Satura rādītājs:
Materiāli skolotājiem
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Satura rādītājs | |
2. | Informācija par eksāmenu |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | 1. daļas 1. uzdevums. Šūnas organoīdu funkcijas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Attēlā atpazīst šūnas organoīdus un zina to funkcijas. |
2. | 1. daļas 2. uzdevums. Saknes audu funkcijas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Saknes šķērsgriezuma mikroskopa attēlā atpazīst vadaudus un pamataudus, zina to funkcijas. |
3. | 1. daļas 3. uzdevums. Vielu transports caur plazmatisko membrānu | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Attēlā atpazīst aktīvā vielu transporta veidu. |
4. | 1. daļas 4. uzdevums. Fotosintēzes norise | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Raksturo fotosintēzes norisi, izmantojot datu bukletu. |
5. | 1. daļas 5. uzdevums. Olbaltumvielu biosintēzes process | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Raksturo tRNS funkcijas olbaltumvielu biosintēzes procesā. |
6. | 1. daļas 6. uzdevums. Osmoze saknes šūnās | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro ūdens pārvietošanos sakņu šūnās osmozes ceļā. |
7. | 1. daļas 7. uzdevums. Sēklu elpošanas eksperiments | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro sēklu elpošanas eksperimenta būtību. |
8. | 1. daļas 8. uzdevums. Asinsrites loki | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro asiņu ceļu caur sirdi un plaušām, izmantojot attēlu. |
9. | 1. daļas 9. uzdevums. Tuberkuloze | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina dažādu infekcijas slimību izraisītājus un to transmisijas ceļus. |
10. | 1. daļas 10. uzdevums. Urīna sastāvs | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro, kuras vielas no asinīm nonāk urīnā. |
11. | 1. daļas 11. uzdevums. Peļu genotipi | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka peļu genotipus pēc attēla. |
12. | 1. daļas 12. uzdevums. Hromosomu skaits | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka hromosomu skaitu šūnā pēc attēla. |
13. | 1. daļas 13. uzdevums. Dzimtas ciltskoks | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka genotipus pēc ciltskoka shēmas. |
14. | 1. daļas 14. uzdevums. Šūnu dalīšanās | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka hromosomu komplektu cilvēka šūnā pirms vai pēc šūnu dalīšanās. |
15. | 1. daļas 15. uzdevums. Oglekļa dioksīda aprite dabā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro oglekļa apriti pēc shēmas. |
16. | 1. daļas 16. uzdevums. Bioloģiskie faktori | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka organismu savstarpējo attiecību veidu ekosistēmā. |
17. | 1. daļas 17. uzdevums. Ekosistēmas trofiskā struktūra | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro ekosistēmas trofisko struktūru pēc dotās shēmas. |
18. | 1. daļas 18. uzdevums. Ekosistēmas struktūra | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Salīdzina divu sugu vietu ekosistēmā. |
19. | 1. daļas 19. uzdevums. Sistemātikas pamattaksons | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina, kā veido dzīvnieka sugas nosaukumu. |
20. | 1. daļas 20. uzdevums. Filoģenētiskais koks | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Orientējas filoģenētiskajā kokā. |
21. | 1. daļas 21. uzdevums. Skujkoku un ziedaugu sistemātikas taksoni | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka skujkoku un ziedaugu kopīgos sistemātikas taksonus, izmantojot sistemātikas tabulu. |
22. | 1. daļas 22. uzdevums. Fosīliju vecums | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Sarindo dotos organismus no evolucionāri vissenākā līdz evolucionāri jaunākajam. |
23. | 1. daļas 23. uzdevums. Insulīna sintēze | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro rekombinētas baktērijas DNS iegūšanu insulīna ražošanas procesā. |
24. | 1. daļas 24. uzdevums. Secinājumu veikšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atrod situācijas aprakstam atbilstošu secinājumu. |
25. | 1. daļas 25. uzdevums. Mutāciju veidi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka mutācijas veidu dotajā DNS sekvencē. |
26. | 2. daļas 1.1. uzdevums. Vielu koncentrācijas izmaiņas asinīs | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Zina, kā fiziskā slodze vai stresa situācija ietekmē dažādu vielu koncentrāciju asinīs. |
27. | 2. daļas 1.2. uzdevums. Glikozes koncentrācijas izmaiņas asinīs | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pamato glikozes izmaiņas asinīs pēc ēšanas. |
28. | 2. daļas 1.3. uzdevums. Vielu koncentrāciju izmaiņas asinsvados | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pamato, kādas izmaiņas ar konkrētām vielām asinīs un asinsvados notiek. |
29. | 2. daļas 1.4. uzdevums. Hidrogēnkarbonātu jonu koncentrācija asinīs | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skaidro, kā mainās hidrogēnkarbonātu koncentrācija dažādos asinsvados. |
30. | 2. daļas 1.5. uzdevums. Asins recēšanas problēmas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izprot asins recēšanas reakciju kaskādi, pamato reakciju norises ierobežojumus. |
31. | 2. daļas 2.1. uzdevums. Aminoskābju kodēšana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Izmantojot RNS kodu tabulu, kodē aminoskābju secību. |
32. | 2. daļas 2.2. uzdevums. Mutācijas aminoskābju kodēšanā | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izskaidro, kāda mutācija DNS noved pie sirpjveida anēmijas. |
33. | 2. daļas 2.3. uzdevums. Autosomālā recesīvā iedzimšana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Pamato autosomālās recesīvās slimības iedzimšanu pamatojoties uz gēla elektroforēzes rezultātiem. |
34. | 2. daļas 2.4. uzdevums. Ciltskoks - autosomālā recesīvā iedzimšana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Pēc dzimtas koka nosaka autosomālās recesīvās slimības iedzimšanu dzimtā. |
35. | 2. daļas 2.5. uzdevums. IV paaudzes slimību iedzimšana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prognozē, kāda ir varbūtība, ka IV paaudzes dzimtas locekļi būs slimi ar sirpjveida anēmiju. |
36. | 2. daļas 3.1. uzdevums. Organismu ģenētiskā modificēšana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Pēc dotās shēmas skaidro organisma ģenētiskās modifikācijas soļus. |
37. | 2. daļas 3.2. uzdevums. Savvaļas laša un ĢM laša augšanas salīdzinājums | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Salīdzina savvaļas laša un ĢM laša augšanu, pamato ekonomisko izdevību. |
38. | 2. daļas 3.3. uzdevums. ĢMO - riski bioloģiskajai daudzveidībai | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izmantojot grafikā doto informāciju, pamato, kādu risku bioloģiskajai daudzveidībai varētu radīt ģenētiski modificēto lašu izplatīšanās savvaļā. |
39. | 2. daļas 3.4. uzdevums. ĢMO ierobežošanas iespējas | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pamatoti izvērtē metodes efektivitāti ģenētiski modificēto lašu izplatīšanās riska novēršanai. |
40. | 2. daļas 4.1. uzdevums. Tēzes-antitēzes noteicējs | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Nosaka barošanās tīklā redzamos dzīvniekus, izmantojot noteicēju. |
41. | 2. daļas 4.2. uzdevums. Barošanās tīkla izmaiņas | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pamatojoties uz barošanās tīklu, skaidro populāciju izmaiņas viena posma skaita samazināšanās dēļ. |
42. | 2. daļas 4.3. uzdevums. Ūdens ekosistēmas izmaiņu likumsakarības | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pēc dotā grafika analizē likumsakarības ūdens ekosistēmā. |
43. | 2. daļas 4.4. uzdevums. Ekosistēmas izmaiņu izvērtējums | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Izsaka prognozi par ekosistēmas izmaiņām. |
44. | 2. daļas 5.1. uzdevums. Kukaiņu vairošanās cikli | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izmantojot doto informāciju, apraksta kukaiņu īpatņu dzimumus. |
45. | 2. daļas 5.2. uzdevums. Kukaiņu vairošanās veidi | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Raksturo kukaiņu vairošanās veidus, to atšķirības un priekšrocības. |
46. | 2. daļas 5.3. uzdevums. Kukaiņu vairošanās un ģenētiskā materiāla apmaiņa | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Salīdzina dažādu vairošanās veidu ietekmi uz ģenētisko daudzveidību sugas populācijā. |
47. | 2. daļas 5.4. uzdevums. Gēnu pārnese laputīs | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Salīdzina dažādu organismu aminoskābju secību, spēj izdarīt secinājumus par to rezultātiem. |
48. | 2. daļas 5.5. uzdevums. Karotinoīdi - evolūcijas priekšrocība | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Pamato, kādas priekšrocības sniedz karotinoīdu sintezēšanas spējas laputīm. |
49. | 3. daļas 1.1. uzdevums. Kompleksais pētījums. Pētījuma problēma | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Pēc dotā pētījuma apraksta izvirza pētījuma problēmu. |
50. | 3. daļas 1.2. uzdevums. Kompleksais pētījums. Pētījuma lielumi | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Pēc dotā pētījuma apraksta nosaka pētījuma lielumus - neatkarīgo, atkarīgo un fiksētos. |
51. | 3. daļas 1.3. uzdevums. Kompleksais pētījums. Koordinātu asis | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Pēc dotā pētījuma apraksta grafikā atliek asu nosaukumus - lielumus un to mērvienības. |
52. | 3. daļas 1.4.1. uzdevums. Kompleksais pētījums. Darba gaita | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Pēc dotā pētījuma apraksta izveido darba gaitu. |
53. | 3. daļas 1.4.2. uzdevums. Kompleksais pētījums. Darba drošība | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pēc dotā pētījuma apraksta nosaka, kādi darba drošības noteikumi ir jāievēro, kā saglabāt eksperimenta rezultātu ticamību. |
54. | 3. daļas 2.1. uzdevums. Kompleksais pētījums. Hipotēze | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pēc dotā pētījuma apraksta izsaka hipotēzi. |
55. | 3. daļas 2.2. uzdevums. Kompleksais pētījums. Datu reģistrācijas tabula | 3. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Pēc dotā pētījuma apraksta veido datu reģistrācijas tabulu. |
56. | 3. daļas 2.3. uzdevums. Kompleksais pētījums. Datu analīze | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Analizē pētījuma rezultātus, salīdzina ar doto teoriju. |
57. | 3. daļas 2.4. uzdevums. Kompleksais pētījums. Izvērtējums | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Izvērtē eksperimentu, iesaka uzlabojumus. |
58. | 3. daļas 2.5. uzdevums. Kompleksais pētījums. Secinājumi | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Izvērtējot eksperimentu, izdara pamatotus secinājumus. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Centralizētais eksāmens bioloģijā II 2024. g., 1. daļa | 01:00:00 | vidēja | 25 p. | |
2. | Centralizētais eksāmens bioloģijā II 2024. g., 2. daļa | 02:00:00 | vidēja | 50 p. | |
3. | Centralizētais eksāmens bioloģijā II 2024. g., 3. daļa | 03:00:00 | vidēja | 25 p. | |
4. | Centralizētais eksāmens bioloģijā 2024.g. | 06:00:00 | vidēja | 100 p. |