Par apjomīgu, telpisku dēvē tādu objektu, kuram var noteikt un izmērīt augstumu, platumu un dziļumuGlezniecībā rada apjoma ilūziju, pārdomāti attēlojot noteikta priekšmeta gaismas un ēnas laukumus.
 
22.jpg
Attēlā – "Venēcija" (Žans Batists Kamils Koro, 1835)
 
Ēnas laukumus, kuri redzami uz priekšmeta virsmas, dēvē par pašēnām, bet ēnas laukumus, kuri krīt no priekšmeta uz citu virsmu vai citu objektu, dēvē par krītošām ēnām.
 
16.jpg
Attēlā tumšākie laukumi uz siena kaudzēm ir pašēnas, tumšākie laukumi pļavā līdzās siena kaudzēm krītošās ēnas
 
Glezniecībā, attēlojot gaismas un ēnas, tiek ievēroti daži nosacījumi. Glezniecībā pieņemts, ka, gleznojot ainavas, gaismas attēlo siltos toņos (krāsai piejaucot dzeltenos, oranžos toņus), bet ēnas vēsos toņos (krāsai piejaucot zilos, violetos toņus).
 
24.jpg
Attēlā "Kaukāzs", ēnas attēlotas vēsos toņos (Ivans Aivazovskis, 1863)
 
Dabā gaismas avots ir saule, siltās gaismas avots, attiecīgi ēnas ir vēsas. Par vēsajiem toņiem ēnās vislabāk var pārliecināties, vērojot ziemas ainavu.
 
23.jpg
Attēlā ziema, ēnās vērojami vēsie toņi
 
Savukārt, attēlojot telpu, izmanto pretēju principu tā kā telpā gaismas avots ir spuldze, kuras gaisma ir vēsa, tad telpā gaismas laukumus attēlo vēsos toņos, bet ēnas laukumus ieklāj siltos toņos.
 
28.jpg
Attēlā "Klusā daba ar āboliem un vīnogām" (Klods Monē, 1880)
 
Šādu paņēmienu ieviesa impresionisti pēc tam, kad tika veiktas ilgstošas dabas studijas. Viņi savos darbos uzskatāmi demonstrēja, ka cilvēks redz nevis priekšmetus, bet gan gaismu un tās radītos efektus. Mākslinieki uzskatīja, ka nepastāv melnas krāsas. Tumšos toņus viņi ieguva, savstarpēji jaucot dažādas krāsas. Viņuprāt, ēnas nav melnas, tās ir tikai siltākas vai vēsākas, atkarībā no apgaismojuma.
25.jpg
Attēlā "Pļava" (Alfreds Sislē, 1875)
 
Gleznojot vai zīmējot, gaismēnu kontrastus rada ar krāsas vai līniju palīdzību. Lai radītu gaismas ilūziju, izmanto mazāk krāsas vai smalkākas līnijas. Savukārt, radot ēnas ilūziju, izmanto vairāk krāsas vai biezākas un vienu otrai tuvāk izvietotas līnijas. Ar krāsas spilgtuma maiņu var radīt telpiskuma ilūziju.
 
27.jpg
Attēlā "Trīs koki" (Rembrants, 1643, gravīra)
Atsauce:
Vizuālās mākslas valodas ābece/Vaiva Zirdziņa. - Rīga: Sprīdītis, 1995. - 95 lpp. :il.:42.-51.lpp.
Attēli:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Baptiste-Camille_Corot#/media/File:Venise,_La_Piazetta_(Camille_Corot).jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Claude_Monet#/media/File:Claude_Monet,_Grainstacks_in_the_Sunlight,_Morning_Effect,_1890,_oil_on_canvas_65_x_100_cm.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Landscape_painting#/media/File:Aivasovsky_Ivan_Constantinovich_The_Caucasus.jpg
https://it.wikipedia.org/wiki/Inverno#/media/File:BrockenSnowedTrees.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Still_life#/media/File:Monet-Still-Life-with-Apples-and-Grapes-1880.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Sisley#/media/File:Meadow,_Alfred_Sisley,_1875.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Landscape_painting#/media/File:Die_landschaft_mit_den_drei_baeumen.jpg