Stāstot par tēlniecības darbu, jāpaskaidro – kāda veida tēlniecības darbs tas ir apaļskulptūra vai cilnis. Tā pat jāraksturo tajā redzamās formas un apjomi.
Apaļskulptūra
Apaļskulptūra ir skulptūra vai skulptūru grupa, kuru var aplūkot no visām pusēm.
1. attēls: Lauvas apaļskulptūra
2. attēls: Jātnieka un zirga apaļskulptūra
Cilnis
Cilni dēvē arī par reljefu. Skulpturālais tēls tiek izgrebts darba virsmā vai piestiprināts tai (tas izceļas uz šīs virsmas). Tiek radīta nelīdzena (reljefa) virsma. Cilni var aplūkot tikai no priekšpuses, nostājoties tam tieši pretī. No sāniem aplūkot cilni nav iespējams.
3. attēls: Figūra izgrebta darba virsmā
4. attēls: Figūra izceļas uz darba virsmas
Forma
Stāstot par tēlniecības darbā redzamajām formām, jāraksturo šī darba ārējais apveids. Piemēram, ģeometriskas formas atgādina ģeometriskas figūras, reālistiskas formas būs tādas, kādas tās izskatās dzīvē. Stilizētas dabas formas – tēlnieks vienkāršojis dabas formas (dzīvē redzamās formas), abstraktas formas nelīdzinās nedz ģeometriskām, nedz reālistiskām formām.
5. attēls: Skulptūru raksturo reālistiskas formas
6. attēls: Skulptūru raksturo abstraktas (izdomātas) formas
Apjoms
Raksturojot apjomus, jāpastāsta par tēlniecības darba izmēru, lielumu. Cilnim – par to, cik daudz skulpturālais tēls izceļas virs darba virsmas.
7. attēls: Neliela izmēra suņa figūriņa
Ja figūra neizceļas virs darba virsmas, tā ir iegrebta tajā, tad cilni raksturo mazs apjoms.
8. attēls: Figūras iegrebtas darba virsmā
9. attēls: Vidēja izmēra lauvas figūra
Ja figūra nedaudz izceļas virs darba virsmas, tad cilni raksturo vidējs apjoms.
10. attēls: Figūras nedaudz izceļas virs darba virsmas
11. attēls: Milzīga izmēra zirnekļa figūra
Ja rodas iespaids, ka darba virsmai piestiprināta skulptūra, figūra izceļas par pusi vai vairāk no sava apjoma, tad šo cilni raksturo liels apjoms.
12. attēls: Figūras izceļas virs darba virsmas vairāk par pusi no sava apjoma
Atsauce:
1. attēls: “Brunsvikas lauva” (03.05.2023.), autors Brunswyk, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 3.0, izmantojot Wikimedia Commons. Licencēts saskaņā ar GNU Free Documentation Licenci, versija 1.2. vai jebkura jaunāka versija.
2. attēls: “Bartolomeo Kolleoni statuja” (03.05.2023.), skulptors Andrea del Verokio, fotogrāfs Didier Descouens, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 4.0, izmantojot Wikimedia Commons.
3. attēls: “Luksoras templis” (03.05.2023.), fotogrāfs Jon Bodsworth
4. attēls: “Grieķu meitene ar dūju” (03.05.2023.), nezināms fotogrāfs, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 3.0, izmantojot Wikimedia Commons. Licencēts saskaņā ar GNU Free Documentation Licenci, versija 1.2. vai jebkura jaunāka versija.
5. attēls: “Augustīns” (03.05.2023.), fotogrāfs Folegandros, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 3.0, izmantojot Wikimedia Commons.
6. attēls: “Čellists” (03.05.2023.), skulptors Otto Gutfreund
7. attēls: “Necke suņa formā” (03.05.2023.), autors Valtera Mākslas muzejs, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 3.0, izmantojot Wikimedia Commons.
8. attēls: “Hamburgas memoriāls” (03.05.2023.), mākslinieks Ernst Barlach, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 3.0, izmantojot Wikimedia Commons. Licencēts saskaņā ar GNU Free Documentation Licenci, versija 1.2. vai jebkura jaunāka versija.
9. attēls: “Asokanas pīlārs” (03.05.2023.), fotogrāfs Folegandros, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 2.5, izmantojot Wikimedia Commons.
10. attēls: “Taq-e Bostan, Dzīvības koks” (03.05.2023.), fotogrāfs Philippe Chavin, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 3.0, izmantojot Wikimedia Commons. Licencēts saskaņā ar GNU Free Documentation Licenci, versija 1.2. vai jebkura jaunāka versija.
11. attēls: “Zirneklis. Gugenheima muzejs” (03.05.2023.), fotogrāfs Kesoff, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 3.0, izmantojot Wikimedia Commons. Licencēts saskaņā ar GNU Free Documentation Licenci, versija 1.2. vai jebkura jaunāka versija.
12. attēls: “Reljefs. Marks Aurēlijs” (03.05.2023.), fotogrāfs Jean-Pol Grandmont, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 3.0, izmantojot Wikimedia Commons. Licencēts saskaņā ar GNU Free Documentation Licenci, versija 1.2. vai jebkura jaunāka versija.