Iepazīsties ar situāciju un formulēto problēmu!
 
Situācija: Persona Z ir fizioterapeits, kurš nesen atgriezies no ārvalstīm un vēlas veidot sociālo uzņēmumu, kas piedāvātu pieejamus rehabilitācijas pakalpojumus senioriem un cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Viņa ideja ir izmantot inovatīvas tehnoloģijas, piemēram, robotizētas ierīces un mobilās lietotnes, kas palīdzētu klientiem mājas apstākļos. Tomēr Persona Z sastopas ar divām problēmām: pirmkārt, maz resursu tehnoloģiju iegādei un, otrkārt, senioru zemais informētības līmenis par šādām iespējām. Viņš vēlas saprast, kā valsts atbalsts sociālajām iniciatīvām var palīdzēt viņa ideju īstenot un kā varētu piesaistīt papildu finansējumu no privātiem vai starptautiskiem avotiem.
 
Problēma: Sociālā uzņēmuma izveidi kavē ierobežotie resursi inovatīvu tehnoloģiju iegādei un sabiedrības zemā informētība par atbalsta iespējām.
 
Norādi katram problēmu ietekmējošajam faktoram no PEST matricas tā ietekmi dotās situācijas kontekstā!
 
1. Politiskais faktors: Publisko iepirkumu izmantošana sociālo uzņēmumu atbalstam vēl nav pietiekami attīstīta, kas kavē resursu pieejamību inovatīvu risinājumu ieviešanai.
 
2. Ekonomiskais faktors: Sociālajiem uzņēmumiem bieži trūkst uzņēmējdarbības prasmju un kompetenču, kas ierobežo to spēju veiksmīgi piesaistīt papildu resursus no privātiem vai starptautiskiem avotiem.
 
3. Sociālais faktors: Sabiedrībā valda zemāka informētība par atbalsta iespējām personām ar invaliditāti un sociālo uzņēmumu piedāvātajiem pakalpojumiem, kas ierobežo šo uzņēmumu klientu loku un ietekmi.
 
Atbilžu varianti:
Persona Z varētu saskarties ar grūtībām sasniegt mērķauditoriju – seniorus un personas ar kustību traucējumiem, ja sabiedrība nav pietiekami informēta par viņa pakalpojumiem. Tas var samazināt pieprasījumu un uzņēmuma izaugsmes potenciālu.
Nepietiekama publisko iepirkumu attīstība nozīmē, ka viņš saskarsies ar sarežģījumiem vai ierobežotām iespējām piedalīties šādos iepirkumos.
Persona Z varēs uzreiz saņemt visus nepieciešamos resursus no publiskajiem iepirkumiem, jo šis mehānisms darbojas efektīvi un aptver visas sociālās uzņēmējdarbības vajadzības.
Persona Z varētu saskarties ar grūtībām piesaistīt privātos vai starptautiskos līdzekļus, ja viņam nav nepieciešamo uzņēmējdarbības prasmju.
Zema informētība sabiedrībā nerada nekādas problēmas sociālajiem uzņēmumiem, jo tie ar tehnoloģisko rīku palīdzību vienmēr sasniedz savu mērķauditoriju.
Privātie investori un starptautiskās organizācijas vienmēr ir gatavas finansēt sociālos uzņēmumus neatkarīgi no to biznesa prasmēm vai plānu kvalitātes. Līdz ar to personai Z ir ļoti labas iespējas iegūt nepieciešamo finansējumu.
Piezīme: Centralizētā eksāmena darbā atbildes jāraksta pašam, varianti netiek doti.
 
Atsauce:
https://www.visc.gov.lv. Centralizētais eksāmens par vispārējās vidējās izglītības apguvi, sociālās zinātnes (augstākais mācību satura apguves līmenis), 2024
Lai iesniegtu atbildi un redzētu rezultātus, Tev nepieciešams autorizēties. Lūdzu, ielogojies savā profilā vai reģistrējies portālā!