Vizītkartes vēsture aizsākās Ķīnā, taču tās aizsākumi Eiropā atrodami 17. gadsimta Francijā. Tad tās lietoja tikai turīgi un aristokrātiski cilvēki. Vizītkartes – tādas, kādas tās pazīstam šodien – parādījās jau 19. gs. vidū. Ja cilvēks gribēja doties ciemos, viņš vispirms namamātei aizsūtīja savu vizītkarti – tā radīja pirmo priekšstatu par cilvēku. 20. gadsimtā ASV vizītkartes kļuva par nozīmīgu biznesa aksesuāru.
Vizītkarte — Neliela kartīte ar, parasti tipogrāfiski iespiestu, tās īpašnieka vārdu, uzvārdu, arī adresi, nodarbošanos u. tml. (to pasniedz, piemēram, iepazīstoties).
Mūsdienu vizītkartes pieejamas dažādās formās, krāsās, materiālos. Vizītkartei ir jābūt viegli salasāmais un tajā jābūt iekļautai noteiktai informācijai.
Vizītkartē jābūt iekļautam personas vārdam, uzvārdam, ieņemamajam amatam, uzņēmuma adresei un kontaktēšanās iespējām (telefona numuram, e-pasta adresei, faksa numuram), logo.
Uz tās parasti ir arī uzņēmuma logo vai kāds īpašs dizains, kas raksturo uzņēmumu vai tā darbības jomu. Vizītkartes standarta izmērs ir 9 × 5 cm. Taisnstūra formas kartītei jābūt no stingra materiāla, lai to nevarētu viegli saburzīt vai sabojāt. Ir divu veidu vizītkartes – lietišķās un privātās.
Attēlā piemērs ar vizītkartē iekļauto informāciju un izkārtojumu.
Lietišķās vizītkartes
Šāda tipa vizītkartes izmanto tie darbinieki, kuri ikdienā bieži sastopas ar sadarbības partneriem vai klientiem. Sniedzot vizītkarti, cilvēks rada pirmo priekšstatu par sevi un uzņēmumu, tāpēc reizēm laba vizītkarte sniedz pozitīvu priekšstatu gan par uzņēmumu, gan par darbinieku.
Pozitīvs priekšstats rodas arī tad, ja vizītkartē nav svītrojumu vai nepatiesas informācijas, tāpēc atceries uz tās neveikt nekādus labojumus. Ja kādi no datiem ir mainījušies, tad veido jaunu vizītkarti.
Vizītkarti saņemot
- Saņemot vizītkarti, izlasi un izpēti informāciju par tās devēju!
- Iegaumē vizītkartē sniegto informāciju!
- Neburzi, neliec kabatā un neloki uz pusēm vizītkarti, labāk ieliec vizītkarti makā, jo tā tiks izrādīta cieņa pret cilvēku, kas to iedeva!
- Izturies ar cieņu pret saņemto vizītkarti!
Vizītkarti pasniedzot
- Pasniedzot vizītkarti, nosauc savu vārdu un uzvārdu! Tas veido labu priekšstatu un palīdz iesākt sarunu.
- Jāatceras, ka vizītkarte ir pirmais priekšstats par cilvēku un uzņēmumu, tāpēc tai jābūt tīrai, bez svītrojumiem un tā nedrīkst būt saburzīta!
Privātās vizītkartes
Saņemšanas un pasniegšanas etiķete daudz neatšķiras no lietišķās vizītkartes. Arī privātā vizītkarte sniedz priekšstatu par cilvēku, kuram vizītkarte pieder, tāpēc tai jābūt tādai, kādu vēlies sevi parādīt citiem.
Mūsdienās arī sociālo tīklu profili (arī uzņēmumiem) kļūst par digitālām vizītkartēm, kur tiek atspoguļots kopējais tēls un arī kontaktinformācija. Jebkura ieinteresētā persona gūst priekšstatu par cilvēku vai uzņēmumu, apskatot sociālo tīklu profilu.
Svarīgi!
Atceries, ka vārdam “vizītkarte” ir arī pārnestā nozīme. Par vizītkarti mēdz
saukt arī to, kas raksturo, rada priekšstatu par kādu cilvēku vai parādību.
saukt arī to, kas raksturo, rada priekšstatu par kādu cilvēku vai parādību.