Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Sakarības starp darbību locekļiem summās un starpībās | Veicot dažādas summas un starpības darbības locekļu izmaiņas, pētniecības ceļā, secina sakarības, kas tos saista. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Draudzīgās vienādības ar skaitļiem (summa un starpība) | 1. izziņas līmenis | zema | 5 p. | Nosauc dotās izteiksmes darbības locekļus un izveido draudzīgās vienādības ar skaitļiem. |
2. | Draudzīgās vienādības ar vārdiem (summa un starpība) | 1. izziņas līmenis | zema | 5 p. | Nosauc dotās izteiksmes darbības locekļus un izveido draudzīgās vienādības ar vārdiem. |
3. | Nezināmā aprēķināšanas izteiksmes noteikšana | 2. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Nosaka, kura izteiksme ir nezināmā summas vai starpības darbības locekļa aprēķināšanai. |
4. | Nezināmā saskaitāmā noteikšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izveido izteiksmi ar burtu apzīmētā saskaitāma aprēķināšanai un aprēķina tās vērtību. |
5. | Nezināmā mazināmā noteikšana (simtos) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izveido izteiksmi ar burtu apzīmētā mazināmā aprēķināšanai un aprēķina tās vērtību. |
6. | Nezināmā mazinātāja noteikšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izveido izteiksmi ar burtu apzīmētā mazinātāja aprēķināšanai un aprēķina tās vērtību. |
7. | Situācijai atbilstošas izteiksmes noteikšana | 2. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Izvēlas situācijai atbilstošu izteiksmi, kurā nezināmais lielums apzīmēts ar burtu. Aprēķina nezināmā lieluma vērtību. |
8. | Summas izmaiņas (mainās viens saskaitāmais) | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Novērtē, kā mainās summas vērtība, ja maina viena saskaitāmā vērtību. |
9. | Saskaitāmā noteikšana, novērtējot summu | 2. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Novērtējot summas vērtības izmaiņas, nosaka nezināmo saskaitāmo, kuru divi saskaitāmie zināmi. Lieto zināšanas par summas īpašību, kas nosaka, ka saskaitāmos drīkst pārvietot. |
10. | Rezultāta noteikšana, novērtējot summas izmaiņas (nezināmi skaitļi) | 3. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Izvērtējot izteiksmes izmaiņas, kurā dots viens saskaitāmais, nosaka rezultātu. |
11. | Abu saskaitāmo izmaiņas | 1. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Atrod sakarību, ka dažādas saskaitāmo izmaiņas ietekmē summas vērtību. |
12. | Summas izmaiņas (doti saskaitāmie) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izvērtējot saskaitāmo izmaiņas, aprēķina summu. |
13. | Saskaitāmo izmaiņa (viens un tas pats skaitlis) | 2. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Izvērtējot dotās saskaitāmo izmaiņas (tiek pieskaitīts vai atņemts viens un tas pats skaitlis), aprēķina summu. |
14. | Summas izveidošana | 2. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Novērtējot summas izmaiņas, no dotajiem četriem saskaitāmajiem izveido divas summas atbilstoši dotajām vērtībām. |
15. | Starpības izmaiņu novērtēšana | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Novērtē mazinātāja vai mazināmā lieluma izmaiņu ietekmi uz starpības vērtību. |
16. | Starpības noteikšana | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka starpību, izvērtējot mazināmā vai mazinātāja izmaiņas, vai aprēķinot nezināmo darbības locekli. |
17. | Nezināma starpība, izvērtējot izmaiņas | 3. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Izvērtējot mazināmā vai mazinātāja izmaiņas, nosaka rezultātu. |
18. | Starpības novērtēšana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Spriežot pretēji par starpības izmaiņām, nosaka nezināmā mazinātāja vērtību. |
19. | Mazināmā un mazinātāja izmaiņa (viens un tas pats skaitlis) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izvērtējot dotās mazināmā un mazinātāja izmaiņas (tiek pieskaitīts vai atņemts viens un tas pats skaitlis), aprēķina starpību. |
20. | Mazināmā un mazinātāja izmaiņa | 2. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Izvērtējot dotās mazināmā un mazinātāja izmaiņas (tiek pieskaitīti vai atņemti dažādi skaitļi), aprēķina starpību. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Nezināmais darbības loceklis | Citi | vidēja | 2 p. | Izveido izteiksmi un aprēķina nezināmo darbības locekli, iepriekš veicot doto skaitļu saskaitīšanu vai atņemšanu. |
2. | Situācija par divu saskaitāmo izmaiņām | Citi | vidēja | 1 p. | Novērtējot situāciju uzdevumā saskaitāmā izmaiņas, nosaka summas vērtību. |
3. | Summas izmaiņas (nav doti saskaitāmie) | Citi | augsta | 2 p. | Izvērtējot dotās saskaitāmo izmaiņas, aprēķina summu. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Summas un starpības izmaiņas | 00:20:00 | vidēja | 11 p. | Nosaka izteiksmi nezināmā summas vai starpības darbības locekļa aprēķināšanai; izveido izteiksmi ar burtu apzīmētā mazināmā aprēķināšanai un aprēķina tās vērtību; novērtējot summas vērtības izmaiņas, nosaka nezināmo saskaitāmo, kuru divi saskaitāmie zināmi, lieto zināšanas par summas īpašību, kas nosaka, ka saskaitāmos drīkst pārvietot; izvērtējot dotās izteiksmes locekļu izmaiņas, nosaka rezultātu. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Sakarības starp darbību locekļiem summās un starpībās | 00:20:00 | vidēja | 11 p. | Novērtē, kā mainās summas vērtība, ja maina viena saskaitāmo vērtību, izmanto to summas aprēķināšanai; izvērtējot dotās mazināmā un mazinātāja izmaiņas, aprēķina starpību; izmanto darbības locekļu sakarības situāciju uzdevuma atrisināšanai; izveido izteiksmi un aprēķina nezināmo darbības locekli, iepriekš veicot doto skaitļu saskaitīšanu vai atņemšanu. |