Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Binārā skaitīšanas sistēma | Uzzina, kā var uzrakstīt naturālus skaitļus, izmantojot 2 simbolus: 1 un 0; uzzina, kāda ir šo simbolu skaitliskā vērtība, atkarībā no vietas, kurā tas ir pierakstīts. Teorijas paraksts ir papildināts ar piemēru, kurš ir izskaidrots atbilstoši teorijai. |
2. | Romiešu cipari | Iepazīstas ar romiešu cipariem, to vērtībām un skaitļu veidošanas likumsakarībām. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | "Ieslēgtā" vērtība | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Nosaka "ieslēgto" vietu skaitiskās vērtības. |
2. | Skaitlis kā summa (2 saskaitāmie) | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Izveido doto skaitli kā doto pakāpju vērtību summu (bāze 2). |
3. | Vietas vērtība | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka, kurā vietā binārajā skaitļu pierakstā jāraksta 1, lai "ieslēgtu" noteiktu skaitļu vērtības |
4. | Skaitlis kā summa (3 saskaitāmie) | 1. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Izveido doto skaitli kā doto pakāpju vērtību summu (bāze 2). |
5. | Skaitlis binārajā skaitīšanas sistēmā (līdz 20) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Uzraksta doto skaitli, kurš veidojas no 2 pakāpju summas, binārajā skaitīšanas sistēmā (līdz 20). |
6. | Skaitļa noteikšana binārajā pierakstā (1-20) | 2. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Nosaka, kurš naturāls skaitlis no 1 līdz 20 pierakstīts binārās skaitīšanas sistēmā. |
7. | Skaitļa noteikšana binārajā pierakstā (21-50) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka, kurš naturāls skaitlis no 21 līdz 50 pierakstīts binārās skaitīšanas sistēmā. |
8. | Skaitļa noteikšana binārajā pierakstā un izteiksmes vērtības aprēķināšana | 2. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Nosaka binārajā skaitīšanas sistēmā dotā skaitļa vērtību un aprēķina izteiksmes vērtību. |
9. | Vārda atšifrēšana | 3. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Nosaka bināraja pierakstā dotā skaitļa vērtību, aizvieto to ar atbilstošo alfabēta burtu. |
10. | Romiešu cipari | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Zina romiešu ciparus līdz 1000 (I,X,V,L,C,D,M) un to vērtības |
11. | Romiešu cipari (1 – 10) | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Uzraksta skaitļus no 1 līdz 10 ar romiešu cipariem, kā arī nosaka romiešu cipariem doto skaitli (līdz 10) |
12. | Skaitlis ar romiešu cipariem (pilni desmiti) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Uzraksta pilnus desmitus, izmantojot romiešu ciparus X, L, C |
13. | Skaitlis ar romiešu cipariem (11 – 29) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izmantojot romiešu ciparus I,X,V, uzraksta skaitli no 11 līdz 29. |
14. | Skaitlis ar romiešu cipariem (40 – 49, 90 – 100) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izmantojot romiešu ciparus I,X,V,L,C, uzraksta skaitļus 40 - 49; 90 - 100. |
15. | Gadskaitlis ar romiešu cipariem (1990. – 2015.) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pieraksta gadskaitļus (1990.-1999., 2006.-2015.), izmantojot romiešu ciparus. |
16. | Skaitļa pārveidošana ar arābu cipariem (otrais simts) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Pārveido romiešu cipariem uzrakstītu skaitli arābu ciparos (101-200). |
17. | Skaitļa pārveidošana ar arābu cipariem (līdz 40) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Pārveido romiešu cipariem uzrakstītu skaitli arbābu ciparos (līdz 40). |
18. | Skaitļi ar romiešu cipariem (satur 400, 600, 900 un vienus) | 2. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Veido skaitļus no simtiem (400, 600, 900) un vieniem ar romiešiu cipariem. |
19. | Romiešu ciparu atpazīšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Skolēns prot nolasīt romiešu skaitļus. (Konkrētos piemēros skaidro, kā atšķiras skaitļu pieraksts ar romiešu cipariem no pieraksta decimālajā skaitīšanas sistēmā. (M.6.1.1.2.)) |
20. | Summas izveidošana (romiešu cipari) | 2. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Nosaka romiešu cipariem doto skaitļu vērtības un izveido no tiem summu (vienādību). |
21. | Vārda dienas datuma atšifrēšana | 3. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Zina skaitļus (līdz 30) binārajā pierakstā. Zina skaitļus pierakstītus ar romiešu cipariem (līdz 12). Zina gada mēnešus pēc kārtas. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Skaitlis binārajā pierakstā (1 – 15) | Citi | zema | 1 p. | Izvēlas, kurš ir dotā skaitļa pieraksts binārajā skaitīšanas sistēmā (1-15). |
2. | Personas dzimšanas gads arābu cipariem | Citi | zema | 1 p. | Pārveido romiešu cipariem uzrakstītu gadskaitli arābu ciparos. |
3. | Skaitļa izveidošana ar romiešu cipariem | Citi | vidēja | 3 p. | Izvēlas, kuri dotie romieši cipari un skaitļi (4, 9, 40, 90, 400, 900) der, lai izveidotu doto skaitli. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Skaitļa pieraksts binārajā skaitīšanas sistēmā, romiešu cipari | 00:30:00 | vidēja | 6 p. | Testā iekļauti uzdevumi, kuros skolēns gan nosaka "ieslēgto" vietu skaitliskās vērtības, gan vietas, kuras "jāieslēdz", lai uzrakstītu noteiktu vērtību binārajā skaitļa pierakstā; nosaka, kurš naturāls skaitlis no 1 līdz 20 pierakstīts binārās skaitīšanas sistēmā. Skolēns uzraksta pilnus desmitus, izmantojot romiešu ciparus X, L, C; izmantojot romiešu ciparus I,X,V, uzraksta skaitli no 11 līdz 29; pārveido romiešu cipariem uzrakstītu skaitli arābu ciparos (101-200). |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Binārā skaitīšanas sistēma un romiešu cipari | 00:30:00 | vidēja | 9 p. | Testā iekļauti uzdevumi, kuros skolēns izvēlas, kurš ir dotā skaitļa pieraksts binārajā skaitīšanas sistēmā (1-15); nosaka, kurš naturāls skaitlis no 21 līdz 50 pierakstīts binārās skaitīšanas sistēmā. Skolēns pieraksta gadskaitļus, izmantojot romiešu ciparus, kā arī nosaka, kurš gadskaitlis dots romiešu cipariem; pārveido romiešu cipariem uzrakstītu skaitli arbābu ciparos (līdz 40); izvēlas, kuri dotie romieši cipari un skaitļi (4, 9, 40, 90, 400, 900) der, lai izveidotu doto skaitli. |