PIRMĀ SEMESTRA NOSLĒGUMA TESTI
3. daļas uzdevumu vērtēšanas kritēriji
1. uzdevumā jādemonstrē zināšanas un izpratne par jēdzienu – jāuzraksta izvēlētajai tēmai atbilstošs vēstures jēdziens – 1 punkts un tas jāizskaidro – 1 punkts.
Par atbilstošu jēdzienu un tā pareizu skaidrojumu iegūst 2 punktus.
2. uzdevumā jādemonstrē zināšanas un izpratne par izvēlētajai tēmai atbilstošu vēstures faktu (notikumu), izpratne par vēstures procesa cēloņsakarībām – jāuzraksta izvēlētajai tēmai atbilstošs vēstures fakts (notikums) – 1punkts, jāuzraksta tā cēloņi – 1 punkts, jāuzraksta tā sekas – 1 punkts. Kopā: 3 punkti.
3. uzdevumā vērtē prasmi uzrakstīt argumentēto eseju – strukturētu pārspriedumu, prasmi izteikt viedokli, pamatot to, secināt, izmantojot vēstures zināšanas, faktus, jēdzienus.
Argumentētā eseja tiek vērtēta atbilstoši šādiem kritērijiem:
Punkti | Saturs darba struktūra, izklāsta secīgums, satura atbilstība tēmai | Teorija vēstures procesa cēloņsakarības | Fakti atbilstoši tēmai | Jēdzieni atbilstoši tēmai |
3 | Saturs atbilst izvēlētajai tēmai. Saturs ir strukturēts: tekstam ir ievads, iztirzājums un secinājumi. Secinājumi izriet no teksta. Ievēroti pareizrakstības likumi. | Ir izpratne par vēstures procesa kopsakarībām, cēloņiem, sekām – tas atspoguļojas tekstā. | Fakti ir precīzi: minēti gada skaitļi, gadsimti, vieta. Vēsturiskās personas minētas precīzi. Fakti izmantoti, lai pamatotu savu viedokli. | Vēstures jēdzieni lietoti precīzi, latviskojumi ir adekvāti. |
2 | Saturs atbilst izvēlētajai tēmai, ir izklāstīts secīgi, taču atsevišķas daļas izstrādātas pavirši: ievada daļa neprecīza, secinājumi ir vispārēji, nekonkrēti. Pareizrakstības likumi ievēroti, taču ir dažas neuzmanības, pārrakstīšanās kļūdas. | Ir vispārīga izpratne par vēstures procesa kopsakarībām, cēloņiem, sekām. Tekstā atspoguļojas vēstures procesa kopsakarības, cēloņsakarības. | Faktu lietošanā ir neprecizitātes, notikumu laiks minēts aptuveni, aprakstoši, piem., rakstot par būtiskiem 20.gs. notikumiem, norādīts tikai gadsimts. Vēsturiskās personas minētas precīzi. | Vēstures jēdzienu lietošanā ir neprecizitātes, ir dažas kļūdas, taču teksta jēgu tas būtiski neietekmē. |
1 | Saturs atbilst izvēlētās tēmas kādam aspektam. Saturs izklāstīts haotiski, viedoklis nav pamatots - teksts ir vēstures faktu pārstāsts. Daudz pareizrakstības kļūdu, taču teksta jēga ir nojaušama. teksts ir pārāk vispārīgs un nekonkrēts. | Vēstures teorētiskās zināšanas ir nojaušamas. Teksts ir vēstures faktu pārstāsts. | Fakti un vēstures personas minētas, taču neprecīzi vai kļūdaini. Piemēram, 1201. gads attiecināts uz 12. gs. Fakti un vēsturiskās personas uz tēmu attiecas nosacīti. | Lietoti daži vēstures jēdzieni, ir neprecizitātes to lietošanā. |
0 | Teksts ir līdz 1/3 no noteiktā apjoma. Saturs neatbilst tematam. Pareizrakstības kļūdas neļauj uztvert saturu. Ir pārkāpti tolerances principi. | Nav izpratnes par kopsakarībām/ cēloņsakarībām. | Vēstures faktu nav vai vēstures fakti neattiecas uz tēmu. Vēsturiskās personības nav minētas (ja to minēšanu nosaka izvēlētā tēma). | Vēstures jēdzieni nav lietoti. |
*Vēstures fakts – vēstures avotā, dokumentāri fiksēts notikums, var būt fakts – epizode (notikums) un fakts – process (ilgstošs).
Maksimālais punktu skaits, ko iespējams iegūt par 3. uzdevumu – 12 punkti.
0 iegūst kopvērtējumā, ja:
- pārspriedums nav rakstīts;
- ir tikai uzmetums;
- lietoti cilvēka cieņu aizskaroši izteikumi;
- teksts neatbilst izvēlētajam tematam – tematu izvēlē atzīmēts cits temats un 1. un 2. uzdevums nav pildīts: autors ir brīvi izvēlējies sev tīkamu tematu, kas nav dots izvēlē.
Atsauce:
https://www.visc.gov.lv, Valsts eksāmens vēsturē 2020.g.