LATVIJAS UN PASAULES VĒSTURE 9. KLASEI
Eksāmena programma.
Eksāmena mērķis:
Novērtēt izglītojamo mācību sasniegumus Latvijas un pasaules vēsturē atbilstoši MK 2014. gada 12. augusta noteikumu Nr. 468 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu, pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem un pamatizglītības programmu paraugiem" prasībām mācību priekšmetā Latvijas vēsture 6. - 9. klasei (17. pielikums).
Eksāmena adresāts:
Eksāmenu veic visi 9. klases izglītojamie.
Eksāmena darba uzbūve:
Eksāmena jautājumi veidoti latviešu valodā. Darbam ir viens variants. Eksāmena darbs sastāv no 3 daļām.
Pirmā daļa ir zināšanu un pamatprasmju pārbaude.
Otrā daļa pārbauda izglītojamo prasmes strādāt ar dažāda tipa informācijas avotiem, saprast, par kādu tēmu ir informācija, atlasīt un sistematizēt faktus, precīzi un saprotami atbildēt uz jautājumiem.
Trešā daļa ir radošs uzdevums, kas pārbauda izglītojamo prasmes izmanot vēstures zināšanas dotās situācijas aprakstā.
1. tabula. Eksāmena daļu īpatsvars un izpildei paredzētais laiks.
Daļa | Uzdevumu skaits | Maksimālais punktu skaits | Daļas īpatsvars, % | Izpildes laiks, min. |
1. | 8 | 33 | 39 | 35 |
2. | 7 | 36 | 42 | 60 |
3. | 1 | 16 | 19 | 50 |
Kopā | 16 | 85 | 100 | 145 |
Pārbaudes darbā ietverts Latvijas vēstures standarta 6. - 9. klasei obligātais saturs.
2. tabula. Tēmu īpatsvars eksāmena darbā.
Mācību priekšmeta saturs | Iegaumēšana un izpratne, % | Zināšanu un prasmju lietošana, % | Analīze un produktīvā darbība, % | Kopā darbā, % |
Izpratne par valsts svētku, galveno atceres un atzīmējamo dienu vēsturisko kontekstu. | 4 | |||
Izpratne par vēstures notikumu hronoloģisko secību. | 4 | |||
Vēstures jēdzienu zināšanas un prasme tos pielietot. | 8 | |||
Prasme izmantot vēstures kartes. | 4 | |||
Zināšanas par sabiedrības attīstības pamattendencēm 19.gs beigās un 20.gs. sākumā. | 12 | |||
Izpratne par cēloņu un seku mijiedarbību. | 10 | |||
Prasme argumentēti skaidrot Latvijas vēstures notikumus. | 12 | |||
Izpratne par nozīmīgāko Latvijas vēstures notikumu savstarpējo saistību ar Eiropas un pasaules vēstures notikumiem. | 12 | |||
Prasme izpētīt vēstures notikumus, darbojoties ar vēstures avotiem un literatūru, māka izdarīt secinājumus. | 34 | |||
Kopā | 30 - 32 | 50 - 53 | 15 - 17 | 100 |
Uzdevumu veidi:
Darbā ietverti vienkārši un strukturēti uzdevumi. Uzdevumi pēc satura un formas ir ar atšķirīgām grūtības pakāpēm.
Pirmajā daļā ir testa veida uzdevumi, kas saturiski aptver visus vēstures periodus.
Otrajā daļā ir strukturēti uzdevumi.
Trešā daļa ir strukturēts esejuzdevums. Izglītojamais izvēlas vienu no trim piedāvātajām situācijām, izpilda prasīto un raksta aptuveni 200 vārdus garu aprakstu, kurā
- pamato prasīto,
- strukturē saturu,
- izmanto atbilstošus vēstures faktus, personības,
- parāda cēloņsakarības,
- lieto vēstures jēdzienus,
- izdara secinājumus.
Aiz katra uzdevuma norādīts maksimālais iegūstamo punktu skaits par šo uzdevumu.
3. tabula. Uzdevumu veidu īpatsvars eksāmena darbā.
Uzdevumu veids | Uzdevumu skaits | Punktu skaits | Īpatsvars visā darbā, % |
Atbilžu izvēles | 2 | 4 | 5 |
Savietošanas | 4 | 14 | 16 |
Īso atbilžu | 2 | 5 | 6 |
Strukturēts | 7 | 46 | 54 |
Strukturēts esejuzdevums | 1 | 16 | 19 |
Vērtēšanas kārtība:
Eksāmena darbs tiek vērtēts saskaņā ar centra izstrādātiem vērtēšanas kritērijiem.
Eksāmenā iegūtais kopējais punktu skaits nosaka vērtējumu ballēs.
Vērtēšanas skala pārejai no punktiem uz ballēm ir iekļauta valsts pārbaudes darbu elektroniskajās kopsavilkuma tabulās.
Palīglīdzekļi, kurus atļauts izmantot eksāmena laikā:
Darbs veicams ar pildspalvu.
Atsauce:
http://visc.gov.lv/vispizglitiba/eksameni/dokumenti/uzdevumi/2015/9klase/9kl_vesture_lv.pdf