Satura rādītājs:
Teorija
| Numurs | Nosaukums | Apraksts |
|---|---|---|
| 1. | Kāpēc ķermeņi kustas? | Spēka ietekme uz ķermeņa kustību. Spēks kā fizikāls lielums, tā definīcija. |
| 2. | Kādi ir spēku veidi? | Ir spēki, kas veicina vai kavē ķermeņa kustību; ir spēki, kas darbojas tiešā kontaktā vai no attāluma. (D.Li.3.) |
| 3. | Kā attēlot spēku? Kā spēks ietekmē kustību? | Attēlo spēku darbības virzienu un lielumu ar bultiņām. (D.6.3.2.1.) |
| 4. | Kā mērīt spēku? | Priekšstats par spēka mērierīci dinamometru un mērvienību - ņūtoniem. |
| 5. | Kas ietekmē ātrumu? Kā to noteikt? | Jēdziens “ātrums” un to raksturojošo lielumu salīdzināšana, izsakot to ar vārdisku un matemātisku sakarību. (D.6.3.1.1.) |
Uzdevumi
| Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Definīcijas (ātrums un spēks) | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Lai izkustinātu vai apstādinātu ķermeni, uz to jāiedarbojas kādam citam ķermenim. (D.Li.3.) |
| 2. | Spēku veidi | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Zina, ka ir spēki, kas veicina (piemēram, mašīnas radītais vilcējspēks) vai kavē (piemēram, gaisa pretestības spēks) ķermeņa kustību, ir spēki, kas darbojas tiešā kontaktā (piemēram, berzes spēks) vai no attāluma (piemēram, magnētiskais spēks). |
| 3. | Spēku attēlojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Attēlo spēku darbības virzienu un lielumu ar bultiņām. |
| 4. | Spēku attēlojums (virziena norādīšana) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Attēlo spēku darbības virzienu un lielumu ar bultiņām. |
| 5. | Spēku lielums un virziens | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izprot ķermeņa līdzsvara nosacījumus un novērtē spēku virzienu, izmantojot bultiņas. |
| 6. | Spēka mērīšana ar dinamometru | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izvēlas uzdevumam atbilstošu mērierīci, saprotot iedaļas vērtību. (D.6.11.2.1.) |
| 7. | Spēku veidi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Atpazīst un raksturo dažādus spēkus. |
| 8. | Spēku salīdzināšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Attēlo spēku darbības virzienu un lielumu ar bultiņām. (D.6.3.2.1.) |
| 9. | Ātruma salīdzināšana | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Salīdzina dažādus ātrumus, sagrupējot tos. |
| 10. | Ātruma aprēķināšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Aprēķina un izsaka kustības ātrumu. |
| 11. | Berzes eksperiments | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Izprot dažādu spēku ietekmi. Analizē eksperimenta norisi, izvirza secinājumus. |
| 12. | Straumes ātrums | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Aprēķina vidējo ātrumu, eksperimentējot un novērojot. (D.6.3.1.2.) |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
| Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Spēku raksturojums attēli | Citi | vidēja | 2 p. | Atpazīst spēkus attēlos. Raksturo dažādus spēkus, kustību veicinoši un bremzējoši, kā arī tieša kontakta vai iedarbība no attāluma. |
| 2. | Spēku darbības virziens | Citi | vidēja | 1 p. | Attēlo spēku darbības virzienu un lielumu ar bultiņām. |
| 3. | Spēku virziens un lielums | Citi | vidēja | 1 p. | Izprot ķermeņa līdzsvara nosacījumus un novērtē spēku virzienu, izmantojot bultiņas. |
| 4. | Spēka mērīšana | Citi | vidēja | 3 p. | Izvēlas uzdevumam atbilstošu mērierīci, saprotot iedaļas vērtību. (D.6.11.2.1.) |
| 5. | Ātrums | Citi | vidēja | 2 p. | Aprēķina un izsaka kustības ātrumu. |
Testi
| Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Kāpēc ķermeņi kustas? Spēks un ātrums | 00:30:00 | vidēja | 11 p. | Treniņtests apakštēmā "Kāpēc ķermeņi kustas?". Spēku veidi, to attēlošana, spēku mērīšana. Ātrums, tā aprēķināšana. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
| Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Kāpēc ķermeņi kustas? | 00:30:00 | vidēja | 15 p. | Pārbaudes darba tests apakštēmā "Kapēc ķermeņi kustas? " Spēku veidi un ietekme, spēku attēlošana un mērīšana. Ātrums, tā noteikšana. |