Jau sākumskolā un pamatskolā esi mācījies par verbālo un neverbālo komunikāciju.
Komunikācijas procesā tiek izmantoti dažādi līdzekļi.
 
Katrā mācību stundā notiek komunikācija, kura noris starp skolotāju un skolēnu.
Daļā stundas skolotāja ir aktīvais dalībnieks, kas, izmantojot dažādas zīmes un signālus, veido vēstījumu ar konkrētu mācību priekšmeta saturu. Lielākā daļa no izmantotajiem līdzekļiem būs verbālie līdzekļi, proti, vārdiskie līdzekļi.
 
Shutterstock_1104967031_teacher_skolotāja.jpg
Verbālie līdzekļi ir vārdiskie līdzekļi.
Lai pievērstu uzmanību kādam jēdzienam vai risināšanas paņēmienam, skolotāja noteikti ieturēja pauzi un lēnām vai skaļāk izrunāja konkrētus vārdus. Runas saturu šie paņēmieni nemainīja, bet mērķa sasniegšanai tie bija būtiski. Šie ir paraverbālie līdzekļi.
Paraverbālie līdzekļi ir tieši saistīti ar runu un runāšanas veidu.
Tie ir balss augstums, skaļums un dinamika, runas temps un pauzes, balss modulācija, runas īpatnības, artikulācija, dialekts u.c. Komunikācijā paraverbālie līdzekļi ir ļoti būtiski. Noteikti tavā vai tavu draugu pieredzē ir saziņas situācijas, kurās radušies pārpratumi, jo saziņas partneris rakstīto tekstu ir dekodējis neatbilstoši pirmā komunikanta mērķiem. Lielākoties tas saistās tieši ar kokrēto vārdu uzsvēršanu.
 
Atsaucot atmiņā, piemēram, matemātikas jaunās tēmas ievadstundu, noteikti būs situācija, kad skolotāja nerunāja, bet, stāvot pie tāfeles, ar žestu norādīja uz kādu īpaši svarīgu zīmi, simbolu, pierakstu, piemēru u.tml. Šajā mirklī tika izmantoti neverbālie līdzekļi, kas, mērķtiecīgi izmantoti, var komunikāciju padarīt efektīvāku.
Neverbālie līdzekļi saistīti ar ķermeņa izmantošanu saziņas procesā vārdiskās runas pavadīšanai.
Žestikulācija — pirkstu un roku kustības.
Mīmika — sejas izteiksme.
Proksēmika — ķermeņa stāja un poza telpā un iepretim komunikācijas partnerim.
 
Vairums mīmisko signālu ir sabiedrības un kultūras nosacīti, taču tikpat lielā mērā tie ir ļoti individuāli un neparedzami. Reizēm kāju sakrustošana ir tikai vienīgi cilvēka vēlme ieņemt ķermenim ērtāko pozu, nevis aizsardzības pozīcijas ieņemšana, tāpēc jābūt kritiskiem un uzmanīgiem, interpretējot saziņas partnera signālus.
 
Neverbālās zīmes ir arī ķermenim piederīgās, maināmās iezīmes, kā apģērbs, frizūra, rotaslietas u.c. Neverbālajām zīmēm ir svarīga nozīme pirms komunikācijas procesa uzsākšanas. Tās signalizē par abu procesa dalībnieku gatavību sarunāties. 
Gan neverbālās, gan paraverbālās zīmes komunikācijas dalībniekiem sniedz norādes, kā ir domāti verbālie izteikumi un kā tie interpretējami.