ONLINE VIDEO KURSS
"LATVIEŠU VALODA 9. KLASEI"
Argumentētā eseja ir rakstveida radošs darbs, kurā, precīzi ievērojot teksta uzbūvi, argumentēti pamatots savs viedoklis par izvēlēto tematu un pierādīta izvirzītā tēze. Tai ir stingri noteikta uzbūve.
Argumentētā eseja sastāv no 3 daļām: ievada, iztirzājuma jeb galvenās daļas un nobeiguma. Iztirzājums parasti sastāv no 3 rindkopām, kopā argumentētā eseja sastāv no 5 rindkopām.
1. rindkopa – ievads, kurā nosaukta tēze un 3 apgalvojumi. Apgalvojumi esejā jānosauc tādā secībā, kādā tie tiks atklāti turpmākajās rindkopās, lai svarīgākais apgalvojums būtu pēdējais, proti, lai tas tiktu atklāts 4. rindkopā.
2., 3. un 4. rindkopa ir iztirzājums jeb galvenā daļa.
2. rindkopā pirmais no ievadā minētajiem apgalvojumiem jāpierāda ar piemēriem, faktiem, spriedumiem, lai tas kļūtu par argumentu. Rindkopas pēdējā teikumā jābūt secinājumam, kas izriet no minētā argumenta.
3. rindkopā, tieši tāpat kā otrajā rindkopā, jāpierāda apgalvojums. Tikai šoreiz tas ir ievadā minētais otrais apgalvojums.
4. rindkopā tiek atklāts trešais apgalvojums un uzrakstīts trešais secinājums.
5. rindkopa ir nobeigums. Tajā jāuzraksta 2., 3. un 4. rindkopas secinājumu kopsavilkums, jāformulē galvenā atziņa, kas apstiprina vai noliedz esejas ievadā izteikto tēzi.
Lai labi uzrakstītu argumentēto eseju, jāpārzina jēdzieni, kas tiek lietoti argumentētās esejas skaidrojumā.
 
Vari noskatīties video par argumentu izmantošanu tekstā.
Arguments – loģisks pierādījums, pamatojums.
Tēze – atzinums, kura patiesība jāpierāda.
Secinājums – spriedums, kas iegūts, analizējot un apkopojot vairākus citus spriedumus.
Atziņa – no spriedumiem izrietošs, paša pieredzē balstīts īss galvenā secinājuma formulējums.
Rūpīgi izlasi argumentēto eseju “Par meliem”! Pievērs uzmanību esejas uzbūvei!
 
Pārdomas par meliem ir svarīgs temats, jo dzīvē melots tiek daudz un patiesība bieži ir līdzās meliem. Ir liekulīgi meli, kad cilvēks izliekas labāks, nekā viņš ir. Ir arī tādi meli, kuri rodas, ja cilvēks apveltīts ar bagātu fantāziju un pat neatšķir melus no īstenības. Un iespējami arī tā sauktie “svētie meli”, lai pasargātu kādu no skarbās patiesības. Tēze
3 argumenti
Meli ir saistīti ar liekulību. Dažkārt cilvēks, kas rīkojies slikti, melo, lai sevi attaisnotu un neatklātu savu patieso raksturu. Piemēram, kāds otram uzticējis savu noslēpumu. Taču pēc laika viņš uzzina, ka par to runā visa klase. Bet, kad šim pļāpām jautā, vai viņš noslēpumu ir izpaudis, tas melo, jo baidās, ka viņam vairs neuzticēsies. Tātad bailes no atmaskošanas rada liekulību, un piedzimst meli. Apgalvojums
Secinājums
Taču atšķirīgi no liekulības ir tādi meli, kuri rodas, ja cilvēks apbalvots ar spilgtu iztēli. Tāds, piemēram, bijis Barons Minhauzens. Ir radies jēdziens – “Minhauzena stāsti”, kur saplūst īstenība un fantāzija. Z. Mauriņa teikusi, ka “cilvēks ar fantāziju ir kā putns, kas var aizlaisties, uz kurieni grib”. Tas liecina, ka Minhauzena meli, nevienam nekaitējot, ļauj atbrīvoties no ikdienas problēmām un garlaicības. Apgalvojums
Secinājums
Pieminētās ikdienas problēmas var būt traģiskas, tāpēc dažkārt kādam labāk nepateikt patiesību. Piemēram, kad cilvēks ir neglābjami slims un patiesība var tuvināt viņa nāvi. Šādus melus dzīvē pieņemts dēvēt par “svētajiem meliem”. Šādus melus, ja tie kaut uz brīdi attālina traģisko mirkli un saglabā ticību nākotnei, es atbalstu. Apgalvojums
Secinājums
Par melu cēloni var būt gan liekulība un savtīgums, gan minhauzeniskās fantāzijas, gan "svētie meli". Tomēr, lai kāds būtu meļa nolūks, tas melošanu īsti neattaisno, jo ikvienam ir tiesības dzirdēt patiesību, lai cik rūgta tā arī nebūtu. Meli nav patiesība. Tātad – melot nav labi.
Secinājums
Atziņa
 
Argumentētās esejas uzbūvi var izmantot, rakstot pārspriedumu.
Svarīgi!
Svarīgi ievērot ortogrāfijas, interpunkcijas un vārdu lietojuma normas!
Diskusija – apspriešana, kuras gaitā izsaka dažādus uzskatus.
Lai diskusija izdotos, tās dalībniekiem:
  • jāievēro uzvedības kultūras normas;
  • jāpārzina ar diskusijas tematu saistītie jautājumi;
  • jāprot izvēlēties atbilstošus argumentus sava viedokļa pamatojumam.
Argumentācijas procesā jāmin divi virzieni:
pierādošā argumentācija – runātājs ar šiem argumentiem vēlas pierādīt vai pamatot savas domas;
kontrargumentācija – ar šiem argumentiem tiek atspēkoti oponenta apgalvojumi.
Svarīgi!
Lai kādi arī būtu uzstāšanās mērķi, oratoram jābūt godīgam, patiesam, zinošam.
Nav ētiski:
1) izmantot nepatiesus un nepārbaudītus faktus vai tos apzināti falsificēt;
2) falsificēt argumentus;
3) izmantot emocionālos līdzekļus, lai panāktu sev labvēlīgu iznākumu;
4) uzbrukt oponentam personīgi.
Idejas diskusijai par tehnoloģiju un drošu interneta lietojumu atrodamas vietnē drossinternets.lv
Temats – rakstu darba vai mutvārdu runas satura pamatidejas formulējums (par ko raksta vai runā).
Piemērs:
Draudzības nozīme mūsdienu cilvēka dzīvē. 
Formulējot tematu, nedrīkst izmantot darbības vārdu personu formas, kā arī nedrīkst veidot saliktus teikumus.
Piemērs:
Nepareizi:
Draudzība ir nozīmīga vērtība cilvēka dzīvē.
Pareizi:
Draudzība – nozīmīga vērtība cilvēka dzīvē.
Jāizvairās no liekām frāzēm, piemēram, "Temats ir par…".
Ja vēlies pārliecināties, vai temata forma ir atbilstoša, padomā, vai tavs formulējums varētu tikt izmantots kā domraksta temats. Ja nevari iedomāties savu rakstīto kā vienu no domraksta tematiem, maini to.