Zīmējot cilvēku, mākslinieks izmanto līnijas. Vispirms tiek ievilktas cilvēka ķermeņa kontūras.
 
143 httpscommons.wikimedia.orgwikiFileThe_Survey_October_1917-March_1918_(1918)_(14781198345).jpg.jpg
1. attēls. Cilvēku figūras attēlotas, izmantojot līnijas
 
Parasti tās viegli ieskicē, zīmuli papīram nepiespiežot pārāk stipri.
 
Lai radītu ilūziju par apjomīgu cilvēka ķermeni, apģērba krokām, mākslinieks attēlo gaismas un ēnas laukumus, kuri vērojami uz cilvēka ķermeņa. Zīmējumā tiek izmantots ēnošanas paņēmiens.
 
140 httpscommons.wikimedia.orgwikiFileFranz_Skarbina_Portr%C3%A4t-Zeichnung.jpg.jpg
2. attēls. Portretā attēloti gaismas un ēnas laukumi
 
Ēnošana – mazāk apgaismotu laukumu attēlošana.
 
97 httpscommons.wikimedia.orgwikiFileWoman_Digging_jh_337.jpg.jpg
3. attēls. Ēnošanas paņēmiens cilvēka figūras attēlošanā
 
Ēnojot, mākslinieks uz darba virsmas velk dažāda rakstura līnijas – štrihus. Štrihs – paņēmiens, kā mākslinieks uz darba virsmas uzvelk līniju.
 
150 httpscommons.wikimedia.orgwikiFileArcering1.jpg.jpg
4. attēls. Horizontāli, vertikāli, diagonāli štrihi
 
153 httpscommons.wikimedia.orgwikiFileArcering3.jpg.jpg
5. attēls. Dažāda rakstura štrihi
 
Štrihošana – ēnas laukumu ieklāšanas tehnika, izmantojot dažāda rakstura un biezuma līnijas. Ar štrihošanas palīdzību tiek iegūti tumšāki un gaišāki toņi. Krāsas tonis – krāsas īpašība (gaišs tonis, tumšs tonis). Lai iegūtu tumšāku toni, līnijas tiek vilktas viena otrai cieši līdzās, tās vairākkārt tiek vilktas viena pāri otrai.
 
154 httpscommons.wikimedia.orgwikiFileArcering4.jpg.jpg
6. attēls. Tumšāka toņa iegūšanai, štrihi tiek vilkti tuvāk viens otram, tie pārklājas
 
Aplūkojot zīmējumu, tiek analizēta tā tonalitāte. Tonalitāte – gaismas un ēnu laukumu kopums,  gaismēnu radītā kopējā noskaņa.
 
161 httpscommons.wikimedia.orgwikiFileUmberto_Boccioni_(1882-1916)_Controluce_(1910),_matita_grafite_e_inchiostro_nero_su_carta.jpg.jpg
7. attēls. Zīmējumā dominē ēnu laukumi
 
Lai zīmējumā veiksmīgāk radītu telpas ilūziju, mākslinieks rada toņu pārejas. Pāreja – vienas krāsas toņa pakāpeniska nomaiņa ar citas krāsas toni.
 
162 httpscommons.wikimedia.orgwikiFileStudy_of_Arms_and_Hands.jpg.jpg
8. attēls. Toņu pāreja roku attēlojumā
 
Jo smalkāka un niansētāka ir šī pāreja, jo veiksmīgāk iespējams radīt telpas ilūziju.
 
156 httpscommons.wikimedia.orgwikiFileEdward_Law._Pencil_drawing_by_H._M._Raeburn,_1909._Wellcome_V0003431.jpg.jpg
9. attēls. Toņu pāreja portretā
 
Atsauce:
1. attēls: "1917 – 1918. gada aptauja" (26.07.2023.), nezināms mākslinieks 
2. attēls: "Sievietes portrets, 1910" (26.07.2023.), mākslinieks Francs Skarbina
3. attēls: "Sieviete rok zemi, 1883" (26.07.2023.), mākslinieks Vincents van Gogs
4. attēls: "Štrihi, 1" (26.07.2023.), autors Mijnnaam, licencēts saskaņā ar Free Art Lecense,
5. attēls: "Štrihi, 3" (26.07.2023.), autors Mijnnaam, licencēts saskaņā ar Free Art Lecense,
6. attēls: "Štrihi, 4" (26.07.2023.), autors Mijnnaam, licencēts saskaņā ar Free Art Lecense,
7. attēls: "Kontrole, 1910" (26.07.2023.), mākslinieks Umberto Bočoni, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 4.0,
8. attēls: "Rokas un plaukstas, 1474" (26.07.2023.), mākslinieks Leonardo da Vinči
9. attēls: "Edvards Lovs, 1909" (26.07.2023.), mākslinieks Henrijs Makbets-Rēberns, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 4.0,