Izlasi Elvas Karičkinas rakstu „Gadžeti un bērna smadzenes” un veic uzdevumu!

Gadžeti un bērna smadzenes
           Gadžeti – mazas mehāniskas vai elektroniskas ierīces ar kādu noteiktu funkciju. Cilvēku sugas evolūcija nav atdalāma no darbarīkiem, ar to mēs atšķiramies no dzīvniekiem, jo protam tos izmantot. Laika gaitā iegūstam jaunus darbarīkus. Mēs vairs neatceramies par tikšanos, ja neesam to ierakstījuši telefona kalendārā. Šo funkciju smadzenes ir novirzījušas konkrētajam darbarīkam. Mēs sāpīgi reaģējam, kad telefons tiek pazaudēts vai aizmirsts mājās, bez tā jūtamies gluži kā ar sasietām rokām.
           Ņemot vērā smadzeņu attīstības posmus, var teikt, ka bērnam līdz 2 gadu vecumam vispār nevajadzētu dot ekrānierīces. Zinātniski pierādīts, ka bērns šādā vecumā neuztver ekrāna saturu, jo viņa smadzenes vēl nav nobriedušas. Vienīgais izņēmums būtu īslaicīgai bērna nomierināšanai, piemēram, bērnam dodoties pie stomatologa, lai novērstu uzmanību un varētu veikt nepieciešamās manipulācijas. Tikai divgadnieks sāk saprast ekrānā notiekošo, tad kvalitatīvs saturs var veicināt valodas attīstību, turklāt tas būtu jādara kopā ar vecākiem. Bērni, kas līdz 5 gadu vecumam intensīvi skatās ekrānā, vēlāk sāk runāt, viņiem ir grūtības ar uzmanības koncentrēšanu, ar atmiņu.
          Stāsts par pusaudžiem un viedierīcēm ir pavisam cits, jo tur prasmīga gadžetu izmantošana ļauj piekļūt informācijai, kas noder izglītības procesā, var sekmēt pozitīvas identitātes veidošanos, attīstīt empātiju, toleranci un cieņu pret atšķirīgo.
Diemžēl intensīva darbošanās ar ekrānierīcēm samazina vecāku un bērna kopā būšanu. Protams, nedrīkst krist ne panikā, ne dzīvot vienā mierā. Mēs vairs nevaram atbrīvoties no ekrānierīcēm, jo tā ir daļa no mūsu dzīves. Psihologi iesaka – ģimenei vajadzētu nodrošināt laiku, kas ir pilnīgi brīvs no jebkādiem ekrāniem. Jāpiedāvā spēlēšanās svaigā gaisā, jādara kaut kas radošs, jāveic eksperimenti. Tas attīsta bērna domāšanas spējas, iztēli, bet arī vecākiem šajā procesā jāiesaistās. Arī garlaikoties nav slikti, jo laiks, kas pavadīts garlaikojoties, veicina iztēles attīstību. Un, ja bērnam nav interesanti, viņš sāks kaut ko izdomāt un radīt. Bet ar ekrānierīci rokās garlaicīgi nav nekad!
 
Atzīmē pozitīvos ekrānierīču izmantošanas mērķus!
Atsauce:
https://www.visc.gov.lv. Eksāmens latviešu valodā 9. klasei, 2022
Lai iesniegtu atbildi un redzētu rezultātus, Tev nepieciešams autorizēties. Lūdzu, ielogojies savā profilā vai reģistrējies portālā!