Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Dzīvības izcelšanās teorijas | Skolēns zina populārākās dzīvības izcelšanās teorijas. Ir izvirzītas vairākas dzīvības izcelšanās teorijas (bioķīmiskā, panspermijas, kreacionisma u. c.), par kurām joprojām notiek diskusijas.(VSK.D.Li.10.) |
2. | Dzīvības evolūcijas teorijas | Bioloģiskās evolūcijas ideju attīstības vēsture – Anaksimandrs, Aristotelis, Kivjē, Lamarks, Darvins. Filoģenētika, mikroevolūcija un makroevolūcija. Adaptācija vides apstākļiem sugai ģenētiski noteiktās robežās. Cilvēks dzīves laika novēro tikai atsevišķu sugu mikroevolūciju. (VSK.D.Li.10.) |
3. | Dzīvo organismu evolūcija | Dzīvo organismu evolūcija no pirmsākumiem līdz mūsdienām ģeohronoloģiskajā tabulā. Raksturo augu un dzīvnieku sistemātisko grupu izcelsmi un evolūciju ilgstošā laika periodā, pielāgojoties dzīves apstākļiem. Salīdzina dažādu organismu evolucionāro vecumu un attīstību. |
4. | Evolūcijas pierādījumi | Skolēns zina, kas ir paleontoloģija, fosīlijas, izprot fosīliju metožu izmantošanas būtību. Ar piemēriem skaidro salīdzinošās anatomijas nozīmi organismu izcelšanos un radniecības noteikšanu. Saskata organismu radniecību un vienotu izcelsmi pēc noteiktām pazīmēm, izmantojot dažādus informācijas avotus (D.O.10.1.1.; D.O.10.1.2.; D.O.10.2.2.) |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Dzīvības evolūcijas jēdzieni | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Zina skaidrojumus terminiem un jēdzieniem par dzīvības evolūciju. |
2. | Evolūcijas pierādījumu jēdzienu skaidrojums | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Zina un atpazīst jēdzienu un terminu skaidrojumus. |
3. | Dzīvības izcelšanās teoriju skaidrojums | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Atpazīst pēc skaidrojuma dzīvības izcelšanās teorijas. |
4. | Dzīvības izcelšanās teoriju raksturojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Attēlos atpazīst dzīvības izcelšanās teorijas, raksturo tās. |
5. | Argumenti par dzīvības rašanās teorijām | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Prot dotajos piemēros atrast argumentus par un pret konkrētu dzīvības izcelšanās teoriju. |
6. | Dzīvības izcelšanās teoriju salīdzinājums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Prot salīdzināt divu dzīvības izcelšanās teoriju uzskatus. |
7. | Dzīvības evolūcijas teorijas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot atšķirt dzīvības evolūcijas teorijas pēc to pamatpostulātiem. |
8. | Dzīvības evolūciju teoriju argumenti | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Prot analizēt evolūcijas teoriju argumentus, sadalot tos piekrišanas un noliegšanas argumentos. |
9. | Organismu evolūcija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Prot sakārtot dzīvos organismu pēc uzbūves apraksta evolucionārā attīstības secībā no senākā uz jaunāko un otrādi. |
10. | Mugurkaulnieku skeletu salīdzinājums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Prot salīdzināt un noteikt kopīgās pazīmes nosakot kopīgu izcelsmi un pamatojot to atšķirības ar evolucionāro attīstību. |
11. | Filoģenētiskie koki | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Prot analizēt un saskatīt kopsakarības filoģenētisko koku attēlojumos. |
12. | Salīdzinošās anatomijas piemēri | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Zina un atpazīst piemēros salīdzinošās anatomijas piemērus - atavismus, rudimentāros, homologos un analogos orgānus. |
13. | Fosiliju veidi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Atpazīst un raksturo fosīliju veidus. |
14. | Fosiliju vecuma noteikšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot noteikt fosīliju vecumu izmantojot dotos lielumus, zina fosīliju vecuma datēšanas metožu veidus. |
15. | Salīdzinošā anatomija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Prot atšķirt dažādus salīdzinošās anatomijas piemērus. |
16. | Mūsdienu sugu filoģenēzes shēmas | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Prot saskatīt un analizēt mūsdienu dzīvnieku sugu evolūciju pēc filoģenēzes shēmām. |
17. | Darvina teorijas raksturojums | 3. izziņas līmenis | augsta | 5 p. | Prot raksturot Darvina teoriju un pamatot tās nozīmīgumu. |
18. | Filoģenētisko koku analizēšana | 3. izziņas līmenis | augsta | 5 p. | Izmantojot zināšanas par dzīvo organismu evolūciju un Č.Darvina evolūcijas teoriju analizē filoģenētiskos kokus un pamato savas atbildes. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Dzīvo organismu evolucionārā attīstība | Citi | vidēja | 6 p. | Prot sakārtot dzīvos organismus pēc to evolucionārās attīstības. |
2. | Fosiliju raksturojums un salīdzinājums | Citi | augsta | 7 p. | Izmantojot zināšanas par dzīvības evolūciju nosaka, kura fosīlija senāka. Pamato savu viedokli ar organismu uzbūves elementu aprakstu un Zemes evolucionārās attīstības notikumiem. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Evolūcijas teorija un tās pierādījumi | 00:30:00 | vidēja | 18 p. | Prot atpazīt dzīvības izcelšanās teorijas, raksturo dzīvības evolūcijas posmus. Atpazīst dažādus evolūcijas pierādījuma veidus. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Dzīvības rašanās un evolūcijas raksturojums | 00:30:00 | vidēja | 28 p. | Raksturo dzīvības rašanās un evolūcijas teorijas, atpazīst piemēros evolūcijas pierādījumus. |