Satura rādītājs:

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Kāpēc ķermeņi kustas? Spēka ietekme uz ķermeņa kustību. Spēks kā fizikāls lielums, tā definīcija.
2. Kādi ir spēku veidi? Ir spēki, kas veicina vai kavē ķermeņa kustību; ir spēki, kas darbojas tiešā kontaktā vai no attāluma. (D.Li.3.)
3. Kā attēlot spēku? Kā spēks ietekmē kustību? Attēlo spēku darbības virzienu un lielumu ar bultiņām. (D.6.3.2.1.)
4. Kā mērīt spēku? Priekšstats par spēka mērierīci dinamometru un mērvienību - ņūtoniem.
5. Kas ietekmē ātrumu? Kā to noteikt? Jēdziens “ātrums” un to raksturojošo lielumu salīdzināšana, izsakot to ar vārdisku un matemātisku sakarību. (D.6.3.1.1.)

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Definīcijas (ātrums un spēks) 1. izziņas līmenis zema 1 p. Lai izkustinātu vai apstādinātu ķermeni, uz to jāiedarbojas kādam citam ķermenim. (D.Li.3.)
2. Spēku veidi 1. izziņas līmenis zema 2 p. Zina, ka ir spēki, kas veicina (piemēram, mašīnas radītais vilcējspēks) vai kavē (piemēram, gaisa pretestības spēks) ķermeņa kustību, ir spēki, kas darbojas tiešā kontaktā (piemēram, berzes spēks) vai no attāluma (piemēram, magnētiskais spēks).
3. Spēku attēlojums 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Attēlo spēku darbības virzienu un lielumu ar bultiņām.
4. Spēku attēlojums (virziena norādīšana) 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Attēlo spēku darbības virzienu un lielumu ar bultiņām.
5. Spēku lielums un virziens 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Izprot ķermeņa līdzsvara nosacījumus un novērtē spēku virzienu, izmantojot bultiņas.
6. Spēka mērīšana ar dinamometru 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Izvēlas uzdevumam atbilstošu mērierīci, saprotot iedaļas vērtību. (D.6.11.2.1.)
7. Spēku veidi 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Atpazīst un raksturo dažādus spēkus.
8. Spēku salīdzināšana 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Attēlo spēku darbības virzienu un lielumu ar bultiņām. (D.6.3.2.1.)
9. Ātruma salīdzināšana 1. izziņas līmenis zema 3 p. Salīdzina dažādus ātrumus, sagrupējot tos.
10. Ātruma aprēķināšana 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Aprēķina un izsaka kustības ātrumu.
11. Berzes eksperiments 3. izziņas līmenis augsta 4 p. Izprot dažādu spēku ietekmi. Analizē eksperimenta norisi, izvirza secinājumus.
12. Straumes ātrums 3. izziņas līmenis augsta 3 p. Aprēķina vidējo ātrumu, eksperimentējot un novērojot. (D.6.3.1.2.)

Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Spēku raksturojums attēli Citi vidēja 2 p. Atpazīst spēkus attēlos. Raksturo dažādus spēkus, kustību veicinoši un bremzējoši, kā arī tieša kontakta vai iedarbība no attāluma.
2. Spēku darbības virziens Citi vidēja 1 p. Attēlo spēku darbības virzienu un lielumu ar bultiņām.
3. Spēku virziens un lielums Citi vidēja 1 p. Izprot ķermeņa līdzsvara nosacījumus un novērtē spēku virzienu, izmantojot bultiņas.
4. Spēka mērīšana Citi vidēja 3 p. Izvēlas uzdevumam atbilstošu mērierīci, saprotot iedaļas vērtību. (D.6.11.2.1.)
5. Ātrums Citi vidēja 2 p. Aprēķina un izsaka kustības ātrumu.

Testi

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Kāpēc ķermeņi kustas? Spēks un ātrums 00:30:00 vidēja 11 p. Treniņtests apakštēmā "Kāpēc ķermeņi kustas?". Spēku veidi, to attēlošana, spēku mērīšana. Ātrums, tā aprēķināšana.

Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Kāpēc ķermeņi kustas? 00:30:00 vidēja 15 p. Pārbaudes darba tests apakštēmā "Kapēc ķermeņi kustas? " Spēku veidi un ietekme, spēku attēlošana un mērīšana. Ātrums, tā noteikšana.