Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Dzīvības organizācijas līmeņi | Var nosaukt augu un dzīvnieku dzīvības organizācijas līmeņus (organisms, orgānu sistēma, orgāns, šūna), salīdzina līmeņu savstarpējo saistību un secību. |
2. | Šūna | Noskaidro, ka mazākās organisma uzbūves pamatvienības ir šūnas, un veido sapratni par šūnu daudzveidību (šūnu formu, krāsu un izvietojumu). |
3. | Mikroskopa lietošana | Mācās lietot mikroskopu – ievēro darbību secību un mikroskopa lietošanas noteikumus, kā arī var nosaukt mikroskopa uzbūves sastāvdaļas. |
4. | Mikropreparāts | Mācās sagatavot mikropreparātu darbam ar mikroskopu, kā pareizi novietot uz priekšmetstikliņa paraugu (secīgi). |
5. | Auga dzīvības procesi | Skolēns iegūst sapratni, ka augam ir vajadzīgi noteikti apstākļi attīstībai - gaiss, ūdens, barības vielas, temperatūra un gaisma. Kā arī augam ir dzīvības funkcijas. |
6. | Dzīvnieku organismu daudzveidība | Noskaidro, ka dažādiem organismiem iekšējās ķermeņa daļas var būt atšķirīgas pēc uzbūves, bet tās veic vienu un to pašu funkciju (zarnas, kuņģis, guza – barošanās; plaušas, žaunas – elpošanai u. c.). Tas saistīts ar vidi, kuru apdzīvo konkrētais organisms un attīstību. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Dzīvības organizācijas līmeņi | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skaidro dzīvības organizācijas līmeņus. |
2. | Dzīvības organizācijas līmeņu saistība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skaidro dzīvības organizācijas līmeņu (šūna, orgāns, orgānu sistēma, organisms) saistību. |
3. | Šūnas uzbūve | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Noskaidro, ka mazākās organisma uzbūves pamatvienības ir šūnas. Salīdzina dažādu organismu šūnas pēc formas, krāsas, izvietojuma. |
4. | Šūnas attēlos | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Salīdzina dažādu organismu šūnas pēc formas, krāsas, izvietojuma. |
5. | Mikroskops | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Mācās lietot mikroskopu – ievēro darbību secību un mikroskopa lietošanas noteikumus |
6. | Mikroskopa palielinājums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Prot aprēķināt mikroskopa palielinājumu. |
7. | Mikroskopa uzbūve | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Mācās atpazīt mikroskopa sastāvdaļas. |
8. | Mikropreparāta sagatavošana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns atpazīst, kā sagatavot mikropreparātu. |
9. | Fotosintēze un auga uzbūve | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Uzdevumā skolēnam ir jāatpazīst auga pamat daļas un fotosintēzes procesus. |
10. | Apgalvojumi par augu dzīvības procesiem | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Izprot galvenos dzīvības procesus augos. |
11. | Šūnu salīdzināšana | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Salīdzina dažādu organismu šūnas pēc formas, krāsas, izvietojuma. |
12. | Dzīvības procesi | 2. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Izprot auga dzīvības procesus - barošanu, augšanu, attīstību utt. |
13. | Definīcijas | 2. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Atrod mikroskopa uzbūves sastāvdaļas un darbības secību. |
14. | Dzīvnieku orgāni un to funkcijas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Zina, ka dažādiem dzīvniekiem ir atšķirīgi orgāni, bet tie veic līdzīgas funkcijas. Nosauc dzīvnieku orgānu uzdevumus. |
15. | Dzīvnieku daudzveidība un pielāgotība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Salīdzina dažādu dzīvnieku orgānu sistēmas un orgānus, kā arī pielāgojumus dzīves videi. |
16. | Dzīvnieku salīdzināšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Iegūst informāciju par dzīvniekiem un salīdzina tos pēc dažādām pazīmēm. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Organizācijas līmeņu saistība | Citi | vidēja | 1 p. | Skaidro dzīvības organizācijas līmeņu (šūna, orgāns, orgānu sistēma, organisms) saistību. |
2. | Šūnas mikroskopā | Citi | vidēja | 2 p. | Salīdzina dažādu organismu šūnas pēc formas, krāsas, izvietojuma. |
3. | Dabas organizācijas līmeņi II | Citi | vidēja | 2 p. | Skaidro un saprot dabas organizācijas līmeņus. |
4. | Mikroskops I | Citi | vidēja | 4 p. | Atpazīst mikroskopa sastāvdaļas. |
5. | Dzīvnieku organismi | Citi | vidēja | 2 p. | Novērtē dzīvnieku daudzveidību, to uzbūves īpatnības un orgānus. |
6. | Dzīvnieku salīdzināšanas pazīmes | Citi | vidēja | 2 p. | Iegūst informāciju par dzīvniekiem un salīdzina tos pēc dažādām pazīmēm. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | No kā sastāv dzīvie organismi? I | 00:20:00 | vidēja | 14 p. | Atpazīst dabas organizācijas līmeņus, šūnu un auga dzīvības procesus. Saprot mikroskopa uzbūvi un mikropreparāta sagatavošanu. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | No kā sastāv dzīvie organismi? II | 00:40:00 | vidēja | 22 p. | Ievietoti uzdevumi par dabas organizācijas limeņiem, šūnu un tās attīstības apstākļiem, par auga fotosintēzi. Par mikropreparāta un mikroskopa lietošanu. |