Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Dabas un cilvēka veidotas teritorijas | Dabisko un cilvēka veidoto ainavu piemēri un galvenā atšķirība. |
2. | Dabas teritorijas | Dabisko ainavu apraksti - mežs, pļava, purvs, upe un ezers. |
3. | Cilvēka veidotas teritorijas | Cilvēka veidoto teritoriju apraksti - parks, dārzs, dīķis. |
4. | Dzīvo organismu barošanās | Dzīvo organismu barošanās veidi. Augi kā barības vielu ražotāji. Dzīvnieki var ēst augus, ēst dzīvniekus vai gan augus, gan dzīvniekus). |
5. | Barības ķēdes, to veidošana | Barības ķēdes, to veidošanas princips un piemēri. |
6. | Dzīvo organismu pielāgojumi dzīves videi | Dzīvo organismu pielāgojumi dzīves videi un viedam. Sauszemes un ūdens dzīvnieki. Putnu pielāgojumi. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Barības vielu ražošana | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Zina, ka zaļie augi var ražot barības vielas, izmantojot Saules gaismu un ūdeni, bet dzīvnieki uzņem gatavas barības vielas. D.Li.8. |
2. | Barības ķēdes izveidošana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Veido vienkāršu organismu barības ķēdi (līdz 3 posmiem – ēd augus – ēd augus un dzīvniekus – ēd dzīvniekus). D.3.8.1.2. |
3. | Dabas ainavas attēlos | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Atšķir dažādas dabas teritorijas pēc tajās sastopamajiem augiem, dzīvniekiem. D.Li.8.; D.Li.10. |
4. | Dzīvnieku barošanās veidi | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izprot, ka dzīvnieki iegūst enerģiju, apēdot augus vai citus dzīvniekus, vai arī ir dzīvnieki, kas ēd gan augus, gan dzīvniekus. D.Li.8. |
5. | Ainavu iedalījums | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina, ka ir cilvēka veidotas un dabiskas ainavas. D.3.8.2.1. |
6. | Teritoriju noteikšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Prot atšķirt dažādas dabas teritorijas pēc tajās sastopamajiem augiem un dzīvniekiem. D.Li.8.; D.Li.10. |
7. | Dzīvnieku barošanās apgalvojumi | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izprot, ka dzīvnieki iegūst enerģiju, apēdot augus vai citus dzīvniekus, vai arī ir dzīvnieki, kas ēd gan augus, gan dzīvniekus. D.Li.8. |
8. | Ainava un tās veids | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot noteikt ekosistēmas nosaukumu un zina tās izcelsmi. |
9. | Dabas ainavas | 3. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Salīdzina dabas un cilvēka veidotās teritorijas pēc mitruma, apgaismojuma, augu augšanas apstākļiem, dzīvnieku uzturēšanās un barošanās apstākļiem. D.3.10.2.; D.3.8.2.1. |
10. | Cilvēka ietekme uz dabas teritorijām | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izprot, ka cilvēks pārveido dabas teritorijas savām vajadzībām (piemēram, būvē ceļus, ietves, iekopj tīrumus, izcērt un stāda mežus). D.Li.13. Spriež par dabas teritoriju izmaiņām, cilvēkam tās pārveidojot.D.3.13.2.1. |
11. | Dzīvnieku pielāgotība dzīves videi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izprot dzīvnieku pielāgojumus videi, kurā tie dzīvo (piemēram, pīlei ir pleznas peldēšanai, kurmim – racējkājas alu rakšanai).D.Li.10. |
12. | Barības ķēde | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Veido vienkāršu organismu barības ķēdi (līdz 3 posmiem – ēd augus – ēd augus un dzīvniekus – ēd dzīvniekus). D.3.8.1.2. |
13. | Ainavas raksturojošie augi un dzīvnieki | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Prot noteikt, kurai ekosistēmai raksturīgi attēlos redzamie augi un dzīvnieki. Izprot, ka vides apstākļiem ir saistība ar ekosistēmā esošajiem augiem un dzīvniekiem. |
14. | Cilvēka darbība ainavās | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Novērtē cilvēka darbības ietekmi uz ainavām. Skaidro cilvēku darbības cēloņus. |
15. | Dabas ainavu salīdzināšana | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Salīdzina dabas un cilvēka veidotās teritorijas pēc mitruma, apgaismojuma, augu augšanas apstākļiem, dzīvnieku uzturēšanās un barošanās apstākļiem. D.3.10.2.; D.3.8.2.1. |
16. | Putnu pielāgojumi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Zina, ka dzīvniekiem ir pielāgojumi videi un raksturo tos. D.Li.10. |
17. | Dzīvnieku pielāgojumi | 2. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Izprot dažādu dzīvnieku pielāgojumus dzīves videi un dzīves veidam. |
18. | Izmaiņas dabas ainavās - saruna | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Izprot, ka cilvēki pārveido dabas ainavas savām vajadzībām. |
19. | Augi un dzīvnieki ainavās | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Prot atšķirt dažādas dabas teritorijas pēc tajās sastopamajiem augiem un dzīvniekiem. D.Li.8.; D.Li.10. |
20. | Putna veidošana | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Modelē putnus, zinot to pielāgojumus konkrētiem dzīves apstākļiem. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Ainavu attēli | Citi | zema | 3 p. | Atšķir dažādas dabas teritorijas pēc tajās sastopamajiem augiem, dzīvniekiem. D.Li.8.; D.Li.10. |
2. | Dzīvnieku barošanās | Citi | vidēja | 4 p. | Izprot, ka dzīvnieki iegūst enerģiju, apēdot augus vai citus dzīvniekus, vai arī ir dzīvnieki, kas ēd gan augus, gan dzīvniekus. D.Li.8. |
3. | Barības ķēdes ainavās | Citi | vidēja | 3 p. | Veido vienkāršu organismu barības ķēdi (līdz 3 posmiem – ēd augus – ēd augus un dzīvniekus – ēd dzīvniekus). D.3.8.1.2. |
4. | Dabiskas un cilvēka veidotas ainavas | Citi | vidēja | 1 p. | Atšķir dažādas dabas teritorijas pēc tajās sastopamajiem augiem, dzīvniekiem. D.Li.8.; D.Li.10. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Dabas ainavas, barošanās attiecības un pielāgojumi | 00:40:00 | vidēja | 17 p. | Treniņtests par dabas ainavām, barošanās attiecībām un pielāgojumiem. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Kas kopīgs un atšķirīgs dažādām dabas teritorijām? | 00:40:00 | vidēja | 21 p. | Testa uzdevumi par dabas un cilvēka veidotām ainavām, barošānās attiecībām un dzīvnieku pielāgojumiem. |