Lai veidotu informatīvu aprakstu par izvēlēto daiļdarbu vai kādu autoru, svarīgi zināt publicistiskās valodas stila valodas līdzekļu lietojumu.
Valodas līdzekļi funkcionālajos stilos: morfoloģiskie, sintaktiskie, leksiskie.
Morfoloģiskie valodas līdzekļi ir tie, kas saistīti ar vārdšķiru gramatiskajām kategorijām, kas raksturo vārdu no morfoloģijas viedokļa. Morfoloģiskie valodas līdzekļi ir, piemēram, īpašvārdi, skaitļa vārdi, 3. personas lietojums, saīsinājumi, salikti nosaukumi, darbības vārds ciešamajā kārtā, darbības vārds divdabja formā, salikteņi u. c. Lai atpazītu morfoloģiskos valodas līdzekļus, nepieciešams labi pārzināt morfoloģijas jautājumus.
Leksiskie valodas līdzekļi ir tie, kas saistīti ar vārda nozīmi, ar vārda stilistisko un emocionāli ekspresīvo nokrāsu. Leksiskie valodas līdzekļi ir, piemēram, svešvārdi, termini, barbarismi, frazeoloģismi, sinonīmi, tēlainie izteiksmes līdzekļi u. c. Lai atpazītu leksiskos valodas līdzekļus, nepieciešams labi pārzināt leksikoloģijas jautājumus.
Leksiskie valodas līdzekļi ir tie, kas saistīti ar vārda nozīmi, ar vārda stilistisko un emocionāli ekspresīvo nokrāsu. Leksiskie valodas līdzekļi ir, piemēram, svešvārdi, termini, barbarismi, frazeoloģismi, sinonīmi, tēlainie izteiksmes līdzekļi u. c. Lai atpazītu leksiskos valodas līdzekļus, nepieciešams labi pārzināt leksikoloģijas jautājumus.
Sintaktiskie valodas līdzekļi ir saistīti ar tekstā esošajām sintaktiskajām konstrukcijām. Sintaktiskie valodas līdzekļi ir, piemēram, vienlīdzīgi teikuma locekļi, iespraudumi, savrupinājumi, jautājuma, izsaukuma teikumi, uzruna u. c. Lai atpazītu tekstā sintaktiskos valodas līdzekļus, nepieciešams labi pārzināt sintakses jautājumus.
Veidojot literāro notikumu apskatu vai aprakstu, nepieciešams noskaidrot ar tematu saistītu jēdzienu nozīmi, izmantojot vietni tezaurs.lv.
Apskats – secīgs pārskats.
Autors – sacerētājs, radītājs (kādam literatūras, mākslas, zinātnes, tehnikas darbam).
Biogrāfija – hronoloģisks (cilvēka) dzīves un darbības apraksts. Cilvēka dzīve un darbība.
Daiļrade – mākslinieka radošā darbība; mākslas darba radīšanas process. Šīs darbības rezultāts; mākslinieka darbu kopums.
Faktoloģija – faktu aprakstīšana, balstīšanās uz faktiem, dokumentēšana.
Fakts – fiksēta informācija par kādu pazīmi, parādību, notikumu u.c.
Hronoloģija – laika secība; notikumu uzskaitījums, attēlojums laika secībā.
Hronoloģisks – tāds, kas ir veidots, sakārtots laika secībā; tāds, kas attiecas uz laika secību. Saistīts ar hronoloģiju, tai raksturīgs.
Kultūra – cilvēka radīto vērtību kopums (kādā, parasti mākslas, nozarē).
Literārs – saistīts ar daiļliteratūru, tai raksturīgs, saistīts ar rakstniecību; tāds, kas attiecas uz cilvēkiem, kuri nodarbojas ar daiļliteratūru.
Literārs – saistīts ar daiļliteratūru, tai raksturīgs, saistīts ar rakstniecību; tāds, kas attiecas uz cilvēkiem, kuri nodarbojas ar daiļliteratūru.
Latvijas kultūras kanons – Latvijas kultūras kanons ir izcilāko un ievērojamāko mākslas darbu un kultūras vērtību kopums. (kulturaskanons.lv)
Viens no valodas līdzekļu veidiem ir morfoloģiskie valodas līdzekļi, kas saistīti ar vārdšķiru gramatiskajām kategorijām, lietojumu un pareizrakstības normu ievērošanu, tāpēc nepieciešams zināt vārdšķiru iedalījumu:
Vārdšķirās vārdus grupē pēc vairākām pazīmēm:
- vārdu vispārīgās nozīmes, t.i., nozīmes, kas piemīt vārdiem līdzās to konkrētajām nozīmēm,
- vārdu morfoloģisko formu īpatnības,
- vārdu sintaktiskais lietojums.
Apraksts
Apraksts – mutisks vai rakstveida kādas būtnes, priekšmeta vai parādības attēlojums.
Vietne tezaurs.lv aprakstu skaidro šādi: prozas žanrs, kam pamatā ir dokumentalitāte un kas mākslinieciskā vispārinājumā attēlo reālus faktus un personas; šī žanra sacerējums.
Apraksta veidi atkarībā no aprakstāmā objekta var būt dažādi – literārā darba tēla, autora, kāda objekta būtisku pazīmju, īpašību raksturojums, var tikt pausta rakstītāja attieksme pret objektu utml.
Aprakstā jāatbild uz vairākiem jautājumiem atkarībā no izvēlētā temata un aprakstāmā objekta.
Literārā darba autora aprakstā svarīgi noskaidrot:
- Kas viņš/ viņa ir/bija? Vecums, nodarbošanās.
- Kur mācījās, dzīvoja?
- Kad uzsāka literāro darbību? Kad bija pirmās publikācijas?
- Kādus literāros darbus sarakstījis? Publikācijas? Apbalvojumi? Atzinības?
- Kāds ir bijis devums sabiedrībai – kādas aktivitātes bijušas bez rakstniecības jomas?
- Literāro darbu atainojums citās mākslas jomās – kino, teātris, vizuālā māksla, mūzika u.c.
Svarīgi!
Ievēro hronoloģiju!
Hronoloģija – laika secība; notikumu uzskaitījums, attēlojums laika secībā.
Pievērs uzmanību pareizrakstībai!
Aprakstam ir trīs daļas.
Ievadā iepazīstini, par ko un kāpēc rakstīsi.
Ievadā iepazīstini, par ko un kāpēc rakstīsi.
Galvenajā daļā stāsti plašāk par izvēlēto tematu, sīkāk aprakstot autoru, viņa devumu un minot nozīmīgākos darbus.
Nobeigumā uzraksti kādu secinājumu, sniedz vērtējumu vai ieteikumu.
Vairāk par to informatīvu aprakstu vari uzzināt šajā video.
Nobeigumā uzraksti kādu secinājumu, sniedz vērtējumu vai ieteikumu.
Svarīgi!
Tekstu sāc rakstīt ar atkāpi. Arī katru apraksta daļu sāc jaunā rindā ar atkāpi, ievērojot, ka katram plāna punktam atbilst viena rindkopa.