Ir uzdevumi, kuros ir vairāki, viens pēc otra sekojoši nosacījumi un konkrētas vērtības zināmas tikai pēdējiem no tiem. Šādus uzdevumus mēdz risināt no beigām.
Kārļa tētis no pagaraba atnesa grozu ar āboliem. Pirmajā dienā viņi apēda visu ābolu. Otrajā dienā no atlikušajiem āboliem iedeva kaimiņienei un pāri palika \(9\) āboli. Cik ābolu bija sākumā?
Uzdevums top skaidrāks, kad tam uzzīmē spriešanas shēmu.
Un lielisks palīgs uzdevumu risināšanā ir shematisks zīmējums, kuru risināšanas gaitā papildināt.
Zīmējumā ieraksti visu, ko zini un kas jāuzzina!
Šajā gadījumā ir izdevīgi zīmēt 2 taisnstūrus, jo viens atspoguļo visus ābolus - tas ir veselums pirmajā dienā. Un otrs taisnstūris attēlo atlikušos ābolus - tas ir veselums otrajā dienā.
Zīmējumā ieraksti visu, ko zini un kas jāuzzina!
Šajā gadījumā ir izdevīgi zīmēt 2 taisnstūrus, jo viens atspoguļo visus ābolus - tas ir veselums pirmajā dienā. Un otrs taisnstūris attēlo atlikušos ābolus - tas ir veselums otrajā dienā.
Tad ķeramies pie risināšanas no beigām!
Ja no atlikušajiem āboliem iedeva kaimiņienei, tad pāri palika \(1 -\) \(=\) atlikušo ābolu. Un zīmējumā ir redzams, ka atlikušie \(9\) āboli atbilst no visiem atlikušajiem āboliem.
Ja no atlikušajiem āboliem iedeva kaimiņienei, tad pāri palika \(1 -\) \(=\) atlikušo ābolu. Un zīmējumā ir redzams, ka atlikušie \(9\) āboli atbilst no visiem atlikušajiem āboliem.
Tātad, katrai ceturtdaļai atbilst \(9 : 3 = 3\) āboli. Un visi atlikušie āboli tad bija \(4 · 3 = 12\) āboli.
Ja pirmajā dienā viņi apēda visu ābolu, tad pāri palika \(1 -\) \(=\) visu ābolu. Un tie ir atlikušie \(12\) āboli. Tātad visu ābolu atbilst \(12 : 3 = 4\) āboli.
Loģiski, ka katrai piektdaļai atbilst \(4\) āboli un viss veselais ir \(5 · 4 = 20\) āboli.