Mūsdienu plakātu māksla saistīta ar 19. gadsimta vidu, Franciju. Tas saistīts ar faktu, ka pilnveidojot litogrāfijas tehniku (litogrāfija – grafikas gludspiedes tehnika), tika radīta iespēja masveidā un lēti drukāt lielus, krāsainus attēlus. Līdz 19. gadsimta nogalei šis paņēmiens izplatījās visā Eiropā. Plakātu izmantoja lielākoties dažādu preču, pakalpojumu reklamēšanai.
 
4 en.wikipedia.orgwikiPoster.jpg
1. attēls: Plakāts reklamē modes veikalu
 
Francijā 19. gadsimta nogalē vairāki slaveni gleznotāji pievērsās plakāta mākslai. Šī laika plakātiem raksturīgs bagātīgs ornaments, tiek veidotas dekoratīvas kompozīcijas. Attēlotās formas tiek vispārinātas, tiek izmantots siluets, koši krāsu laukumi.
 
Franču gleznotājs Žils Čerets (1836 – 1932) pilnveidoja plakātu mākslu – tika izmantotas košākas krāsas, citi burtveidoli, izmantots sievišķīgas sievietes tēls. Mākslinieki attēlo smalkas detaļas, smalkus dekoratīvos elementus, izmanto daudzveidīgus krāsu toņus.
 
1 es.wikipedia.orgwikiJules_Chéret.jpg
2. attēls: Karnevāla reklāmas plakāts
 
Ievērojamākie šī laika plakāta mākslas pārstāvji – Anrī Tulūzs – Lotreks (1864 – 1901), čehu izcelsmes mākslinieks Alfons Muha (1860 – 1939).
 
3 en.wikipedia.orgwikiHenri_de_Toulouse-Lautrec.jpg
3. attēls: Aristīds Briāns (Anrī Tulūzs – Lotreks)
 
Alfons Muha bija ļoti pieprasīts plakātu mākslinieks. Teātru vadošie aktieri aicināja tieši šo mākslinieku radīt reklāmas plakātus izrādēm ar šo aktieru piedalīšanos.
 
5 en.wikipedia.orgwikiAlphonse_Mucha.jpg
4. attēls: Izrāde "Kamēliju dāma" ar aktrises Sāras Bernāras piedalīšanos (Alfons Muha)
 
Plakātu māksla sasniedza tādu popularitāti, ka 1884. gadā Parīzē tika rīkota plakātu izstāde. Plakāta māksla attīstījās arī citas valstīs, gan Eiropā, gan ASV. 
 
20. gadsimta sākumā reklāmas plakātos tiek attēloti reklamējamie objekti, tie attēloti precīzi. Taču pilnveidojoties masu saziņas līdzekļiem, plakāts kā reklāmas veids zaudēja savu popularitāti.
 
8 fr.wikipedia.orgwikiAffiche.jpg
5. attēls: Plakāts kinofilmai "Trīs draugi" (1913)
 
Šo laika posmu raksturo karš un pārmaiņas, kas veicināja politiskā plakāta izveidi. Plakātus pasūtīja politiskie pārstāvji, pasūtījumu bija ļoti daudz, tādēļ plakātu māksla strauji attīstījās.
 
9 es.wikipedia.orgwikiCartelismo_político.jpg
6. attēls: Politiskais plakāts "Boļševisma spoks" (1939)
 
20. gadsimta 60. gadi iezīmējas ar lielām pārmaiņām sabiedrībā. Izveidojās kustība, kuras pārstāvji cīnījās par dabas aizsardzību, vērsās pret vides piesārņošanu, dažādu grupu biedri aktīvi pauda savu viedokli pret karu, protestēja pret militāro lielvaru iebrukumiem citās valstīs, izveidojās pretkara kustība, cilvēkus uztrauca fakts, ka patērētājsabiedrībā veidojas ļoti niecīgi ideāli, tika risinātas dažādas sadzīves problēmas.
 
7 en.wikipedia.orgwikiGuerrillero_Heroico.jpg
7. attēls: Trikontinentālās konferences plakāts (1969)
 
Šie apstākļi ietekmēja plakāta mākslas attīstību, sniedzot idejas jauniem plakātu sižetiem.
 
Atsauce:
1. attēls: www.en.wikipedia.org; Poster for the Holzer Fashion Store (1902), Farago, Geza
2. attēls; www.es.wikipedia.org; Carnivale Poster, Jules Chéret
3. attēls: www.en.wikipedia.org; Henri de Toulouse-Lautrec
4. attēls: www.en.wikipedia.org; La Dame aux Camélias - Sarah Bernhardt (1896), Alphonse Mucha
5. attēls: www.fr.wikipedia.org; Biograph poster, Affiche
6. attēls: www.es.wikipedia.org; Призрак большевизма; Cartelismo político
7. attēls: www.en.wikipedia.org; CheTriContinental, Guerrillero Heroico