Sadarbojoties ar klasesbiedriem, tev ir iespēja iemācīties sarīkot svētkus vai pasākumu klasē! Svarīgi ir kopā līdzdarboties ar citiem. Lai svētki un to svinēšana izdotos, svarīgi tos plānot, organizēt un izvērtēt kopā.
Svētki var būt dažādi — gan klases svētki, gan skolas svētki, gan pilsētas un valsts svētki, gan arī kādam individuālam notikumam par godu veltīti svētki, piemēram, klases Mātes dienas svētki vai Tēvu dienas pārgājiens, skolēnu dzimšanas dienu svētki utt.
Piemērs pasākuma plānam "Mēs radām svētkus"
Rīdzinieki Luīze un Jēkabs mācās vienā klasē. Uzzinot par iespēju plānot un organizēt svētkus klasē, viņiem katram bija savs viedoklis, kādus svētkus vajadzētu organizēt klasē.
Apskati Venna diagrammu!
Atšķirīgs abiem bija tas, ka Luīze izteica vēlmi rīkot masku balli, dziedāšanas svētkus vai deju svētkus. Savukārt, Jēkabs vēlējās velo svētkus, filmu vakaru un sporta svētkus. Tomēr abiem bija kopīgs viedoklis, ka klasē var rīkot Lāčplēša dienas pasākumu un Latvijas valsts dibināšanas svētkus. Līdzīgs kopīgais viedoklis bija pārējiem klases skolēniem.
Klasē skolēni balsoja un visvairāk balsis ieguva Lāčplēša dienas pasākuma plānošana.
Kā plānot pasākumu?
Plānojot, organizējot svētkus, ņem vērā šos ieteikumus!
- Klasē prāta vētras diskusijā izsakiet viedokli un vienojieties, kādu svētku pasākumu būtu nepieciešams organizēt klases ietvaros.
- Pēc diskusijas klasē pieņemiet lēmumu, balsojot vismaz divās kārtās.
- Nelielās grupās izstrādājiet dažādus pasākuma scenāriju piedāvājumus, vadoties pēc skolotāja izvirzītiem kritērijiem un izmantojot iepriekš apkopoto informāciju.
- Lai izvēlētos atbilstošāko scenāriju, uzklausiet katras grupas piedāvājumu.
- Pēc izvirzītajiem kritērijiem izvērtējiet piedāvājumus un pieņemiet lēmumu balsojot.
- Ar skolotāja palīdzību sadaliet pienākumus pasākuma organizēšanai, savā starpā vienojieties par termiņiem, atbildību un procesa virzīšanas un īstenošanas plānu.
- Pēc pasākuma izvērtējiet tā norisi, savu individuālo un kolektīva sniegumu, izmantojot skolotāja piedāvātus izvērtēšanas kritērijus.
Galvenie soļi svētku plānošanā, ko veica Luīze, Jēkabs un viņu klasesbiedri!
1. solis — Sava viedokļa izteikšana, viedokļu apkopošana, balsošana par idejām.
Skolēni izteica savu viedokli, kādus svētkus vēlētos svinēt klasē un balsoja. Tā ideja, kura ieguva visvairāk balsis, tika īstenota.
Pēc balsojuma, saskaitot balsis, secināja, ka Luīzes un Jēkaba klase rīkos Lāčplēša dienas pasākumu klasē!
2. solis — Izdomāt svētku/pasākuma nosaukumu; datumu, kad tie notiks; vietu, kur tie notiks!
Luīzes un Jēkaba klases pasākuma nosaukums būs "Lāčplēša dienai pa pēdām". Pasākums notiks Lāčplēša dienā —11. novembrī. Sākumā klase dosies pārgājienā ārpus skolas, kur izzinās vēsturiskās vietas, kas saistītas ar Lāčplēša dienu un dienas noslēgumā dizaina un tehnoloģijas klasē taisīs Lāčplēša dienai veltītu cepumu kūku, kuru kopīgi nobaudīs.
Pirms tam ar dizaina un tehnoloģiju skolotāju ir jāsarunā, ka klase aizņems telpu.
3. solis — Izdomāt svētku/pasākuma programmu.
Skolēniem ir jāizdomā, kas notiks šajā pasākumā, kāda būs tā programma. Ja ir plānots pārgājiens ārpus skolas, ir jāizdomā pārgājiena maršruts. Palīdzību var lūgt arī skolotājam.
Piemērs:
Luīze un Jēkabs izdomāja šādu pasākuma programmu:
pl. 9. 00 — visi satiekas klasē. Līdzi jāpaņem ziedi vai svece, ko nolikt pie pieminekļa, kā arī e-talons, lai ar tramvaju nokļūtu līdz Rīgas Brāļu kapiem.
pl. 9. 10 — iziešana no skolas.
pl. 9. 20 — iekāpšana tramvajā, lai dotos uz Rīgas Brāļu kapiem.
pl. 9. 50 — ierašanās Rīgas Brāļu kapos.
pl. 10. 00 — skolēnu un skolotāja stāstījums par Lāčplēša dienu un Rīgas Brāļu kapu apskate, ziedu un svecīšu nolikšana pie galvenā pieminekļa vai pie karavīru kapa vietām.
pl. 11. 00 — došanās uz tramvaju.
pl. 11. 30 — neliela atpūta skolā/klasē. Pusdienas.
pl. 12. 00 — Lāčplēša dienas kūkas gatavošana dizaina un tehnoloģiju klasē.
pl. 12. 50 — pasākuma "Lāčplēša dienai pa pēdām" kūkas ēšana un dienas izvērtējums.
4. solis — Izdomāt, kādi resursi ir nepieciešami svētkiem/pasākumam un kā tos iegūt!
Luīze un Jēkabs, plānojot pasākumu, saprata, ka būs jādomā, kādi resursi būs nepieciešami un kā tos iegūt.
- Būs vajadzīgi ziedi un sveces, ko nolikt pie pieminekļa. Tos katrs skolēns paņems no savām mājām. Pirms tam to jāatgādina klasesbiedriem.
- Svētku kūkas pagatavošanai nepieciešamie produkti. Ar skolotāja palīdzību katram skolēnam tiek sadalīti produkti, kurus jāatnes.
- Jāsameklē informācija par Lāčplēša dienu, kā arī par Rīgas Brāļu kapu vēsturi utt. To Luīzei un Jēkabam atrast un apkopot palīdzēs skolotājs un vecāki.
- Jāpaskatās tramvaju sarakstā, cikos pienāk tramvajs pie skolas pieturas. To izdarīs Jēkabs, jo viņš ikdienā brauc ar sabiedrisko transportu un māk atrast tā pienākšanas un atiešanas laikus.
- un citi resursi.
Citi resursi var būt:
- kādi materiāli, lietas, kas nepieciešamas svētku vai pasākuma organizēšanai;
- ja pasākums notiek telpās, būs nepieciešami, piemēram, galdi, krēsli, ierīces mūzikas atskaņošanai;
- nauda, kas nepieciešama, lai kaut ko nopirktu utt.
5. solis — Sadaliet pienākumus/atbildību!
Kas katram skolēnam ir jāizdara pirms pasākuma, tā laikā un pēc pasākuma?
Kurš sekos līdzi, lai pienākumi tiktu izpildīti? Kurš palīdzēs, ja kaut kas nesanāks, kā iecerēts?
6. solis — Sviniet svētkus/izbaudiet pasākumu!
Luīze ar Jēkabu un klasesbiedriem devās pasākumā "Lāčplēša dienai pa pēdām" .
Skat, kā viņiem gāja!
Klase bija Rīgas Brāļu kapos, izzināja Lāčplēša dienas vēsturi un Rīgas Brāļu kapu vēsturi. Nolika ziedus un svecītes pie galvenā pieminekļa un karavīru kapavietām.
Luīze ar Jēkabu pastāstīja klasei par Lāčplēša dienu, savukārt, skolotāja bija sagatavojusi stāstījumu par Rīgas Brāļu kapu memoriālo ansambli, tā pieminekļiem, kā arī pastāstīja par kritušo karavīru piemiņas vietām. Bija ļoti interesants un vērtīgs pasākums!
Atgriežoties skolā, klase devās taisīt cepumu kūku par godu Lāčplēša dienai, ko pēc tam visi kopā nobaudīja.
7. solis — Izvērtējiet pasākumu!
Kas izdevās, kas neizdevās šodien?
Ko nākamreiz vajadzētu darīt citādāk?
Pasākuma kūkas ēšanas laikā Luīzes un Jēkaba klasesbiedri vēlreiz izrunāja, ko šodien darīja, ko redzēja, ko uzzināja, ko ieguva, kas izdevās, kas neizdevās. Katrs izteica savu viedokli.
Plānojot svētkus vai pasākumu ir arī nepieciešams padomāt:
- par svētku vai pasākuma noformējumu telpā vai ārpus tās;
- par svētku reklāmu (kā citi uzzinās par šiem svētkiem);
- par dažādām idejām, ko darīt svētkos — par spēlēm, atrakcijām, balviņām, koncertiem utt.;
- par noteikumiem apmeklētājiem, ko jāievēro svētku vai pasākuma laikā, lai nerastos pārpratumi;
- un citām aktivitātēm.
Atsauce:
Foto no autores personiskā arhīva