Jau trešajā klasē, kad sāki reizināt vai dalīt divciparu skaitli ar viencipara skaitli, Tu izmantoji sadalāmības īpašību un lielāko skaitli "sadalīji" divos citos skaitļos tā, lai vieglāk izpildīt darbību. Atkārto šeit!
Sadalāmības īpašības izmantošana ļoti atvieglo reizināšanu un dalīšanu galvā.
Šo pašu reizinājumu vari aplūkot arī grafiski, kur reizinātājs \(17\) ir sadalīts divos skaitļos.
Bet reizēm izdevīgi ir šādu izteiksmi rakstīt pretējā virzienā, kad divi skaitļi jāreizina (vai jādala) ar vienu un to pašu citu skaitli. Abus skaitļus ieslēdz iekavās, un iegūto summu vai starpību reizini (vai dali).
Tātad gan summu, gan starpību, reizinot vai dalot ar skaitli, varam uzrakstīt 4 izteiksmes, kuru izmantošana Tev atvieglos rezultāta ieguvi.
Lai skaitliskos aprēķinos iegūtu pareizu rezultātu, jāievēro darbību secība vai jālieto darbību īpašības. Reizēm, pielietojot darbību īpašības, rezultātu iegūt ir vieglāk.
Svarīgi!
Atceries darbību secību!
- Iekavas
- Punktiņu darbības (reizināt un dalīt)
- Svītriņu darbības (saskaitīt un atņemt).