Mēs varam mācīties arī no sabiedrībā zināmiem cilvēkiem, jo viņu pieredze sniedz iespēju veidot savu dzīvi labāku un veiksmīgāku.
Iepazīsties ar divām Latvijā pazīstamām personībām — basketbolistu Dairi Bertānu un dziedātāju Katrīnu Dimantu!
2023. gadā Latvijas basketbolisti ieguva 5. vietu FIBA Pasaules kausā basketbolā. Tās komandas kapteinis ir basketbolists Dairis Bertāns.
1. attēls: Dairis Bertāns
Iepazīsties ar viņa biogrāfiju un izlasi interviju ar Dairi Bertānu!
Latviešu basketbolists Dairis Bertāns ir dzimis Valmierā. Viņš spēlē uzbrūkošā aizsarga pozīcijā, ir Latvijas basketbola valstsvienības spēlētājs. 2023. gadā pārstāvēja Latvijas Basketbola līgas (LBL) klubu Rīgas VEF. Iepriekš sekmīgi spēlējis vairākos augsta līmeņa Eiropas klubos, tostarp ACB līgas klubā Bilbao „Bizkaia Basket” un Itālijas basketbola līgas kulbā Milānas „Olimpia”, īslaicīgi arī Nacionālajā basketbola asociācijā.
1. Kā sākās Jūsu ceļš basketbolā? Kāpēc izvēlējāties kļūt tieši par basketbolistu?
Mans ceļš basketbolā sākās Rūjienā. Tā kā abi vecāki bija sporta skolotāji, mēs ar brāli uzaugām sporta zālē. Protams, kā bērni nodarbojāmies ar visiem iespējamiem sporta veidiem, bet basketbols vienmēr bija pāri visam. Tas notika dabiski.
2. Kā skola Jums palīdzēja sasniegt mērķus? Kam skolā vajadzētu vairāk pievērst uzmanību, ja vēlētos kļūt par basketbolistu?
Domāju, ka skola man ļoti palīdzēja. Vienmēr esmu labi mācījies, un, manuprāt, tas man ir ļoti palīdzējis basketbolista karjerā. Uzmanība jāpievērš visam, jo basketbols ir inteliģenta spēle. Jo gudrāks būsi, jo vieglāk būs laukumā. Un ne tikai laukumā, tas noteikti attiecināms uz jebkuru profesiju vai nozari.
3. Vai ir bijuši gadījumi, kad gribas tikties ar draugiem, bet to nevar darīt, jo ir jāiet uz treniņiem, jābrauc uz sacensībām? Kā rīkojāties šādos gadījumos?
Bērnībā tā bija gandrīz vienmēr. Brīvdienās parasti bija spēles, un, kad pirmdien atnācu uz skolu, likās, ka esmu palaidis garām tik daudz jautrības. Bet nekad neesmu par to pārdzīvojis. Vienmēr esmu mīlējis basketbolu.
4. Kas ir visgrūtākais Jūsu darbā? Kā izdodas pārvarēt grūtības?
Visgrūtākais ir zaudējumi un sadzīvot ar tiem. Bet labākais, kā tikt ar to galā, ir skatīties uz priekšu. Strādāt, lai būtu labāks un zaudējumi pārvērstos par uzvarām.
5. Kādas īpašības, prasmes, Jūsuprāt, palīdz sasniegt iecerēto?
Ir jābūt mērķtiecīgam. Jānosprauž mērķis un jādara viss, lai to sasniegtu.
6. Ko, Jūsuprāt, citi varētu no Jums mācīties?
Manuprāt, cilvēcību un pieklājību. Nekad neesmu ļāvis blakuslietām ietekmēt to, kāds esmu cilvēks. Vienmēr pieturos pie savām vērtībām un palieku patiess pret sevi.
7. Ko Jūs novēlētu mūsdienu bērniem un jauniešiem?
Lai ko jūs darītu, dariet to ar visu sirdi un dvēseli! Tikai tā iespējams kaut ko sasniegt!
Latvijā ir daudz pazīstamu mūziķu. Jauniešu vidū populāra ir dziedātāja Katrīna Dimanta.
2. attēls: Katrīna Dimanta
Iepazīsties ar viņas biogrāfiju un izlasi interviju ar Katrīnu Dimantu!
Latvijas dziedātāja, mūziķe un dziesmu autore Katrīna Dimanta mūziķes gaitas uzsākusi jau bērnībā — muzicējusi ģimenes folkloras kopā "Austra", izpildot tradicionālo mūziku. Viņa izpilda dažādus mūzikas stilus — tautas mūziku, popmūziku, rokmūziku, džezu un blūzu. Viņas repertuārā iekļauti arī tautasdziesmu aranžējumi. Katrīna prot spēlēt vairākus mūzikas instrumentus, piemēram, čellu, vijoli, ukuleli, stabuli, kokli.
1. Kā sākās Jūsu ceļš mūzikā? Kāpēc izvēlējāties kļūt tieši par dziedātāju?
Es mācījos Baldones mūzikas pamatskolā. Mūzikas stundas notika paralēli ierastajām mācībām. Pirmais instruments, ko apguvu, bija čells, paralēli dziedāju vokālajā ansamblī. Patika dziedāt un skaļi runāt. Kad esmu uz skatuves, tad jūtos droši un labi, man ļoti patīk dziedāt, un tas lieliski sanāk. Izvēlējos kļūt par dziedātāju, jo saņēmu ļoti daudz labu vārdu par savu darbību uz skatuves, sāka nākt darba piedāvājumi, kur nepieciešams dziedāt.
2. Kā skola Jums palīdzēja sasniegt mērķus? Kam skolā vajadzētu vairāk pievērst uzmanību, ja vēlētos kļūt par mūziķi?
Vidusskolā sāku mācīties rokmūzikas novirzienā klasisko dziedāšanu, domāju, ka šajā laikā arī parādījās apjausma, ka šo varētu darīt profesionāli. Kopš 16 gadu vecuma uzstājos dažādos koncertos gan latviešiem, gan ārzemniekiem. Prezentēju Latviju tūristiem. Patika, ka dziedot un spēlējot varu pelnīt kabatas naudu. Skolā mācījos ne tikai dziedāt, bet arī darboties grupā, komponēt mūziku un sacerēt dziesmām tekstus. Man tas patika un labi padevās. Ja vēlas kļūt par mūziķi, ir jāmācās dažādi mācību priekšmeti, jo katrs no tiem attīsta mūsos kādu gudrības šūniņu. Piemēram, latviešu valoda labi noder, lai rakstītu tekstus, matemātika noder aprēķinot honorārus (samaksu par darbu), sports uztur fiziski labā formā utt.
3. Vai ir bijuši gadījumi, kad gribas tikties ar draugiem, bet to nevar darīt, jo ir jāapmeklē mūzikas skola, jātrenējas dziedāt utt.? Kā rīkojāties šādos gadījumos?
Jā, ir bijuši gadījumi, kad gribas iet ārā dauzīties, bet vēl jāsēž mājās un jāspēlē čells. Sestdienu rītos bija jāiet uz vokālās grupas nodarbībām, tā kā man ļoti patika gulēt, tad šis bija izaicinoši. Kad aizgāju un biju uz vietas – viss patika, bet piespiesties aiziet bija grūtāk. Tas viss manī ir audzējis pacietību un sapratni par lietām dzīvē. Jāatceras, ka viss dzīvē notiek ar mērķi , ir vajadzīgs sevi attīstīt un mācīties.
4. Kas ir visgrūtākais Jūsu darbā? Kā izdodas pārvarēt grūtības?
Man savs darbs nešķiet grūts, jo tas man labi padodas un daru to jau ilgu laiku. Sākumā bija grūti sarunāt koncertus un izveidot programmu, ar kuru uzstāties. Iemācījos izveidot saturīgu koncertprogrammu, to neskaitāmas reizes pārbaudot skatītāju zālē. Man ir svarīgi sava priekšnesuma laikā nodot klausītājiem visu, ko spēju. Lai cilvēki no mana koncerta dodas prom priecīgi un apgaroti. Tas laikam arī ir grūtākais.
5. Kādas īpašības, prasmes, Jūsuprāt, palīdz sasniegt iecerēto?
Pozitīvisms, degsme, neatlaidība, mērķtiecība, atvērtība. Atvērts prāts būs labs sabiedrotais. Ja atradīsi dzīvē to, kas patīk un sanāk, tad neliksies, ka ej uz darbu, bet vienkārši izklaidējies, par to saņemot atlīdzību.
6. Ko, Jūsuprāt, citi varētu no Jums mācīties?
Neatlaidību, mērķtiecību, atvērtību. Es nebaidos kļūdīties, eju uz priekšu, vēroju situācijas un cenšos attīstīties līdz ar notikumiem. Kad gadās kāda problēma, nemeklēju vainīgo, bet gan risinājumu. Mācies arī Tu pieņemt citus, kādi tie ir, un piedot saviem pāridarītājiem! Vēlāk dzīve pateiks priekšā, ko no tām situācijām iemācījies.
7. Ko Jūs novēlētu mūsdienu bērniem un jauniešiem?
Es novēlētu ticēt sev un doties uz priekšu pretī mērķiem. Klausīt un uzticēties savai sirdij. Klausīt arī pieaugušos un skolotājus, jo viņi dažreiz zina, ko runā. Baudiet laiku, kas dots, lai dauzītos ar draugiem! Veidojiet draudzības ar cilvēkiem, kuri jums patīk, un esiet tāds cilvēks, ar kuru citiem gribas draudzēties! Pamēģināt dzīvē strādāt dažādās profesijās, lai atrastu īsto, kura pašam patīk.
Abās intervijās iegūto secinājumu salīdzinājums diagrammā (to sauc par Venna diagrammu):
Abās intervijās tiek pieminētas dažādas vērtības un īpašības, kuras ir svarīgas cilvēkam:
- mērķtiecība,
- pacietība,
- neatlaidība,
- cilvēcība,
- pieklājība,
- nebaidīšanās kļūdīties,
- spēja nenobīties,
- sevis pārvarēšana,
- drosme,
- sapratne,
- patiesums,
- izpalīdzība,
- pozitīvisms,
- degsme,
- atvērtība,
- godīgums,
- prasme pieņemt citus,
- spēja piedot saviem pāridarītājiem,
- labas sekmes mācībās u.c.
Kur šīs vērtības vai īpašības noder dzīvē, ikdienā?
Tās var noderēt dažādās situācijās, kurās dzīves laikā vari nonākt.
Apskati nākamo tabulu! Tev ir dotas nestandarta situācijas, kurās var nonākt ikviens. Dažādas vērtības vai īpašības mums ļauj atšķirīgi rīkoties. Izlasi iespējamo rīcību! Caur dažādām vērtībām un īpašībām mēs mācāmies rīkoties šajās nestandarta situācijās.
Kas dažādiem cilvēkiem iepriekš minētajās situācijās liek pieņemt atbilstošus lēmumus?
Atbilstošus lēmumus minētajās situācijās liek pieņemt:
1. Paša cilvēka vērtības
Vērtība ir tas, kas cilvēkam ir svarīgs.
Piemērs:
Galvenās vērtības ir cilvēka dzīvība, brīvība, cieņa, ģimene, laulība, darba tikums, daba, kultūra, valoda, Latvijas valsts. Bērniem vērtība var būt arī draudzība.
2. Uzvedības normas
Uzvedība ir izturēšanās pret kādu: tas, ko cilvēks dara.
Uzvedības normas ir pieklājīgas uzvedības noteikumi, kurus cilvēki ievēro, esot sabiedrībā.
Piemērs:
- Cilvēkiem savstarpēji ir jābūt laipniem, jāsveicinās, jāpalīdz otram, ja nepieciešams.
- Sabiedriskajā transportā ir pieklājīgi palaist apsēsties vecākus cilvēkus, māmiņas ar bērniem vai cilvēkus ar kustību traucējumiem.
- Uz ielas jāievēro gan ceļu satiksmes noteikumi, gan pieklājība pret otru.
- Ja ir notikusi nelaime uz ielas, ir jāpalīdz, bet, ja pats nevar palīdzēt, jāizsauc ātrā medicīniskā palīdzība vai jāpasauc kāds cits, kurš var palīdzēt. Galvenais, neatstāt otru nelaimē.
- Pamanot slīkstošu cilvēku, uzreiz jāizsauc glābēji. Iespēju robežās, neapdraudot savu dzīvību, ir jāpalīdz. Ja tas apdraud tavu dzīvību, tad ir jāizsauc palīdzība – glābēji.
- Atrodot svešas mantas, jācenšas atrast to īpašnieks. To var izdarīt, vēršoties policijā vai, ja, piemēram, mantās vai makā ir cilvēka kontaktinformācija, sazinoties ar šo cilvēku un atdodot viņam atrasto.
Izvērtē savas īpašības!
Īpašība ir būtiska, raksturīga pazīme.
Rakstura un personības īpašības vēl var būt, piemēram, šādas:
Vai tev piemīt iepriekš minētās īpašības? Vai arī tu rīkotos līdzīgi?
Atsauce:
1. attēls: Dairis Bertāns (30.05.2024.), fotogrāfs Wang Yu Ching, autors: 總統府, licencēts saskaņā ar CC BY-SA 2.0, izmantojot Wikimedia Commons.
2. attēls: Foto no Katrīnas Dimantas personīgā arhīva. Fotogrāfs: Tenis Dimants