OTRĀ SEMESTRA NOSLĒGUMA TESTI
Viens vesels vienmēr ir \(100\) %.
 
YCUZD_220620_3934_4_lab_3.svg

Skaitlis, kas ir lielāks nekā \(1\) vesels, ir lielāks par \(100\) procentiem.
 
YCUZD_220620_3934_7_lab_1.svg
Piemērs:
Izsaki skaitli 39100 procentos!
 
Risinājums:
Sadalām skaitli veselajos un parastā daļā. Veicam pārveidojumus.
3=300%9100=9%39100=309%
 
Atbilde: Skaitlis 39100 procentos ir \(309\) %.
Svarīgi!
Ja \(1\) veselais ir sadalīts vairākās daļās, tad visu daļu procentu summa kopā veido \(100\) %.
YCUZD_241203_6870_ābols uz pusēm.svg
 
\(100\) % \(=\) \(50\) % \(+ 50\) %
 
YCUZD2308065404procenti12.svg
 
\(30\) \(\)%\(\) \(+ 70\) \(\)%\(\) \(= 100\) %
 
YCUZD23080253926 (1)_1.svg
 
\(58\ \)%\(\) \(+ 42\) % \(= 100\)\( \)% 
Piemērs:
Nosaki, cik procenti burkānu lauka vēl ir jāravē Lienei, ja vakar viņa izravēja \(25\) % un šodien \(40\) % no visa lauka!
 
Risinājums:
Viss burkānu lauks ir \(100\) %.
Lai aprēķinātu, cik vēl jāizravē, no \(100\) % jāatņem \(25\) % un \(40\) %.
100%25%40%=35%
 
Atbilde: Lienei vēl ir jāravē \(35\) % no lauka.
Aplūkojot zemāk dotos riņķus, vienam no tiem var atrast nepilnības. 
Kuram un kādas? Izpēti, padomā un tad lasi zemāk skaidrojumu!
 
YCUZD2308105402riņķadiagramma2.svg
 
A riņķim zilā daļa ir mazāka, nekā oranžā, bet procenti tur ir ierakstīti vairāk, nekā oranžajā.
A riņķim saskaitot visu daļu procentus kopā, iegūstam vairāk nekā \(100\) %.
\(25\) % \(+ 30\) % \(+ 40\) % \(+ 15\) % \(= 110\) %
B riņķim viss ir pareizi. 
Piemērs:
Aplūko attēlu! Nosaki, cik % no visa taisnstūra aizņem
a) oranžā daļa,
b) zaļā daļa!
 
YCUZD2308105402taisnstūris1.svg
 
Risinājums:
Oranžā daļa ir iegūta novelkot diagonāli taisnstūrī, tāpēc tā ir tieši 12 no visiem \(100\) %, kas ir \(50\) %.
Zaļā un zilā daļa kopā arī ir \(50\) %. Tā kā zilās daļas lielums mums ir zināms, varam aprēķināt zaļās dalas lielumu no \(50\) % atņemot \(35\) %.
\(50 - 35 = 15\) %
 
Atbilde: Oranžās daļas lielums ir \(50\) % un zaļās daļas lielums ir \(15\) %