisko lādiņu nodalīšanās piemērus dabā un tehnikā, izmantojot atoma uzbūves modeli. (D.9.1.1.1.; D.9.12.1.1.1.; D.9.12.2.1.) |
19. | Lādiņu atvirzīšanās lādēta ķermeņa iedarbībā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Jānosaka, kā notiks lādiņu atvirzīšaņās, vadītājam tuvinot uzlādētu ķermeni. |
20. | Elektrostatiskā indukcija | 3. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Jānosaka, kā notiks ķermeņu mijiedarbība, izmantojot elektrostatiskās indukcijas parādību. |
21. | Cilindru lādiņi pēc to atdalīšanas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Jānosaka, kādi būs cilindru lādiņi pēc to atdalīšanas, ja tuvumā atradās lādēts ķermenis. |
22. | Elektroskopi | 3. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Demonstrējums ar diviem elektroskopiem. |
23. | Elektriskās mijiedarbības attēlojumi | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Salīdzina elektriskās mijiedarbības attēlojumus. |
24. | Elektriskā avota atrašanas vieta | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēni noskaidro elektriskā avota atrašanās vietu. |
25. | Elektriskā lauka līnijas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēni pārbauda, vai pareizi ir attēlotas elektriskā lauka līnijas. |
26. | Elektriskā lauka intensitātes lielums | 3. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Skolēni nosauc punktus, kuros ir vienāda elektriskā lauka intensitāte. |
27. | Elektriskā lauka darbība uz lādiņiem | 3. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Uzdevums pārbauda, cik dziļi skolēni saprot, kā elektriskā lauka darbība uz lādiņiem ir atkarīga no attāluma. |
28. | Elektriskā mijiedarbība un gravitācijas mijiedarbība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Salīdzina elektrisko un gravitācijas lauku. (D.9.2.2.1.) Saskata elektriskā un gravitācijas lauka kopīgās īpašības. (D.9.2.2.1.) |
29. | Triboelektriskā rinda | 3. izziņas līmenis | augsta | 5 p. | Skolēni izlasa informāciju par triboelektrisko rindu un izpilda uzdevumus. |
30. | Faradeja rinda | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Skolēni izanalīzē informāciju un atbild uz jautājumiem. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Elektriskā lauka lielums | Citi | zema | 1 p. | Skolēni mācās noskaidrot elektriskā lauka lielumu pēc attēla. |
2. | Gezehusa rinda 1 | Citi | augsta | 3 p. | Skolēni izanalīzē informāciju un atbild uz jautājumiem. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Atoma uzbūve. Lādiņu līdzsvars | 00:10:00 | vidēja | 12 p. | Atkārto atoma uzbūvi. Skaidro elektrisko lādiņu nodalīšanās piemērus dabā un tehnikā, izmantojot atoma uzbūves modeli. (D.9.1.1.1.; D.9.12.1.1.1.; D.9.12.2.1.) Salīdzina elektriskās mijiedarbības attēlojumus. |
2. | Atoma uzbūve. Elektriskās parādības | 00:10:00 | vidēja | 4 p. | Atkārto atoma sastāvdaļu lādiņa zīmes. Atšķir elektriskās parādības no pārējām dabas parādībām. Spriež par elektrizāciju. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Atoma sastāvdaļās | 00:10:00 | vidēja | 5 p. | Atkārto atoma sastāvdaļās. Spiež par elektrizāciju. Salīdzina elektrisko mijiedarbību ar gravitācijas mijiedarbību. |