Algoritms ir saprotamu, precīzu, viennozīmīgi izpildāmu darbību virkne, kuras izpildes rezultātā tiek atrisināts noteikts uzdevums.
Lai izveidotu pareizu algoritmu, jāievēro noteikti nosacījumi:
- jāpieraksta izpildītājam saprotamā formā. Ja algoritms būs pierakstīts formā, ko izpildītājs nesaprot, rezultātu iegūt nevarēs;
- jāpieraksta precīzi pa soļiem, lai dažādi izpildītāji, to izpildot, iegūtu vienādu rezultātu. Vairākiem cilvēkiem izpildot vienu un to pašu algoritmu, būtu jāiegūst arī viens un tas pats rezultāts;
- katrs solis ir atsevišķa, konkrēta, pabeigta darbība.
Sadzīvē par algoritmu uzskata instrukciju, kurai sekojot var sasniegt paredzēto mērķi, piemēram:
- ēdiena pagatavošanas recepte;
- sadzīves tehnikas, piemēram, mikroviļņu krāsns lietošanas instrukcija;
- spēles, piemēram, monopola, šaha vai basketbola noteikumi.
Algoritma pieraksta veidi
1) Vārdiskais – pieraksts cilvēkiem saprotamā un vispārpieņemtajā valodā un veidā.
Piemērs:
Saldējuma kokteiļa pagatavošana (recepte 1 porcijai)
Nepieciešams 100 g sulas un 50 g saldējuma. Ieliek blenderī saldējumu, ielej sulu. Ieslēdz blenderi un kuļ 3 minūtes. Izslēdz blenderi. Pagatavots 150 g kokteiļa.
Nepieciešams 100 g sulas un 50 g saldējuma. Ieliek blenderī saldējumu, ielej sulu. Ieslēdz blenderi un kuļ 3 minūtes. Izslēdz blenderi. Pagatavots 150 g kokteiļa.
2) Grafiskais - attēls, kurš sastāv no grafiskiem simboliem.
3) Izteiksmes - matemātisks apzīmējums algoritmam, kura uzdevums ir izdarīt noteiktu aritmētisko darbību kopu ar mainīgo vērtībām, rezultātā iegūstot skaitli, ko sauc par izteiksmes vērtību.
Piemērs:
Aprēķini izteiksmes \(2+2\cdot 2-2\) skaitlisko vērtību saistītā pierakstā!
\( 2+2\cdot 2-2 =\)
\(= 2+4-2 =\)
\(= 6-2 =\)
\(=4\)
4) Programmas - teksts kādā no programmēšanas valodām.
Algoritmu, kurš pierakstīts datoram "saprotamā" formā, sauc par programmu, bet programmu sastādīšanu par programmēšanu.
Atsauce:
startit.lv