Tu jau proti noteikt figūras laukumu un arī perimetru, izmantojot rūtiņu skaitu.
 
Taisnstūra laukumu proti noteikt:
  • izskaitot, cik rūtiņas noklāj šo taisnstūri,
  • aprēķinot rūtiņu skaitu ar reizināšanas palīdzību.
Atkārtot to vari šeit!
Atkārto to, izpildot uzdevumu!
Taisnstūra laukuma skaitlisko vērtību iegūst, sareizinot blakus esošo malu garumu skaitliskās vērtības (izteiktas vienādās mērvienībās).
YCUZD_220824_4312_laukums_6.png
 
  Taisnstūris kreisā pusē Taisnstūris labā pusē
Garums \(6\) cm \(8\) cm
Platums \(8\) cm \(6\) cm
Laukums
\(6 · 8 =  48\) cm2
\(8 · 6 = 48\) cm2
Svarīgi!
Nav svarīgi, kuru izmēru mēs uzskatām par garumu, kuru par platumu, galvenais izvēlēties nevis pretējo, bet blakus malu garumus.
Reizinātājus mainot vietām reizinājums nemainās. Tātad taisnstūra laukums nemainās!
 
Figūras laukums ir lielums, kas norāda, ar cik laukuma vienībām (tās savietojot) var noklāt figūru.
Piemērs:
Ar cik rūtiņām ir noklāta dotā figūra?
YCUZD_240215_6038_a_2_1.svg
Dotā figūra ir noklāta ar \(5\) rūtiņām.
\(4\) pilnas rūtiņas un \(2\) rūtiņu puses, kuras kopā veido \(1\) pilnu rūtiņu.
 
 
Ja figūru sadala daļās un savieto citādi, iegūst figūru ar tādu pašu laukumu, tātad, vienlielu figūru dotajai.
Piemērs:
Sadali doto figūru \(5\) vienādās daļās, dalot pa rūtiņu līnijām! No tām izveido citu figūru ar tādu pašu laukumu! Parādi \(2\) piemērus!
YCUZD_221227_4709_figura_C.svg
Sadalot doto figūru \(5\) vienādās daļās, iegūstam divu rūtiņu taisnstūrus. Pēc tam tos varam savietot citādi dažādos veidos.
Attēlos dotā figūra un divas jaunas figūras.
YCUZD_221227_4709_figura_CC.svgYCUZD_221227_4709_figura_CC_3.svgYCUZD_221227_4709_figura_CC_4.svg
Par vienlielām figūrām vairāk informāciju skaties nākamajā teorijas materiālā.