Svarīgi!
Faktūra – īpaši izveidota vai dabiska nelīdzena virsma, izmantota vai attēlota mākslas darbā. Faktūras uztveri veicina tauste un redze.
 
2.jpg
Attēlā biezi krāsas triepieni rada fakturētu virsmu
 
Ar faktūras palīdzību var radīt mākslas darba uzmanības centru, akcentēt kādu no kompozīcijas daļām. Faktūra glezniecībā vai grafikā palīdz radīt telpas ilūziju.
 
Savos mākslas darbos mākslinieki izmanto divu veidu faktūras.
 
Reālās faktūras
Mākslinieks izmanto noteikta materiāla virsmas dabiskās īpašības. Piemēram, strādājot ar koku, akcentē koka šķiedru rakstu – gadskārtas, zaru atrašanās vietas.
 
5.jpg
Attēlā koka šķiedras raksts
 
Gleznojot vietām ieklāj biezāku krāsu slāni.
 
6.jpg
Attēlā ziedi gleznoti, izmantojot biezāku krāsas triepienu
 
Var izmantota arī kolāžas – mākslas darba virsmai pielīmē fakturētus elementus – reljefu audumu, sūkli, auklu, pogas u.c.
 
4.jpg
Attēlā pie mākslas darba virsmas pielīmēti apģērba gabali
 
Krāsai var piejaukt dažādus smalkus materiālus (piemēram, smiltis, mannas putraimus, zāģu skaidas u.c.), kas, kopā ar krāsu uzklāti uz mākslas darba virsmas, rada faktūras.
 
Atdarinātās faktūras
Jau kopš 17. gadsimta mākslinieki centās atdarināt dažādas faktūras ar gleznieciskiem un grafiskiem līdzekļiem. Tiek radīta ilūzija par nelīdzenu virsmu.
 
7.jpg
Attēlā mākslinieks attēlojis mūzikas instrumenta, somiņas, maizes klaipa, glāzes nelīdzeno virsmu
 
Radot mākslas darbu, tiek izmantota dažāda pieeja faktūras attēlošanā:
  • akcentēta dažādu materiālu dabiskā virsmas faktūra,
  • atdarinātas dabā novērotās faktūras ar citu materiālu palīdzību,
  • objektu attēlošanā izgudro dažādas jaunas faktūras.
Faktūras raksturs atkarīgs no noteiktā laikmetā valdošajām mākslas tradīcijām. Piemēram, 18. gadsimtā gleznas tika gleznotas tā, lai veidotos līdzena virsma.
 
11.jpg
Attēlā krāsa klāta līdzeni, veidojas gluda mākslas darba virsma
 
Savukārt 19.-20. gadsimtā mākslinieki gleznoja plašiem otas triepieniem, radot izteikti nelīdzenu virsmu, tādējādi iegūstot izteiksmīgu faktūru.
 
1.JPG
Attēlā krāsa klāta triepieniem, veidojot nelīdzenu mākslas darba virsmu
 
Faktūra atkarīga arī no attēlojamā objekta rakstura, izmēriem, izmantojamā materiāla. Piemēram, tēlniecībā, attēlojot cilvēku, matus fakturē vairāk nekā ādu, kuras virsmu attēlo gludāku. Lai iegūtu izteiksmīgāku faktūru, tēlnieks var izmantot granītu, kas ir graudaināks nekā marmors.
 
12.jpg
Attēlā āda attēlota gluda, savukārt matu cirtas, apģērba elementi attēloti fakturēti
 
Glezniecībā tos laukumus, kuros izmanto spilgtāku krāsu, bieži vien attēlo reljefāk, nekā citus krāsu laukumus.
 
Atsauce:
Vizuālās mākslas valodas ābece/Vaiva Zirdziņa. - Rīga: Sprīdītis, 1995. - 95 lpp. : il.: 51.-56.lpp.
Attēli:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vincent_van_Gogh#/media/File:Vincent_van_Gogh_-_Wheatfield_under_thunderclouds_-_Google_Art_Project.jpg
http://www.sodasstrukla.lv/ru/galerija/koka-tīrīšana/vecināšana
https://en.wikipedia.org/wiki/Sunflowers_(Van_Gogh_series)#/media/File:Vincent_Willem_van_Gogh_123.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Mixed_media#/media/File:Alberto_Baumann_Eredit%C3%A0_del_ventesimo_secolo_1980_cm_100x100.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Lubin_Baugin#/media/File:Lublin_Baugin_Die_fuenf_Sinne.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Luis_Egidio_Mel%C3%A9ndez#/media/File:Still_Life_with_Tomatoes_a_Bowl_of_Aubergines_and_Onions.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Impasto#/media/File:Roses_-_Vincent_van_Gogh.JPG
https://en.wikipedia.org/wiki/Sculpture#/media/File:Mus%C3%A9e_des_Beaux-Arts_de_Dijon_-_Louis_XIV_1.jpg