ONLINE VIDEO KURSS
"LATVIEŠU VALODA 9. KLASEI"
Veidojot jebkuru tekstu, ir labi izmantot dažādas sintaktiskās konstrukcijas. Viena no tām ir vienlīdzīgi teikuma locekļi.
Vienlīdzīgi teikuma locekļi teikumā paskaidro vienu un to pašu vārdu, kā arī atbild uz vienu un to pašu jautājumu.
Piemērs:
Tūristi lūkojās naksnīgajās debesīs, sapņoja par vēl neredzētām zemēm un ilgojās pēc kaut kā neparasta.
Ko darīja tūristi?
Vienlīdzīgus teikuma locekļus var lietot kopā ar kādu vārdu, kurš iedod kopīgu nosaukumu visiem vienlīdzīgajiem teikuma locekļiem. To sauc par vispārinošo vārdu.
Piemērs:
Aizskarta pašcieņa, skaudība par citu panākumiem, kauns par savu neveiksmi – šie cēloņi var izraisīt dusmu uzplūdus.
  
V1, V2, V3 – VV.

V1,2 [..] – vienlīdzīgais teikuma loceklis (cipars norāda secību teikumā);
VV – vispārinošais vārds
  
pašcieņa – V1
skaudība – V2
kauns – V3
cēloņi – VV
  
Gan V1, gan V2, gan V3 var attiecināt uz VV, proti, gan “aizskarta pašcieņa”, gan “skaudība”, gan “kauns” var būt cēlonis dusmām.
Vispārinošais vārds var atrasties gan teikuma sākumā, gan vidū, gan beigās.
Vienlīdzīgie teikuma locekļi var atrasties gan pirms, gan aiz vispārinošā vārda. Tas arī nosaka pieturzīmju lietojumu.
  1.  Aiz vispārinošā vārda liek kolu, ja pēdējais vienlīdzīgais teikuma loceklis ir pēdējais vārds teikumā, aiz kura liek teikuma beigu pieturzīmi.
    Parasti izšķir trīs darbības veidus: rotaļas, mācības un darbu.
    VV: V1,V2 un V3.
     
  2.  Aiz vispārinošā vārda un aiz pēdējā vienlīdzīgā teikuma locekļa liekamas domuzīmes, ja aiz vienlīdzīgo teikuma locekļu virknes teikums turpinās.
    Uzsākt grūtus darbus domraksta rakstīšanu, gatavošanos kontroldarbam, sarežģīta jautājuma risināšanu nav viegli.
    VV- V1, V2, V3 - .
     
  3.  Vispārinošā vārda priekšā liekama domuzīme, ja tas atrodas aiz vienlīdzīgo teikuma locekļu virknes.
    Zināšanu, prasmju un iemaņu apgūšana tas ir mācīšanās galvenais mērķis.
    V1, V2 un V3 – VV.
     
  4.  Domuzīmes liekamas vienlīdzīgo teikuma locekļu virknes abās pusēs (gan pirms, gan aiz tās), ja vispārinošo vārdu atkārto vēlreiz aiz vienlīdzīgo teikuma locekļu virknes.
    Viss zināšanas, prasmes, iemaņas viss ir mijiedarbīgi saistīts.
    VV – V1, V2, V3 – VV .
     
  5.  Ja vienlīdzīgo teikuma locekļu virkni ievada salīdzinājuma partikula , šīs partikulas priekšā liekams komats. Ja teikums turpinās arī aiz vienlīdzīgo teikuma locekļu virknes, komats liekams arī aiz pēdējā vienlīdzīgā teikuma locekļa.
    Mācoties cilvēkam nepieciešamas daudzas rakstura īpašības, kā mērķtiecība, neatlaidība, gribasspēks, tālredzība nākotnes nodomos, arī zināma godkāre.
    VV, kā V1, V2, V3, V4, arī V5.
    Darbības iekšējās puses norises, kā domāšana, iztēle, citiem cilvēkiem nav redzamas.
    VV, kā V1, V2, .
     
  6.  Ja salīdzinājuma partikula lietota aiz vietniekvārda tādskomatu priekšā neliek.
    Tādi apzināti darbības veidi fiziskais darbs un radošā darbība ir radījuši un pārveidojuši cilvēku un pasauli ap viņu.
    Tādi VV kā V1 un V2.
Vienlīdzīgus teikuma locekļus ar vispārinošo vārdu lieto dažādas uzbūves teikumos.