Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Gatavojies optimālā līmeņa monitoringa darbam bioloģijā 2024. gadā |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | 1. daļa Ekoloģiskie faktori | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Nosaka ekoloģisko faktoru veidu pēc apraksta (Skola 2030, D.O.8.2.1.) |
2. | 1. daļa Barošanās tīkla uzbūve | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Nosaka organismu lomu ekosistēmā pēc barošanās tīkla (Skola2030, D.O.8.1.1) |
3. | 1. daļa Sistemātika | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Nosaka kopīgos sistemātikas taksonus organismiem (Skola 2030, D.O.10.2.1.) |
4. | 1. daļa Šūnu veida atpazīšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Atpazīst pēc attēla baktērijas, auga un dzīvnieku šūnu (Skola 2030, D.O.7.1.3.) |
5. | 1. daļa Vielu transports caur plazmatisko membrānu | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Raksturo vielu transportu caur plazmatisko membrānu (Skola 2030, D.O.7.1.1.) |
6. | 1. daļa Glikozes līmeņa asinīs regulācija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Raksturo hormona insulīna un glikagona nozīmi organisma funkciju regulācijā (Skola 2030, D.O.7.2.3.) |
7. | 1. daļa Epitēlijaudi, saistaudi | 2. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Raksturo epitēlijaudu un saistaudu nozīmi organisma funkciju nodrošināšanā (Skola 2030, D.O.7.1.3.) |
8. | 1. daļa Pamataudi un balstaudi | 2. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Raksturo mehānisko audu (balstaudu) un pamataudu uzbūves īpašības un nozīmi organisma funkciju nodrošināšanā ( Skola 2030, D.O.7.1.3) |
9. | 1. daļa Šūnu vielmaiņa | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skaidro fotosintēzes un šūnu elpošanas vienādojumus (Skola 2030, D.O.12.3.1) |
10. | 1. daļa Mitozes fāzes | 2. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prast atpazīt mitozes fāzes pēc raksturīgām pazīmēm. |
11. | 1. daļa Haploīda hromosomu skaita noteikšana | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka haploīdu hromosomu komplektu organismā pēc mejozes (Skola 2030, D.O.9.1.2.) |
12. | 1. daļa Mutagēni | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Zina, kādi ir mutagēnu faktori (Skola 2030, D.O.9.1.3.) |
13. | 1. daļa Klonēšanas pielietojums | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Zina klonēšanas būtību un veidus kā tā tiek pielietota, un nākotnē varētu tikt izmantota (Skola 2030, D.O.9.2.2., D.O.12.1.3., D.O.13.1.1.) |
14. | 1. daļa Bērna dzimuma noteikšana | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro dzimuma noteikšanu apaugļošanās brīdī (Skola 2030, D.V.9.1.2.) |
15. | 1. daļa Komplementaritātes princips | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina, kas ir komplementaritāte un kādas ir DNS komplementārās slāpekļa bāzes (Skola 2030, D.O.7.2.2., D.O.9.1.2.) |
16. | 1. daļa Ģenētiski modificētu organismu piemēri | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Lieto jēdzienu “ģenētiski modificēts organisms” (Skola 2030, D.O.12.1.1.) |
17. | 1. daļa Insulīna iegūšana ar gēnu inženierijas metodi | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro ģenētiskās modificēšanas darba gaitu (vēlamā gēna izdalīšana, rekombinētās DNS iegūšana, ģenētiski modificētas šūnas iegūšana) (Skola 2030, D.O.9.2.1.) |
18. | 1. daļa Ģenētikas pamatjēdzieni | 2. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Skaidro ģenētikas pamatjēdzienus (Skola 2030, D.O.9.1.1., D.O.12.1.1.) |
19. | 1. daļa Jēdziena "fenotips" lietošana | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Lieto jēdzienus: genoms, genotips, fenotips (Skola 2030, D.O.9.1.1., D.O.12.1.1.) |
20. | 1. daļa Ciltskoka analizēšana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skaidro ciltskoku, izmantojot vispārpieņemtus simbolus, lai prognozētu īpatņu daudzveidību pēc raksturojamās pazīmes (Skola 2030, D.O.9.1.1.; D.O.9.1.2.; D.O.11.2.3.; D.O.11.3.1.) |
21. | 1. daļa DNS analīzes | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Zina, kas ir DNS analīzes, analizē attēlu (Skola 2030, D.O.9.2.1.) |
22. | 1. daļa Organisma mikrobioma un patogēnu mijiedarbība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Raksturo organisma mikrofloras (mikrobioma) un patogēnu mijiedarbību organisma imunitātes nodrošināšanā (Skola 2030, D.O.7.1.3.) |
23. | 1. daļa Antibiotiku izmantošana | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Raksturo, kuras infekcijas slimības izraisa vīrusi, kuras - baktērijas. Nosaka, kuras infekciju slimības ārstē ar antibiotikām (Skola2030, D.O.7.4.1., D.O.12.1.1.) |
24. | 1. daļa Imunitāte - jēdzieni | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izvēlas precīzāko imunitātes jēdzienu skaidrojumu. |
25. | 2. daļa Organismu savstarpējās attiecības ekosistēmā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Zina un identificē starpsugu attiecību veida nosaukumu (Skola 2030, D.O.8.2.1.) |
26. | 2. daļa Enerģijas un kaitīgo vielu aprite ekosistēmās | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Izprot enerģijas un kaitīgo vielu apriti barošanās tīklā, kas redzams attēlā (Skola 2030, D.O.8.1.1.) |
27. | 2. daļa Terminu un jēdzienu skaidrojumi gēnu inženierijā | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Zina terminu, piemēram, gēns, DNS, gēnu inženierija u.c., skaidrojumu (Skola 2030, D.O.12.1.1.) |
28. | 2. daļa Faktoru ietekme uz ekosistēmu | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēni analizē biotisko faktoru ietekmi uz populāciju (Skola 2030, D.O.8.2.1., D.O.8.2.2.) |
29. | 2. daļa Dabiskā izlase | 2. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Lieto zināšanas par evolūcijas rezultātu (Skola 2030, D.O.10.1.1.) |
30. | 2. daļa Dzīvnieku sistemātiskā piederība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 7 p. | Prot pielietot zināšanas par dzīvnieku sistemātiku (Skola 2030, D.O.10.2.1.) |
31. | 2. daļa Šūnu veidi un to nozīme | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Lieto zināšanas par audu uzbūves īpašībām un nozīmi (Skola 2030, D.O.7.1.3.) |
32. | 2. daļa Asinsrites sistēmas funkcijas | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Asinsrites sistēmas nozīme un funkcijas (Skola 2030, D.V.7.1.1.) |
33. | 2. daļa Kartupeļa genotips atkarībā no šūnu veida | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēni nosaka kartupeļu mātesauga, bumbuļu un asnu genotipu (Skola 2030, D.O.9.1.2.) |
34. | 2. daļa DNS analīžu izmantošana iedzimtības pētīšanā | 1. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Analizē DNS analīžu rezultātu piemērus un izmantošanas iespējas (Skola 2030, D.O.9.2.1) |
35. | 2. daļa Vīrusi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Ar attēla palīdzību skaidro vīrusa infekcijas gaitu un atbild uz jautājumiem par vīrusu īpašībām. |
36. | 2. daļa Šūnas vielmaiņas procesi | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēni izprot vielmaiņas procesus organismā. |
37. | 2. daļa Mejozei raksturīgās pazīmes | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skaidro krustmijas procesu, tā nozīmi organismu daudzveidībā (Skola 2030, D.O.9.1.2.) |
38. | 2. daļa Komplementaritātes princips | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Skaidro DND dubultošanās procesu, lietojot pieņemtus apzīmējumus (Skola 2030, D.O.7.2.2., D.O.9.1.2.) |
39. | 2. daļa Ģenētiskā materiāla atrašanās vieta | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Skaidro jēdzienu “gēns” no šūnas ķīmiskā sastāva un iedzimtības viedokļa, lietojot zinātnisko valodu (Skola 2030, D.O.9.1.1., D.O.9.1.2., D.O.12.1.1.) |
40. | 2. daļa Antibiotiku iedarbība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Analizē cilvēka darbības ietekmi uz rezistento baktēriju populāciju skaitliskām izmaiņām mikroevolūcijas procesā, izmantojot informācijas datus (Skola 2030, D.V.10.1.2., D.V.13.1.1., D.V.11.4.1.) |
41. | 2. daļa Trofisko līmeņu nozīme ekosistēmās | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēns analizē informāciju par organismu barošanās attiecībām ekosistēmā un izvēlas atbilstošu aprakstu par noteiktai ekosistēmai raksturīgu barošanās tīklu; izvēlas atbilstošus skaidrojumus, kāpēc aprakstītā suga ir atzīta par invazīvu (Skola 2030, D.O.12.1.1., D.V.8.2.1.) |
42. | 2. daļa Baktēriju uzbūve | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izprot prokariotu šūnas organoīdu nozīmi svarīgāko dzīvības pazīmju nodrošināšanā (Skola 2030, D.O.7.1.3.) |
43. | 2. daļa Dzīvnieku šūnas uzbūve, organoīdu funkcijas | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izprot eikariotu šūnas organoīdu nozīmi svarīgāko dzīvības pazīmju nodrošināšanā (Skola 2030, D.O.7.1.3.) |
44. | 2. daļa Krustošanas pieraksts | 2. izziņas līmenis | vidēja | 12 p. | Prot izmantot krustošanā un ģenētikā izmantotos apzīmējumus pēcnācēju genotipa un fenotipa attēlošanai un aprēķināšanai (Skola 2030, D.O.9.1.1.) |
45. | 2. daļa Iedzimšanas tipi | 3. izziņas līmenis | augsta | 6 p. | Izmantojot situācijas aprakstu nosaka iedzimšanas tipu un prognozē pēcnācēja iespējamo genotipu un fenotipu (Skola 2030, D.O.9.1.1.) |
46. | 2. daļa Vakcinēšanās nozīme | 1. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skaidro cilvēka rīcības alternatīvas par vakcinēšanos aprakstītajā situācijā (Skola 2030, D.O.7.4.1.) |
47. | 2. daļa Imūnās sistēmas primārās un sekundārās atbildes norise | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Salīdzina primārās un sekundārās imūnās atbildes reakciju rašanos, atkārtoti saskaroties ar antigēnu (Skola 2030, D.V.12.2.2.) |
48. | 2. daļa Veselīga uztura nozīme | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Uzraksta argumentus par organiskās vielas uzņemšanas nepieciešamību, izmantojot doto informāciju, zināšanas (Skola 2030, D.V.7.2.1., D.O.12.1.3.) |
49. | 2. daļa Transpirācijas eksperiments | 1. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Formulē teorijās pamatotu hipotēzi atbilstoši pētāmajai problēmai, nosaka eksperimenta lielumus (Skola 2030, D.O.11.2.1., D.O.11.2.2. ) |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Sagatavošanās uzdevumi 1. daļai | 00:40:00 | vidēja | 43 p. | Monitoringa gatavošanās darba 1. daļa. |
2. | Sagatavošanās uzdevumi 2. daļai | 01:35:00 | vidēja | 78 p. | Monitoringa gatavošanās darba 2. daļa. |