Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Informācija visapkārt | Vārda "informācija" nozīmes noskaidrošana. Darbs ar vārdnīcu. Daudznozīmīgu vārdu šķirkļa uzbūve. Pamatnozīmes un atvasināto nozīmju lietojums teikumā. Teksta (fragmentu) nolūka saskatīšana. Sava viedokļa formulēšana. |
2. | Informācija un dezinformācija | Vārda "dezinformācija" nozīmes noskaidrošana. Informācijas kvalitātes kritēriju izvērtēšana. Sava viedokļa formulēšana. |
3. | Informācijas apstrāde | Informācijas apstrāde: 3 pieraksta veidi (domu karte, tabula, konspekts). Starppriekšmetu saikne: literatūra TĒMA 6.2 "Fantāzija" (literāro pasaku autors Imants Ziedonis). |
4. | Mutvārdu runa par izvēlēto tematu | Gatavošanās posmi mutvārdu runai. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Informācijas novērtēšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Ziņas patiesuma novērtēšana. |
2. | Komunikācija | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Nosaka pēc attēla, kā veidojas saziņa konkrētajā situācijā - veiksmīgi vai neveiksmīgi. Ievada uzdevums saziņas un runas veidošanai. |
3. | Negatīva komunikācija | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Nosaka pēc attēla, kā veidojas saziņa konkrētajā situācijā - veiksmīgi vai neveiksmīgi. Ievada uzdevums saziņas un runas veidošanai. |
4. | Sinonīmi | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Lieto sinonīmus, prot noteikt to nozīmi, izmanto tos atbilstoši saziņas situācijai un mērķim. |
5. | Vārdšķiras | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Atšķir lietvārdus no darbības vārdiem, prot tos sagrupēt. |
6. | Formāla un neformāla saziņa | 1. izziņas līmenis | zema | 4 p. | Nosaka formālas un neformālas saziņas līdzekļus. |
7. | Saziņas situācija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka formālas un neformālas saziņas līdzekļus. |
8. | Teksta virsraksts | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka teksta virsrakstu pēc teksta satura. |
9. | Laikrakstu nosaukumu rakstība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Salikto nosaukumu pareizrakstība. Laikrakstu nosaukumu pareizrakstība. |
10. | Teksta galvenā doma | 3. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Nosaka teksta galveno domu. |
11. | Runas vērtēšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Mērķtiecīgi plāno un veido saturīgu, loģisku mutvārdu runu. Vērtē runas saturu. |
12. | Informācijas izvērtēšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka informācijas patiesumu, pamato savu izvēli. |
13. | Informācijas ieguve | 2. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Informācijas avotu izvēle atbilstoši dotajam tematam. Vārda "avots" nozīme. Starppriekšmetu saikne: literatūra TĒMA 6.2 "Fantāzija" (literāro pasaku autors Imants Ziedonis). |
14. | Runas vingrinājumi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izprot skaidras un precīzas pareizrunas nepieciešamību publiskas runas laikā. Saskata vingrinājumā attīstāmās skaņas. |
15. | Runas veids | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Runas veida noteikšana runas fragmentam. Informatīvas un svētku runas atšķiršana. |
16. | Emocionāli ekspresīva leksika | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Nosaka ekspresīvo leksiku un atšķir no neitrālas. Paplašina vārdu krājumu, prot lietot emocionālas nokrāsas vārdus atbilstoši saziņas situācijai. |
17. | Uzruna | 3. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Atdala ar komatu uzrunu un salikta teikuma daļas. Salikta teikuma uzbūvi, atpazīst uzrunu no citām teikuma daļām. |
18. | Skaitļa vārdu pareizrakstība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Atzīmē pareizo uzrakstīto pamata un kārtas skaitļa vārdu. Zina skaitļa vārdu pareizrakstību. |
19. | Skaitļa vārda lietojums teikumā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skaitļa vārdu saskatīšana teikumā, skaitļa vārda piederības grupas noteikšana. Skaitļa vārda pareizrakstības novērtēšana. |
20. | Informācijas avots, informācijas ieguve un izmantošana | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Detalizētas informācijas saklausīšana video materiālā. Apgalvojuma patiesuma noteikšana atbilstoši redzētajam un dzirdētajam. Avota ticamības novērtēšana. Viedokļa izteikšana par iegūtās informācijas mērķtiecīgu izmantošanu. |
21. | Frazeoloģismi | 3. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Par cilvēku spriež pēc viņa valodas: izglītotam cilvēkam ir plašs vārdu krājums un piemīt prasme vārdus iekļaut teikumos saistītā tekstā un pareizi uzrakstīt. (V.Li.2.) |
22. | Svešvārdi tekstā | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Par cilvēku spriež pēc viņa valodas: izglītotam cilvēkam ir plašs vārdu krājums un piemīt prasme vārdus iekļaut teikumos saistītā tekstā un pareizi uzrakstīt. (V.Li.2.) |
23. | Salikts teikums | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Atdala ar komatu uzrunu un salikta teikuma daļas. Salikta teikuma uzbūvi, atpazīst uzrunu no citām teikuma daļām. |
Eksāmenu uzdevumi (PROF)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Īpašvārdu pareizrakstība I (2020) | Citi | vidēja | 1 p. | Īpašvārdu un sugas vārdu atšķiršana. Īpašvārdu sākumburts |
2. | Laikrakstu nosaukumu pareizrakstība | Citi | vidēja | 1 p. | Grāmatu, gleznu, laikrakstu un žurnālu nosaukumi (lielie sākumburti, pēdiņu lietojums) |
3. | Salikto nosaukumu rakstība (2020) | Citi | vidēja | 2 p. | Valstu, ģeogrāfisko nosaukumu un starptautisko organizāciju nosaukumu rakstība |
4. | Diagn. darbs. Īpašvārdu un sugas vārdu pareizrakstība (2019) | Citi | vidēja | 2 p. | Saskata vārdu, sintaktisko konstrukciju un pieturzīmju nozīmi teksta uztverē un izveidē. Raksta vārdus atbilstoši pareizrunas un pareizrakstības normām, nosaka vārdu piederību vārdšķirai. Vietvārdu un to iemītnieku nosaukumu pareizrakstība. |
5. | Informācija afišā (2017) | Citi | vidēja | 1 p. | Apgalvojuma pareizības noteikšana atbilstoši afišā atrodamajai informācijai. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Antonīmi | Citi | zema | 1 p. | Zina dažādu vārdu antonīmus, prot lietot savā runā atbilstoši saziņas situācijai un mērķim. |
2. | Īpašvārdu un salikto nosaukumu pareizrakstība | Citi | vidēja | 1 p. | Grāmatu, gleznu, laikrakstu un žurnālu nosaukumi (lielie sākumburti, pēdiņu lietojums) |
3. | Skaitļa vārda pieraksts ar cipariem un burtiem | Citi | vidēja | 2 p. | Skaitļa vārdu pieraksts ar cipariem un burtiem. Prot pareizi rakstīt pamata un kārtas skaitļa vārdus. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Informācijas daudzvediība un izpratne | 00:40:00 | vidēja | 9 p. | Izvēloties sev vajadzīgo informāciju, ir jāprot nošķirt nepieciešamais no liekā, svarīgais no mazsvarīgā. Ir būtiski zināt, kā izvēlēties objektīvu un sev nozīmīgu informāciju. (V.Li.1.) |
2. | Saziņas situācijas | 00:30:00 | vidēja | 6 p. | Veikli un ar izpratni lasa informatīvu tekstu, novērtē tā ticamību. Atrod informatīvā tekstā vārdus un frāzes; nosaka teksta galveno domu un tajā paustās idejas. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Informācijas izmantošana | 00:40:00 | vidēja | 12 p. | Veikli un ar izpratni lasa informatīvu tekstu, novērtē tā ticamību. Atrod informatīvā tekstā vārdus un frāzes; nosaka teksta galveno domu un tajā paustās idejas; formulē viedokli par izlasītā teksta noderīgumu un turpmākajām izmantošanas iespējām. |