Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Baroka raksturojums | Teorijas aprakstā sniegta pamata informācija par baroku - laika posms, stila vispārējs raksturojums: karaļu vara, greznākais galms un baroka stilā celtās pilis, apģērbs un augstmaņu izturēšanās. Teorijā iekļauts arī materiāls par galvenajām iezīmēm mūzikā baroka galmā. |
2. | Opera | Teorijas materiālā dota pamata informācija par operas galvenajiem elementiem, sniegts ieskats baroka operas atšķirīgajās niansēs. Dots informatīvs priekšstats par K. Monteverdi operu "Orfejs" un H. Pērsela operu "Didona un Enejs". |
3. | Rokopera | Teorijas materiālā apskatītas būtīskākās rokoperas un klasiskās operas atšķirības. Sniegta pamata informācija par 3 populārām latviešu rokoperām "Parīzes Dievmātes katedrāle", "Kaupēn, mans mīļais" un "Sfinksa" - par galvenajiem tēliem tajās un sižetisko līniju. |
4. | Noderīgo lietu stūrītis | Materiālā iekļauti 3 skaņdarbi no rokoperām: "Kvazimodo dziedājums", "Dzejnieka dziesma" un "Nē, manis nav" - video ar pievienotiem vārdiem, lai skolēni klausoties varētu arī dziedāt līdzi. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Ievērojamākās baroka celtnes | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Atbildot skolēnam jāzina nozīmīgākā baroka celtne Latvijā - Rundāles pils un izcilākais baroka arhitektūras piemērs pasaulē - Versaļas pils. |
2. | Baroka un rokoperas salīdzinājums. | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Uzdevumā abi jautājumi balstīti uz teorijas materiāliem - "Opera" un "Rokopera". Tie iekļauj faktus par abu operu atšķirībām, Skola 2030 materiālā iekļauto operu nosaukumiem ( uzdevumā nav jautājumu par operu sižetiem). |
3. | Jēdzieni operā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Uzdevumā iekļauti jēdzeini par operas žanru no teorijas materiāla - "Opera". |
4. | Operas "Orfejs" sižets | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēnam jānoskatās video fragments. No operas sižeta jāatceras, ko Orfejs nedrīkstēja darīt, vedot uz virszemi Eiridīki. Papildjautājumā jāsniedz atbilde - kādas bija Orfeja rīcības sekas? |
5. | Raksturo baroka stilu | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Uzdevums pārbauda vispārējas skolēnu zināšanas par baroka kopējo raksturojumu (neiekļaujot mūziku barokā). |
6. | Muzikālie numuri latviešu rokoperās. | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Uzdevuma izpildē skolēnam ir jāatpazīst 3 skaņdarbi: "Kvazimodo dziedājums", "Dzejnieka dziesma" un "Nē, manis nav" un jāatbild, no kuras rokoperas katrs no tiem ir. Papildjautājums prasa atbildi par valsti, kurā norisinās katras rokoperas darbība. |
7. | Klausoties atpazīsti operas muzikālos numurus. | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Klausīšanās uzdevumos skolēnam jāatpazīst rečitatīvs, ārija, kora dziedājums un uvertīra. Papilduzdevumā jāsniedz pamata zināšanas par 4 minētajiem operas elementiem - to izmantojumu operas izrādē. |
8. | Mūzika baroka galmā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jautājumos ietverta informācija par mūziku baroka galmā - kapelmeistara un orķestrantu statuss, mūziķiem piemērots apģērbs, mūzikas nozīme galmā. |
9. | Galms | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Katrā uzdevumā ir 2 jautājumi, kuri pārbauda skolēnu zināšanas par tēmu "Galms" no teorijas materiāla "Baroka raksturojums". |
10. | Tēli latviešu rokoperās | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jautājumi balstīti uz tēliem 3 latviešu rokoperās - Ansis Kaupēns, Eižens Finks, Kvazimodo un Esmerlda. Pirmajiem 2 jāzin viņu nodarbošanās un vārds, uzvārds. Kvazimodo un Esmeraldai jāatpazīst pēc viņu apraksta un darbībām. |
11. | Sižeti Operās un rokoperās | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Lai skolēns varētu atbildēt uz 2 jautājumiem, viņam ir jāpārzin teorijā "Opera" un "Rokopera" doto 5 operu sižeti. |
12. | Operu "Orfejs", "Didona un Enejs" sižeti. | 3. izziņas līmenis | augsta | 6 p. | Uzdevumā ir 2 jautājumi. Lai skolēns zinātu atbildes uz tiem, viņam ir jāiepazīstas ar operu "Orfejs" un "Didona un Enejs" īsajiem sižetu aprakstiem teorijas "Opera baroka laikā" materiālā. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Orfeja mūzikas instruments | Citi | zema | 2 p. | No piedāvāto mūzikas instrumentu attēliem skolēniem jāatpazīst lira - Orfeja mūzikas instruments operā "Orfejs" un tukšajā lodziņā jāieraksta tās nosaukums. |
2. | Operas literārais teksts | Citi | zema | 2 p. | No doto vārdu saimes skolēnam ir jāatrod īstais, kas apzīmē operas literāro tekstu. Papildjautājumā skolēnam jāzin vārda "librets" skaidrojums / definīcija. |
3. | Uvertīra | Citi | zema | 2 p. | Skolēnam jāsniedz zināšanas par uvertīru - kas to izpilda un, kāda ir uvertīras loma operas izrādē. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Baroks, opera, rokopera I | 00:30:00 | vidēja | 15 p. | Testā iekļauti uzdevumi no teorijas meteriāliem "Baroka raksturojums", "Opera", "Rokopera". |
2. | Baroks, opera, rokopera II | 00:20:00 | vidēja | 14 p. | Testā iekļauti uzdevumi no teorijas meteriāliem "Baroka raksturojums", "Opera", "Rokopera". |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Baroks, opera, rokopera III | 00:40:00 | vidēja | 31 p. | Testā iekļauti uzdevumi no teorijas meteriāliem "Baroka raksturojums", "Opera", "Rokopera". |