Skolēns veic pētījumu, izmantojot mērlenti svārsta garuma mērīšanai un gaismas vārtus — svārstību perioda mērīšanai.
Pieņem, ka svārsta sākuma novirze no līdzsvara stāvokļa visos eksperimentos ir nemainīgs lielums!
Problēma: Kā matemātiskā svārsta svārstību periods ir atkarīgs no svārsta garuma?
Mērījumu un aprēķinu tabula:
Izmanto digitālos rīkus mērījumu datu apstrādei! Noapaļo, izmantojot norādījumus!
Nr.
p.k.
|
, m
|
T, s
|
, s
4 cipari aiz komata
|
, s
4 cipari aiz komata
|
|
, s
4 cipari aiz komata
|
r, %
1 cipars aiz komata
|
1.
|
0,50,001
|
1,4185
1,4169
1,4205
|
1,4186
|
−0,0001
−0,0017
0,0019
|
4,303
|
0,0045
|
0,3
|
2.
|
1,0
|
2,0070
1,9711
2,0378
|
4,303
|
||||
3.
|
1,5
|
2,4445
2,4594
2,4606
|
Atbildes var nerakstīt
|
4,303
|
|||
4.
|
2,0
|
2,8294
2,8399
2,8181
|
|
Atbildes var nerakstīt
|
4,303
|
||
5.
|
2,5
|
3,1702
3,2580
3,0949
|
Atbildes var nerakstīt
|
4,303
|
Secinājumi:
B | matemātiskā svārsta svārstību periods ir atkarīgs no svārsta garuma. Iegūta sakarība nav lineāra. Tuvinājuma līkni apraksta sakarība , kur b aptuveni vienāds ar 0,5. Tātad svārstību periods ir tieši proporcionāls svārsta garuma kvadrātsaknei, kas pilnīgi sakrīt ar svārstību perioda formulu . |
C | matemātiskā svārsta svārstību periods ir atkarīgs no svārsta garuma. Iegūta sakarība nav lineāra, kas pilnīgi sakrīt ar formulu . |
D | matemātiskā svārsta svārstību periods ir atkarīgs no svārsta garuma: samazinoties svārsta garumam, samazinās svārstību periods. |
A | matemātiskā svārsta svārstību periods ir atkarīgs no svārsta garuma. Iegūta sakarība nav lineāra, jo samazinoties svārsta garumam 2 reizes, svārstību periods nesamazinās 2 reizes. Iegūta sakarība nav lineāra, kas pilnīgi sakrīt ar formulu . |
Izmanto snieguma līmeņu aprakstu un izvērtē datu analīzi!
Snieguma līmeņu apraksts:
Sācis apgūt
|
Turpina apgūt
|
Apguvis
|
Analizē iegūtos datus pēc dotā parauga, aprakstot pētījuma rezultātus ar skaitliskiem datiem vai atbildot uz skolotāja jautājumiem. | Analizē pētījumā iegūtos datus, aprakstot likumsakarības un salīdzinot iegūtos rezultātus ar literatūrā atrodamajiem vai teorijas datiem. | Analizē pētījumā iegūtos datus, skaidrojot atklātas likumsakarības, izmantojot dabaszinātnisku terminoloģiju, fizikālo lielumu apzīmējumus un atbilstošas mērvienības un salīdzinot iegūtos rezultātus ar literatūrā atrodamajiem datiem. |
Secinājums B
|
Secinājums C
|
Secinājums D
|
Secinājums A
|
Lai iesniegtu atbildi un redzētu rezultātus, Tev nepieciešams autorizēties. Lūdzu, ielogojies savā profilā vai reģistrējies portālā!