Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Saskaitīšanas un atņemšanas darbības | Noskaidro, kā definē saskaitīšanas un atņemšanas darbību; atkārto darbības locekļu nosaukumus; atkārto summas īpašības un draudzīgo skaitļu jēdzienu. |
2. | Maģiskais skaitļu kvadrāts | Uzzina, pēc kādām pazīmēm var atpazīst maģiskos skaitļu kvadrātusts; ko dēvē par maģiso summu. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Saskaitīšanas īpašību lietošana | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Aprēķinot 3 saskaitāmo summas vērtību, lieto pārvietojamības un savienojamības īpašības. |
2. | Saskaitāmie, kuri veido pilnu šķiru | 1. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Nosaka, kuri saskaitāmie veido pilnu norādīto šķiru. |
3. | Saskaitāmo sagrupēšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Sagrupē 4 dotos saskaitāmos tā, lai tie rezultātā dotu pilnus 10, 100 utt. |
4. | Summas izveidošana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | No dotajiem saskaitāmajiem izveido summu, lai iegūtu norādīto summas vērtību. Aprēķina nezināmo saskaitāmo. |
5. | Draudzīgo skaitļu aprēķināšana | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Aprēķina nezināmo darbības locekli divu saskaitāmo summā. Saskaitāmie sakārtoti "skaitļu trijstūrī". |
6. | Skaitlus kvadrātā (3x3) sakārtošana, ja dota summa | 2. izziņas līmenis | zema | 5 p. | Zinot maģisko summu, sakārto kvadrātā visus dotos skaitļus. |
7. | Maģiskais kvadrāts (3x3), dota summa | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Zinot maģisko summu, aprēķina maģiskā kvadrātā nezināmos saskaitāmos. |
8. | Maģiskais kvadrāts (4x4) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Aprēķina skaitļu tabulā doto skaitļu summu kolonnās, rindās vai diagonālēs (maģiskā summa), lai aprēķinātu nezināmos saskaitāmos. |
9. | Maģiskais kvadrāts (3x3) | 3. izziņas līmenis | zema | 4 p. | Patstāvīgi noskaidrojot maģisko summu, aprēķinu maģiskā kvadrātā nezināmos saskaitāmos. |
10. | Skaitļa noteikšana pēc nosacījumiem (klases) | 2. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Atpazīstot skaitļu klases, atrod no 4 dotajiem skaitļiem tos, kuri atbilst nosacījumam, par klases skaitļa summu. |
11. | Aprēķins ar noteiktiem skaitļiem | 2. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | No dotajiem skaitļiem atrod tos, kuri atbilst nosacījumiem, un aprēķina norādītās izteiksmes vērtību. |
12. | Skaitļa izveidošana | 3. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Izveido skaitli pēc dotajiem nosacījumiem, lietojot zināšanas par skaitļu šķirā. Aprēķina summu vai starpību. |
13. | Summas un starpības darbības locekļu nosaukumi | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Atkārto summas un starpības darbības locekļu nosaukumus. |
14. | Izteiksmes raksturošana | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Raksturo izteiksmes, kuras saista divus lielumus. |
15. | Izteiksmes raksturošana (divi lielumi) | 1. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Atrod raksturojumu izteiksmēm, kuras saista divus lielumus (to summa un starpība). |
16. | Divu skaitļu summa un starpība | 2. izziņas līmenis | zema | 10 p. | Zinot 2 skaitļus, modelē matemātisku darbību, kas ļauj aprēķināt tos, izmantojot summu un starpību. |
17. | Skaitļu aprēķināšana (dota summa un starpība) | 2. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Situāciju uzdevumos atpazīst divu nezināmu lielumu summu un starpību, lai aprēķinātu šos lielumus. |
18. | Par vairāk/mazāk situāciju uzdevumā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Atrisina situācijas uzdevumu ar 2 matemātiskām darbībām, lietojot jēdzinu "par vairā/mazāk". |
19. | Lieluma izmaiņas (sadzīves situācijas) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Situāciju uzdevumos, analizējot dotos lielumus un veicot darbības ar skaitļiem, izdara secinājumus par lieluma izmaiņām. |
Eksāmenu uzdevumi (PROF)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Mazināmā noteikšana (2010) | Citi | zema | 1 p. | 2010.gada matemātikas ieskaite 6.klasei. Skolēns aprēķina mazināmo, ja dota starpība un mazinātājs. |
2. | Summas un starpības situācijā par rūķiem (2008) | Citi | augsta | 8 p. | 2008.gada matemātikas ieskaite 6.klasei. Skolēns atrod nezināmos lielumus, grupē tos pēc kārtas, ievērojot nosacījumu, ka to summa nepārsniedz doto lielumu. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Skaitlis pēc nosacījumiem (šķiras) | Citi | vidēja | 1 p. | Atpazīstot skaitļu klases, atroda no 3 dotajiem skaitļiem to, kurš atbilst nosacījumam, par šķiru skaitļu starpību un summu. |
2. | Maģiskā kvadrāta (3x3) noteikšana | Citi | augsta | 2 p. | Aprēķinot maģiskā kvadrāta summu, atrod pareizo. |
3. | Lieluma izmaiņas (pretēji dotie) | Citi | augsta | 1 p. | Sspriežot pretēji dotajai situācijai, aprēķina lieluma izmaiņas. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Saskaitīšana un atņemšana | 00:20:00 | vidēja | 17 p. | Testā iekļauti uzdevumi, kur nosaka, kuri saskaitāmie veido pilnu norādīto šķiru; no dotajiem saskaitāmajiem izveido summu, lai iegūtu norādīto summas vērtību, aprēķina nezināmo saskaitāmo; aprēķina maģiskā kvadrātā nezināmos saskaitāmos, ja dota summa; atrod no dotajiem skaitļiem tos, kuri atbilst nosacījumam, par klases skaitļa summu; situāciju uzdevumā atpazīst divu nezināmu lielumu summu un starpību, lai aprēķinātu šos lielumus; izdara secinājumus par lieluma izmaiņām un aprēķina nezināmo skaitli. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Saskaitīšanas un atņemšanas lietojums dažādās situācijās | 00:30:00 | augsta | 12 p. | Testā iekļauti uzdeumi, kur sagrupē 4 dotos saskaitāmos tā, lai tie rezultātā dotu pilnas šķiru vienības (līdz 10000); trisina situācijas uzdevumu ar 2 matemātiskām darbībām, lietojot jēdzinu "par vairā/mazāk"; atpazīstot skaitļu klases, atroda no 3 dotajiem skaitļiem to, kurš atbilst nosacījumam, par šķiru skaitļu starpību un summu; aprēķinot maģiskā kvadrāta summu, atrod pareizo; spriežot pretēji dotajai situācijai, aprēķina lieluma izmaiņas. |