Reālistiskas klusās dabas gleznojumā svarīga ir kompozīcija. Kad viens priekšmets atrodas priekšā citam, tas daļēji nosedz otro priekšmetu.
Reālistisku gleznojumu palīdz radīt skaidra gaismas avota norādīšana un gaismas un ēnas attēlošana. Norādi, no kurienes nāk gaisma. Zīmējot, padomā, vai gaisma nāk no loga vai lampas. Tas palīdzēs izveidot pareizas ēnas un apgaismojumu. Ja lampa ir labajā pusē, tad ēnas kritīs pa kreisi. Krītošā ēna ir tā ēna, ko objekts met uz citu priekšmetu vai virsmu, pašēna — tā, kas rodas uz paša objekta. Tās kopā veido priekšmetu apjoma un gleznas telpas dziļuma ilūziju.
Piemērs:
Ja uzzīmēsi ābolu priekšā krūzei, ābols nosegs daļu krūzes, un tas palīdzēs parādīt, kurš priekšmets ir tuvāk.
Granātāboli; Antonio Ponce
Piemērs:
Gleznā ar granātāboliem redzama gan krītošā ēna, gan pašēna. Gleznā attēlota no kreisās puses nākoša gaisma, kas rada uz galda un citiem augļiem krītošas ēnas pa labi. Uz katra granātābola tā apakšā un labajā pusē redzama arī pašēna.
Lai uzgleznotu reālistisku kluso dabu, svarīgs ir priekšmetu apjoma un telpas attēlojums.
Ar apjomu glezniecībā saprot priekšmetu trīsdimensiju izskatu uz plakanās gleznas virsmas, tas tiek panākts ar ēnu, gaismu un krāsu pāreju palīdzību. Telpa glezniecībā ir ilūzija par dziļumu un attālumu divdimensiju plaknē (gleznā). Telpas sajūtas radīšanai mākslinieki izmanto perspektīvu un kompozīciju.
Atsauce:
"Granātāboli" (21.10.2024.), mākslinieks Antonio Ponce (1608–1677)