Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Dialekts un sociolekts | Dialekta un sociolekta vieta valodā: kopīgais un atšķirīgais. |
2. | Jauniešu valoda | Priekšstata radīšana par dažādo terminu nozīmēm un to neviennozīmīgumu attiecībā uz jauniešu valodas jēdziena definēšanu. |
3. | Jauniešu valodas pamatiezīmes | Jauniešu valodas pamatiezīmes un atšķirība no literārās valodas. Vārddarināšanā izmantotie valodas līdzekļi. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Slenga vārdu aizvietošana ar literārās valodas vārdiem | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Slenga vārdu aizstāšana ar literārās valodas vārdiem. |
2. | Slenga vārdi daiļliteratūrā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Literāra teksta fragmentā saskata slenga vārdus. |
3. | Slenga vārdi un literārās valodas vārdi. Lietvārdi | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Aizstāj slenga vārdus ar atbilstošiem literārās valodas vārdiem. |
4. | Slenga vārdi un literārās valodas vārdi. Darbības vārdi | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Aizstāj slenga vārdus ar atbilstošiem literārās valodas vārdiem. |
5. | Slenga vārdi un literārās valodas vārdi. Īpašības vārdi | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Aizstāj slenga vārdus ar atbilstošiem literārās valodas vārdiem. |
6. | Jauniešu valodas raksturojums skolotāju un skolēnu auditorijās | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Darbs ar tekstu: detalizētā lasīšana, meklējot apgalvojuma novērtēšanai - PATIESS, APLAMS - nepieciešamos faktus. |
7. | Trīs būtiskākās jauniešu valodas iezīmes | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Trīs būtiskāko jauniešu valodas iezīmju izvēle no dotā saraksta. Pētījuma respondentu viedoklis. Sava viedokļa izteikšana. |
8. | Slenga un literārās valodas sinonīmi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Slengismu un to nozīmes noteikšana teikumā. |
9. | Dažādas vārdu grupas slengā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Barbarismu, žargonismu un vulgārismu atšķiršana. |
10. | Tēmā lietoto svešvārdu pareizrakstība | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Vārdu pareizrakstības novērtēšana. Pareizo formu atšķiršana no kļūdainas rakstības. |
11. | Vārdu pārnešana jaunā rindā | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Detalizēta teksta lasīšana, meklējot pārnesto vārdu. Vārda dalījuma pārnešanai jaunā rindā novērtēšana. |
12. | Sintaktiskās konstrukcijas vienkāršā teikumā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Sintaktisko konstrukciju - vienlīdzīgu teikuma locekļu, divdabja teiciena un iesprauduma - saskatīšana vienkāršā teikumā. |
13. | Pieturzīmes vienkāršā teikumā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Sintaktisko konstrukciju - vienlīdzīgu teikuma locekļu, divdabja teiciena un iesprauduma - saskatīšana vienkāršā teikumā un to atdalīšana ar pieturzīmēm no pārējās teikuma daļas. |
14. | Salikta teikuma uzbūve | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Salikta teikuma atšķiršana: salikta sakārtota un salikta pakārtota teikuma uzbūves noteikšana un atšķiršana. |
15. | Pieturzīmes saliktā teikumā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pieturzīmju lietojums saliktā sakārtotā un saliktā pakārtotā teikumā. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Slenga un literārās valodas atbilstošie vārdi | 00:30:00 | vidēja | 6 p. | Slenga vārdu aizstāšana ar literārās valodas vārdiem. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Jauniešu valodas īpatnības | 00:40:00 | vidēja | 8 p. | Jauniešu valodas pamatiezīmes un atšķirība no literārās valodas. Vārddarināšanā izmantotie valodas līdzekļi. Slenga vārdu aizstāšana ar literārās valodas vārdiem. Darbs ar tekstu: detalizētā lasīšana, meklējot apgalvojuma novērtēšanai - PATIESS, APLAMS - nepieciešamos faktus. |