Skolēns veic pētījumu, izmantojot mērlenti svārsta garuma mērīšanai un gaismas vārtus — svārstību perioda mērīšanai.
Pieņem, ka svārsta sākuma novirze no līdzsvara stāvokļa visos eksperimentos ir nemainīgs lielums!
Problēma: Kā matemātiskā svārsta svārstību periods ir atkarīgs no svārsta garuma?
Mērījumu un aprēķinu tabula:
Izmanto digitālos rīkus mērījumu datu apstrādei! Noapaļo, izmantojot norādījumus!
Nr.
p.k.
|
, \(m\)
|
\(T\), \(s\)
|
, \(s\)
4 cipari aiz komata
|
, \(s\)
4 cipari aiz komata
|
, \(s\)
4 cipari aiz komata
|
\(r\), %
1 cipars aiz komata
|
|
1.
|
\(0,5\)\(0,001\)
|
1,4185
1,4169
1,4205
|
1,4186
|
−0,0001
−0,0017
0,0019
|
4,303
|
0,0045
|
0,3
|
2.
|
\(1,0\)
|
2,0070
1,9711
2,0378
|
4,303
|
||||
3.
|
\(1,5\)
|
2,4445
2,4594
2,4606
|
Atbildes var nerakstīt
|
4,303
|
|||
4.
|
\(2,0\)
|
2,8294
2,8399
2,8181
|
|
Atbildes var nerakstīt
|
4,303
|
||
5.
|
\(2,5\)
|
3,1702
3,2580
3,0949
|
Atbildes var nerakstīt
|
4,303
|
Secinājumi:
\(B\) | matemātiskā svārsta svārstību periods ir atkarīgs no svārsta garuma. Iegūta sakarība nav lineāra. Tuvinājuma līkni apraksta sakarība , kur \(b\) aptuveni vienāds ar \(0,5\). Tātad svārstību periods ir tieši proporcionāls svārsta garuma kvadrātsaknei, kas pilnīgi sakrīt ar svārstību perioda formulu . |
\(C\) | matemātiskā svārsta svārstību periods ir atkarīgs no svārsta garuma. Iegūta sakarība nav lineāra, kas pilnīgi sakrīt ar formulu . |
\(D\) | matemātiskā svārsta svārstību periods ir atkarīgs no svārsta garuma: samazinoties svārsta garumam, samazinās svārstību periods. |
\(A\) | matemātiskā svārsta svārstību periods ir atkarīgs no svārsta garuma. Iegūta sakarība nav lineāra, jo samazinoties svārsta garumam \(2\) reizes, svārstību periods nesamazinās \(2\) reizes. Iegūta sakarība nav lineāra, kas pilnīgi sakrīt ar formulu . |
Izmanto snieguma līmeņu aprakstu un izvērtē datu analīzi!
Snieguma līmeņu apraksts:
Sācis apgūt
|
Turpina apgūt
|
Apguvis
|
Analizē iegūtos datus pēc dotā parauga, aprakstot pētījuma rezultātus ar skaitliskiem datiem vai atbildot uz skolotāja jautājumiem. | Analizē pētījumā iegūtos datus, aprakstot likumsakarības un salīdzinot iegūtos rezultātus ar literatūrā atrodamajiem vai teorijas datiem. | Analizē pētījumā iegūtos datus, skaidrojot atklātas likumsakarības, izmantojot dabaszinātnisku terminoloģiju, fizikālo lielumu apzīmējumus un atbilstošas mērvienības un salīdzinot iegūtos rezultātus ar literatūrā atrodamajiem datiem. |
Secinājums \(B\)
|
Secinājums \(C\)
|
Secinājums \(D\)
|
Secinājums \(A\)
|
Lai iesniegtu atbildi un redzētu rezultātus, Tev nepieciešams autorizēties. Lūdzu, ielogojies savā profilā vai reģistrējies portālā!