Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Augu un dzīvnieku balsts | Skolēns saprot kā augi un dzīvnieki ir pielāgojušies dzīvei uz Zemes, lai saglabātu ķermeņa balstu. |
2. | Dzīvnieku balsta un kustību orgānu sistēmas pielāgotība dzīves videi | Skolēns izprot ūdenī, sauszemē un lidojošo dzīvojošo dzīvnieku kustību ekstremitāšu pielāgošanos, zina atšķirību starp terminiem kāja un ķepa. |
3. | Cilvēka skelets un kaulu veidi | Skolēns atpazīst cilvēka kaulu veidus un to funkcijas, saprot cilvēka skeleta uzbūvi. |
4. | Kaulu sastāvs un uzbūve | Skolēns zina, ka kauli ir cieti un stipri, bet reizē ir lokani, jo sastāv no dažādām kaulvielām, saprot, ka kaulos kaulviela nav izvietota viendabīgi, vietām tā ir blīvāka, vietām poraināka. |
5. | Kaulu savienojumi un skeleta deformācijas | Skolēns zina kā kauli savienojas skeletā, prot raksturot šos savienojumus un parādīt skeletā, prot raksturot cilvēka pareizo stāju un kas to ietekmē, zina skeleta deformācijas veidus, to cēloņus un sekas. |
6. | Muskuļu veidi un to darbības principi | Skolēns izprot muskuļu nozīmi cilvēka ķermenī, saprot kā muskuļi piestiprinās pie kauliem un prot pastāstīt par muskuļu uzbūvi. |
7. | Balsta un kustību orgānu traumas un slimības | Skolēns zina un spēj atšķirt skeleta un muskuļu traumu pazīmes, spēj sniegt pirmo palīdzību pirms ātrās palīdzības ierašanās. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Augu balsts un kustības | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns spēj noteikt apgalvojumu pareizību par augu balstu un kustībām. Skolēns saprot turgora jēdzienu, balstaudu un vadaudu aprakstu un funkcijas. Skolēns zina, kādi ir augu kairinātāji. |
2. | Skeleta veida noteikšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns, vērojot attēlus, nosaka kādam organismam pieder konkrēts skeleta veids. |
3. | Skeleta veida noteikšana organismiem | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēns sagrupē attēlus ar atbilstošo skeleta veidu. |
4. | Dzīvnieku skeletu dažādība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns, vērojot attēlu, nosaka kāds skeleta tips ir organismam. |
5. | Sauszemes dzīvnieku pārvietošanās veidi | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns pēc attēla var noteikt dzīvnieka galveno pārvietošanās veidu. |
6. | Sauszemes dzīvnieku ekstremitātes | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēns spēj atšķirt sauszemes dzīvnieku ekstremitātes pēc veidiem. |
7. | Cilvēka kaulu formu dažādība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns, vērojot cilvēka skeleta attēlu, nosaka pie kuras kaulu grupas pieder attiecīgais kauls. |
8. | Cilvēka organisma kaulu grupas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns, vērojot cilvēka skeleta attēlu, nosaka pie kuras kaulu grupas pieder attiecīgais kauls. |
9. | Kaulu sastāvs un īpašības | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns zina, no kā sastāv kauls un kādas īpašības var būt kauliem. |
10. | Kaulu uzbūve | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns spēj orientēties kaulu uzbūvē. |
11. | Kaulu savienojumu veidi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns prot atšķirt kaulu savienojumu veidus – nekustīgus, mazkustīgus un kustīgus. |
12. | Cilvēka skeleta deformācijas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns māk atpazīt cilvēka skeleta deformācijas veidus. |
13. | Statisks un dinamisks muskuļu darbs | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns spēj atšķirt dinamisko un statisko muskuļu darbu. |
14. | Cilvēka muskuļu kustības | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns atpazīst muskuļus pēc to funkcijām. |
15. | Muskuļu uzbūve un darbs | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns atpazīst muskuļu veidus un to darbības principus. |
16. | Balsta un kustību orgānu traumas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns spēj atpazīt balsta un kustību orgānu traumas - saišu sastiepumus, kaulu lūzumus un izmežģījumus pēc bildēm. |
17. | Pirmā palīdzība balsta un kustību sistēmas traumu gadījumā | 3. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Skolēns spēj izvēlēties pareizo rīcību dažādu balsta un kustību sistēmas traumu gadījumā. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Cilvēka skelets | Citi | vidēja | 2 p. | Skolēns, vērojot attēlu, nosaka vai dotie apgalvojumi ir patiesi. |
2. | Cilvēka muskuļu veidi | Citi | vidēja | 1 p. | Pārbauda skolēna zināšanas par muskuļu veidiem. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Dzīvnieku balsta un kustību orgānu sistēma | 00:12:00 | vidēja | 5 p. | Pārbauda zināšanas par dzīvnieku balsta un kustību orgānu sistēmu (skeleta veidi, pārvietošanās pielāgojumi videi, kaulu uzbūves īpatnības). |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Cilvēka balsta un kustību sistēma | 00:15:00 | vidēja | 5 p. | Pārbauda skolēna zināšanās par cilvēka balsta un kustību sistēmu un ar to saistītākajām traumām. |