Eļļas krāsa ir bieza, uz darba virsmas mākslinieks to uzklāj ar otu vai paletes nazi.
Eļļas glezniecībā izmanto otas ar cietiem sariņiem. Lielāka izmēra otas izmanto fona ieklāšanai, lielu objektu attēlošanai, savukārt smalkākas otas izmanto detaļu gleznošanai.
Attēlā – otas, kuras izmanto, gleznojot ar eļļas krāsām
Paletes nazi izmanto gan krāsu jaukšanai uz paletes, gan krāsas klāšanai uz darba virsmas. Arī paletes naži mēdz būt dažāda izmēra dažādu darbu veikšanai.
Attēlā – paletes naži
Gleznojot ar eļļas krāsām, mākslinieks izmanto dažādus krāsas klāšanas paņēmienus.
Vienmērīga krāsas klāšana
Šo paņēmienu mākslinieki izmanto visbiežāk. Krāsu uz audekla klāj vienmērīgi, radot gludu darba virsmu.
Šāds gleznošanas paņēmiens bija populārs līdz pat 19. gadsimtam.
Attēlā – vienmērīgā krāsas klāšana
Impasto
Impasto tulkojumā no itāļu valodas nozīmē mīkla. Krāsa uz pamatnes tiek klāta biezā kārtā. To var izspiest uz audekla tieši no krāsas tūbiņas, klāt ar otu vai paletes nazi. Šādi gleznojot, redzami otas triepieni, to virziens.
Attēlā – krāsas triepieni
Krāsu var klāt dažāda platuma joslās, punktējot to. Bieži vien krāsa tiek sajaukta uz darba pamatnes, klājot dažādas krāsas triepienu pie triepiena. Kad mākslas darbs nožuvis, krāsas triepieni rada nelīdzenu, fakturētu virsmu. Mākslas darbs kļūst izteiksmīgāks. Šo paņēmienu parasti izmanto mākslas darba gleznošanas pēdējā posmā.
Pirmie mākslinieki, kuri izmantoja impasto paņēmienu savos darbos, ir itāļu gleznotājs Ticiāns (1488 - 1576), holandiešu mākslinieks Rembrants (1606 - 1669), un nīderlandiešu gleznotājs Johans Vermērs (1632 - 1675).
Attēlā – Ticiāns
Attēlā – Rembrants
Viņi izmantoja biezākus triepienus, gleznojot auduma krokas, rotaslietas. Biezais krāsas triepiens kontrastēja ar tajā laikā pieņemto gludo krāsas klāšanas principu.
Attēlā – cilvēka seja gleznota, izmantojot triepienus (Rembrants)
Vēlāk, 19. gadsimtā, impresionisti savus darbus gleznoja impasto, izmantojot smalkus krāsu triepienus un punktējumu.
Attēlā – smalkāki triepieni
Viens no māksliniekiem, kurš ļoti bieži izmantoja šādu krāsas klāšanas veidu, ir nīderlandiešu gleznotājs Vinsents van Gogs (1863 - 1890).
Attēlā – Vinsenta van Goga pašportrets, redzami krāsu triepieni
20. gadsimta mākslā impasto tika ļoti bieži izmantots, jo ļāva māksliniekam brīvi paust savas emocijas gleznošanas brīdī, klājot krāsu bieziem, plašiem triepieniem.
Ala prima
Ala prima tulkojumā no itāļu valodas nozīmē no pirmās reizes. Mākslas darbs tiek uzgleznots vienā piegājienā. Tā kā parasti pēc katras krāsas kārtas uzgleznošanas mākslas darbam ļauj nožūt, tad šajā gadījumā krāsas slāņus klāj vienu uz otra tad, kad tie vēl nav nožuvuši. Krāsas savā starpā sajaucas, rodas izplūdušas kontūras.
Attēlā – apģērbā redzami izplūduši krāsas triepieni
Šo gleznošanas paņēmienu izmantoja jau 15. gadsimtā. Populārs tas kļuva 19. gadsimtā, kad eļļas krāsu ražošana ļāva māksliniekiem gleznot plenērā, tādējādi mākslas darbu uzgleznojot vienā piegājienā. Šo paņēmienu plaši izmantoja impresionistu un postimpresionistu pārstāvji.
Attēlā – ainava, gleznota alla prima
Sausās otas paņēmiens
Lai izmantotu šo paņēmienu, nepieciešams pavisam nedaudz krāsas. Uz otas atrodas nedaudz krāsas, kuru uztriepj uz darba virsmas.
Attēlā – sausās otas paņēmiens
Uz audekla redzami caurspīdīgi krāsas triepieni ar izteiktu otas rakstu. Gleznojums rada ilūziju par dūmaku, miglu. Klājot vairākus šādus krāsu slāņus vienu uz otra, iegūst izteiksmīgus gleznojumus.
Attēlā – sausās otas paņēmiens kompozīcijā "Sniega vētra" (Džozefs Tērners, 1842)
Šādu gleznošanas paņēmienu izmantoja tādi mākslinieki kā Džozefs Tērners (1775-1851), Klods Monē (1840-1926).
Attēlā – Džozefa Tērnera pašportrets
Attēlā – Klods Monē
Attēlā – kompozīcijā izmantots sausās otas paņēmiens ("Ūdensrozes", Klods Monē, 1916)
Krāsas šļakstīšana
Šādu gleznošanas paņēmienu sāka izmantot 20. gadsimta mākslinieki. Krāsa uz audekla tiek uzšļakstīta, radot abstraktas kompozīcijas. Īpašu popularitāti šis paņēmiens guva abstrakcionisma pārstāvju vidū.
Attēlā – kompozīcijas veido šļakstīta krāsa
Viens no māksliniekiem, kurš savos darbos izmantoja krāsas šļakstīšanu - amerikāņu gleznotājs Pols Džeksons Poloks (1912-1956).
Papildinformācija
Atsauce:
https://en.wikipedia.org/wiki/Impasto
https://en.wikipedia.org/wiki/Wet-on-wet
https://en.wikipedia.org/wiki/Drybrush
Attēli:
https://en.wikipedia.org/wiki/Paintbrush#/media/File:Paintbrushes.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Painting_knife#/media/File:Palette_knife.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Salomon_van_Ruysdael#/media/File:Salomon_van_Ruysdael_-_Rivierlandschap_met_veerpont_(1649).jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Impasto#/media/File:Van_Gogh_-_Starry_Night_-_Google_Art_Project-x0-y0.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Titian#/media/File:Tizian_090.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Rembrandt#/media/File:Rembrandt_van_Rijn_-_Self-Portrait_-_Google_Art_Project.jpg
https://es.wikipedia.org/wiki/Impasto#/media/Archivo:Rembrandt_Harmensz._van_Rijn_142.jpg
https://fr.wikipedia.org/wiki/Camille_Pissarro#/media/File:Camille-pissarro-kew-garden-1200.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Vincent_van_Gogh#/media/File:Vincent_van_Gogh_-_Self-portrait_with_grey_felt_hat_-_Google_Art_Project.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Wet-on-wet#/media/File:Frans_Hals_032.jpg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Koppelaar#/media/Bestand:Koppelaar_cityscape.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Drybrush#/media/File:Drybrush_stroke.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/J._M._W._Turner#/media/File:Joseph_Mallord_William_Turner_-_Snow_Storm_-_Steam-Boat_off_a_Harbour's_Mouth_-_WGA23178.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Joseph_Mallord_William_Turner_Self_Portrait_1799.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Claude_Monet#/media/File:Claude_Monet_1899_Nadar_crop.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Water_Lilies_(Monet_series)#/media/File:Claude_Monet_-_Water_Lilies_-_Google_Art_Project_(462013).jpg
https://de.wikipedia.org/wiki/Abstrakter_Expressionismus#/media/Datei:Actionpainting.jpg