Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | DNS atrašanās vieta un uzbūve | Skolēns zina, ka gēns ir DNS daļa. Raksturo DNS uzbūvi un tās atbilstību veicamajam uzdevumam. Skaidro DNS analīžu veikšanas procesu un izmantošanas iespējas zinātnē, kriminalistikā un organismu radniecības noteikšanā, kā arī citas jomās (Skola 2030, VSK.D.Li.9., D.O.9.2.1.; D.O.12.2.2.) |
2. | DNS analīzes | Skolēns zina, ka gēns ir DNS daļa. Raksturo DNS uzbūvi un tās atbilstību veicamajam uzdevumam. Skaidro DNS analīžu veikšanas procesu un izmantošanas iespējas zinātnē, kriminalistikā un organismu radniecības noteikšanā, kā arī citas jomās (Skola 2030, VSK.D.Li.9., D.O.9.2.1.; D.O.12.2.2.) |
3. | Gēnu inženierija | Zina un skaidro, ka gēnu inženierija ir biotehnoloģijas metode. Ar attēlu palīdzību skaidro gēnu inženierijas posmus. Ar piemēriem raksturo gēnu inženierijas izmantošanas iespējas. (Skola2030, VSK.D.Li.9., D.O.7.1.2.; D.O.9.2.1.; D.O.9.2.2.; D.O.12.2.2.; D.O.12.4.1.) |
4. | Ģenētiski modificēti organismi (ĢMO) | Zina, kas ir ĢMO, skaidro tā veidošanas principus. Raksturo ar piemēriem ĢMO izmantošanas iespējas, argumentē ĢMO priekšrocības un trūkumus, ietekmi uz ekosistēmām. (Skola 2030, VSK.D.Li.13.) Veido argumentētu viedokli par ģenētiski modificētu organismu (ĢMO) izmantošanu, diskutējot par ĢMO ietekmi uz citiem organismiem, cilvēka veselību un vidi, izmantojot dažādus informācijas avotus, novērtējot to ticamību. (D.O.12.4.1.; D.O.13.2.2.) |
5. | Gēnu terapija | Skaidro, kas ir gēnu terapija. Ar piemēriem raksturo gēnu terapijas veidus un izmantošanas iespējas. Zina, kas ir transplantācija. Izprot bioētikas principus transplantācijas nodrošināšanā. Skaidro un formulē pamatotu viedokli par bioētikas principu ievērošanu pētniecībā, orgānu transplantācijā un ziedošanā, ģenētiskās informācijas izmantošanā, lietojot dažādus informācijas avotus, izvērtējot to ticamību. (D.O.13.3.1.) |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Terminu un jēdzienu skaidrojumi | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Zina terminu, piemēram, gēns, DNS, gēnu inženierija u.c., skaidrojumu. |
2. | DNS analīžu salīdzināšana | 2. izziņas līmenis | zema | 4 p. | Nosaka dzīvo organismu radniecību pēc DNS analīžu attēla. |
3. | Gēnu inženierijas nozīme | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Zina, kur iespējams izmantot gēnu inženierijas metodi. |
4. | DNS uzbūve | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Izmantojot attēlu, prot nosaukt galvenās DNS uzbūves sastāvdaļas. |
5. | DNS molekulas uzbūve | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Zina, kas ir komplementaritāte un kādas ir DNS komplementārās slāpekļu bāzes. |
6. | DNS analīzes | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Zina, kas ir DNS analīzes, analizē attēlu. |
7. | Šūnas uzbūves līmeņi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Prot sakārtot pareizā secībā no lielākā līdz mazākām šūnas uzbūvi. |
8. | Gēnu inženierijas posmi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Izmantojot gēnu inženierijas shēmu, raksturo tās posmus izmantojot bioloģiskos terminus. |
9. | Gēnu inženierija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Prot sakārtot pareizā secībā gēnu inženierijas posmus pēc to attēliem. |
10. | Gēnu inženierijas soļi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Prot sakārtot pareizā secībā gēnu inženierijas posmus pēc to aprakstiem. |
11. | Ģenētiski modificētu organismu iegūšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izprot ģenētiski modificētu organismu iegūšanas principus. |
12. | Ģenētiski modificētu organismu trūkumi un priekšrocības | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Zina ĢMO izmantošanas trūkumus un priekšrocības. |
13. | ĢMO audzēšanas statistikas analizēšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Analizē statistikas datus par ĢMO audzēšanu pasaulē un pamato atbildes. |
14. | Gēnu terapijas izmantošana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Attēlos atpazīst gēnu terapijas veidus un to procesa soļus. |
15. | Gēnu dopinga raksturojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Zina, kas ir gēnu dopings un kāda ir tā nozīme. |
16. | Zināšanu par DNS izmantošana | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Attēlos spēj atpazīt zināšanu par DNS uzbūvi izmantošanu dažādās nozares. |
17. | ĢM kultūraugu audzēšanas priekšrocības un trūkumi | 3. izziņas līmenis | augsta | 5 p. | Izprot ĢM kultūraugu audzēšanas tendences pasaulē, analizē trūkumus un priekšrocības. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Gēnu terapijas veidu salīdzinājums | Citi | vidēja | 6 p. | Prot salīdzināt dažādus gēnu terapijas veidus. |
2. | Gēnu inženierijas izmantošanas veidi | Citi | augsta | 5 p. | Atpazīst attēlos gēnu inženierijas izmantošanas veidus un raksturo tos. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | DNS noslēpumi | 00:40:00 | vidēja | 26 p. | Skolēni zina DNS atrašanās vietu un uzbūvi, kā arī tās nozīmi gēnu inženierijā. Izprot gēnu inženierijas metodes būtību, tās izmantošanas iespējām ģenētiski modificētu organismu veidošanā un gēnu terapijā. Raksturo gēnu inženierijas priekšrocības un trūkumus. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | DNS un tās izmantošana gēnu inženierijā | 00:40:00 | vidēja | 29 p. | Skolēni zina DNS atrašanās vietu un uzbūvi. Izprot gēnu inženierijas metodes būtību, tās izmantošanas iespējas ģenētiski modificētu organismu veidošanā un gēnu terapijā. Raksturo gēnu inženierijas priekšrocības un trūkumus. |