Sadzīves situāciju uzdevumu risināšanā ieteicams ievērot šādus nosacījumus:
 
 1. Uzmanīgi izlasi tekstu un atbildi uz jautājumu: "Par ko ir uzdevums?"
2. Iztēlojies uzdevumā aprakstīto notikumu, ja vēlies uzzīmē shematisku zīmējumu.
3.  Izpēti, kas ir zināms un kas būs jāuzzina.
4. Pārdomā, ko risināsi vispirms, ko pēc tam.
5. Raksti darbības un atrisini tās.
6. Uzraksti atbildi.
Piemērs:
Laimai ir \(1\ eiro\). Viņa veikalā nopirka \(2\) apelsīnus par \(22\ centiem\) gabalā.
Cik banānu viņa vēl var nopirkt par \(8\ centiem\) gabalā?
 
Izpētīsim uzdevumu:
  • Uzdevumā teikst, ka Laima nopirka apelsīnus.
  • Jāuzzina, cik banānus Laima var nopirkt par atlikušo naudas summu.
  • Zināms ir nopirkto apelsīnu skaits un cik Laima samaksāja par pirkumu.
  • Vispirms jāizrēķina, cik Laimai jāmaksā par \(2\) apelsīniem.
  • Pēc tam jāaprēķina, cika naudas viņa atlika pēc apelsīnu nopirkšanas.
  • Tad jāatrod atbilde uz uzdevuma jautājumu.
 
1) Cik centu Laima izdeva par apelsīniem?
222=44 \(centi\)
 
2) Cik naudas Laimai atlika?
\(1\ eiro = 100\ centi\)
\(100 — 44 = 56\ centi\) 
 
3) Cik banānu Laima var nopirkt?
\(56 : 8 = 7\) banāni
 
Atbilde.
Laima var nopirkt \(7\) banānus.
   Uzdevumu risināšana pēc shēmas
 
Shematisks zīmējums palīdz saprast uzdevumu. 
Veidot shematisku zīmējumu nozīmē tekstā doto informāciju attēlot ar figūrām - taisnstūriem, nogriežņiem.
Aplūkosim piemērus, kad shematiskais zīmējums veidots no nogriežņiem. 
Piemērs:
Vecmāmiņas dārzā ir \(3\) dobes ar tulpēm. Katrā dobē ir savas krāsas tulpes. Vienā dobē ir \(298\) baltas tulpes, otrā dobē ir \(325\) sarkanas tulpes un trešajā dobē ir \(105\) dzeltenas tulpes. 
Cik tulpju pavisam ir vecmāmiņas dārzā?
 
YCUZD_240522_6296_shemas_14 (4).png
 
Shematiskajā zīmējumā attēlojam katru tulpju dobi ar nogriezni, atliekot visus nogriežņus blakus un norādot cik tulpju ir katrā dobē.
Ar jautājuma zīmi apzīmējam uzdevumā prasīto. 
Pierakstām risinājumu:
 
1. Cik tulpju pavisam ir vecmāmiņas dārzā?
 298+325+105 \(=\) 728
 
Atbilde. Vecmāmiņas dārzā pavisam ir \(728\) tulpes.
Piemērs:
Pavasarī mamma dārzā iesēja zirņus. Sākumā paciņā bija \(600\) zirņi.
Cik zirņu atlika paciņā pēc \(100\) zirņu iesēšanas dārzā?
 
YCUZD_240522_6296_shemas_12.png
 
Uzzīmējam nogriezni, kas norāda dobē iesētos \(100\) zirņus.
Pēc tam atzīmējam ar jautājuma zīmi atlikušo zirņu daudzumu.
Tad pierakstām visu zirņu daudzumu - \(600\).
Risinām uzdevumu:
 
1. Cik zirņu atlika paciņā?
600100 = 500
 
Atbilde. Paciņā atlika \(500\) zirņi.
 
Informācijas iegūšana no diagrammas
 
Skaitlisku informāciju var uzskatāmi attēlot diagrammās.
Diagrammās doto informāciju ir vieglāk salīdzināt.
 
Kāds skolēns aptaujāja savus klasesbiedrus par to, kādi mājdzīvnieki viņiem pieder.
Informāciju viņš apkopoja stabiņu diagrammā.
 
 Mājdzīvnieki 3.a klasē
 
YCUZD_240522_6300_diagramma_mājdzīvnieki.png
 
Diagrammā viegli atrast atbildes uz jautājumiem:
1. Kurš mājdzīvnieks ir visvairāk skolēniem? 
Visvairāk skolēniem pieder suns.
2. Cik skolēniem pieder kaķis?
Kaķis pieder \(70\) skolēniem.
3. Cik skolēniem nav mājdzīvnieku?
\(50\) skolēniem nav mājdzīvnieku.
4. Par cik kāmīšu ir vairāk nekā zivju?
\(110 - 70 = 40\)
Kāmīši ir par \(40\) vairāk nekā zivju.
 
Informācijas iegūšana no tabulas
 
Aplūko tabulu!
 
Dzīvnieku dzimšanas svars
Dzīvnieks Dzimšanas svars
Vāvere \(8\ g\)
Ezis \(20\ g\)
Stirna \(1500\ g\)
 
Atbildi uz jautājumiem:
1.Kurš dzīvnieks piedzimstot ir visvieglākais?
2. Kurš dzīvnieks sver \(20\ g\) ?
 
Virsraksts sniedz informāciju par tabulas saturu.
Attēlā redzamajā tabulā apkopota informācija par to, cik sver dažādi dzīvnieki piedzimstot.
Tabulā esošā informācija tiek parādīta rindās un kolonnās:
  • Pirmajā kolonnā ierakstīti dzīvnieku nosaukumi.
  • Otrajā kolonnā ierakstīts katram dzīvniekam atbilstošais dzimšanas svars.
Lai iegūtu informāciju no tabulas:
  • Uzzini par ko ir stāstīts tabulā. To norāda tabulas virsraksts.
  • Apskati tabulas rindas un kolonnas. Ko tās norāda?
  • Atbildi uz jautājumiem, kas tiek prasīti uzdevumā.
Atbildes:
1. Visvieglākā ir vāvere.
2. Ezis sver \(20\ g\).
 
 
 Daudzstūra perimetra aprēķināšana
 
YCUZD_242305_6297_13 (1).png
 
Daudzstūra visu malu garumu summu sauc par daudzstūra perimetru.
Lai aprēķinātu daudzstūra perimetru, jāpārliecinās, vai visas daudzstūra malas izteiktas vienā mērvienībā.
Attēlā redzams, ka daudzstūra malu garumi ir izteikti gan centimetros, gan metros, gan abās mērvienībās.
Vispirms jāizsaka visi skaitļi vienā mērvienībā - parasti mazākajā mērvienībā.
Šoreiz jāizsaka centimetros.
\(1\ m = 100\ cm\)
 \(2\ m\ 54\ cm = 254\ cm\) 
\(1\ m = 100\ cm\)
\(2\ m\ 65\ cm = 100\ cm\)
Tās daudzstūra malas, kuras jau ir dotas centimetros, paliek tādas pašas.
 
Tagad varam aprēķināt daudzstūra perimetru:
\(P = 150\ cm + 254\ cm + 100\ cm + 150\ cm + 265\ cm = 919\ cm\)