Tu jau esi mācījies par tēmu "Dialogs" un zini, ka tie var notikt gan klātienē satiekot cilvēku, gan attālināti.
Viens no veidiem, kā dialogu var veidot attālināti, ir pa telefonu. Telefons jeb tālrunis ir elektroakustiska ierīce, kas pārvērš elektriskos signālus skaņu signālos.
Saziņa pa telefonu var notikt rakstiskā un mutiskā formā.
Rakstiskā formā tas ir iespējams:
- rakstot īsziņas;
- izmantojot dažādus sociālos tīklus.
Mutiskā formā tas ir iespējams:
- sarunājoties pa telefonu;
- veicot video zvanu.
Vārdam "etiķete" ir divas nozīmes:
- zīme, ko uzlīmē uz preces vai tās iesaiņojuma ar preces nosaukumiem, cenu, sastāvu un citu informāciju;
- uzvedības un izturēšanās noteikumi (kā runāt pa telefonu, kā uzvesties vai ģērbties dažādos pasākumos).
Ir noteikumi, kurus vērts atcerēties un ievērot:
- atrodoties skolā, teātrī, kinoteātrī, vizītē pie ārsta tālrunis ir jāizslēdz;
- mobilo tālruni var noregulēt klusajā skaņas režīmā;
- nedod citu personu tālruņu numurus svešiem cilvēkiem bez atļaujas;
- apsver laiku, kad zvani konkrētai personai;
- ne visas sarunas var uzticēt tālrunim, tādēļ apdomā, varbūt to var izrunāt klātienē.
Runājot par telefonsarunu, ir jāievēro noteiktas saziņas normas, tādēļ uzmanību pievērsīsim telefonsarunas valodas etiķetei.
Telefonsarunas var būt formālas un neformālas.
Formālas sarunas ir,
kad mēs zvanām:
|
Neformālas sarunas ir,
kad mēs zvanām:
|
|
|
Gan formālai, gan neformālai telefonsarunai ir sava uzbūve. Uzbūve abiem telefonsarunu veidiem ir līdzīga, bet valoda, ko lietojam šajās sarunās, ir atšķirīga.
Lai jebkāda veida telefonsaruna būtu veiksmīga, ir jāievēro konkrēti ieteikumi.
Svarīgi!
Lai varētu lietot darbības vārdus pareizā formā, runājot pa telefonu, atkārto tēmas "Darbības vārda pavēles izteiksme" un "Darbības vārda vajadzības izteiksme".
Atsauce:
www.skola2030.lv