Gleznojot kompozīciju, mākslinieks izmanto dažādas krāsas, krāsu toņus, kuri rada noteiktu noskaņu.
Košas krāsas rada dinamisku noskaņu, mazāk intensīvas krāsas (piemēram, sajauktas ar balto vai pelēko krāsu) rada mierīgu noskaņu.
Ainavā izmantotās košās krāsas rada dinamisku noskaņu
Ainavā izmantotie pelēcīgie toņi rada mierīgu noskaņu
Savstarpēji kontrastējošas krāsas rada aktīvu, dramatisku noskaņu, savukārt niansētas, līdzsvarotas rada mierīgu, poētisku noskaņu.
Kontrastējošas krāsas (sarkans – zaļš, oranžs – zils) rada dinamisku noskaņu
Vienas krāsas (zilā, violetā krāsa) gamma rada mierīgu noskaņu
Kontrasts ir izteikts pretstats.
Izteikts tumšo un gaišo krāsu, spilgto krāsu kontrasts rada dinamisku noskaņu.
Tumšo un gaišo krāsu kontrasts rada dinamisku noskaņu
Dažādu spilgtu krāsu izmantošana rada dinamisku noskaņu
Mazākas krāsu nianses rada mierīgu noskaņu. Jo toņu nianses mazākas, jo kontrasts mazāks.
Vienota krāsu gamma rada mierīgu noskaņu (dominē zilganzaļie, pelēkzaļie, zilpelēkie toņi)
Krāsu toņu izvēle atkarīga no kompozīcijas sižeta, noteiktā laika posmā vadošās glezniecības manieres.
Atsauce:
Wikipedia. Golfe Juan by Paul Signac (1863-1935)
Wikipedia. Alfred Sisley - Fog
Wikipedia. Le port d'Alger sous la brume
Wikipedia. Archip Iwanowitsch Kuindshi
Wikipedia. La Plaine de Gennevilliers
Wikipedia. The sea with a sailing ship