Centralizētais eksāmens par vispārējās vidējās izglītības apguvi (optimālais mācību satura apguves līmenis) sastāv no trim daļām:
1. daļa — rakstveida teksta satura un valodas līdzekļu analīze;
2. daļa — tekstveide rakstveidā;
Teksta lapa 1. un 2. daļai;
1. un 2. daļa notiek vienā dienā, bet 3. daļa tiek rīkota citā dienā.
Darbu veic ar tumši zilu vai melnu pildspalvu. Ar zīmuli rakstītais netiek vērtēts.
Eksāmena 1. un 2. daļas izpildes laikā tekstu lapās, kas nav jāiesniedz vērtēšanai, drīksti veikt pasvītrojumus vai citas piezīmes, izmantojot krāsu zīmuļus vai flomāsterus.
Eksāmena 1. un 2. daļas izpildes laikā tekstu lapās, kas nav jāiesniedz vērtēšanai, drīksti veikt pasvītrojumus vai citas piezīmes, izmantojot krāsu zīmuļus vai flomāsterus.
1. daļa ir teksta satura un valodas līdzekļu analīze. Tiek piedāvāts viens teksts 400–800 vārdu apjomā. Uzdevumi ir veidoti atbilstoši saturiskajam un valodiskajam piedāvājumam.
2. daļā ir jāraksta pārspriedums vai argumentētā eseja 300–350 vārdu par kādu aktuālu kultūras, literatūras vai valodniecības jautājumu, kas ir tematiski saistīts ar teksta analīzes uzdevumos izmantoto tekstu (1. teksts). Argumentu izstrādei tiek piedāvāts vēl viens teksts (2. teksts).
Izvēlei tiek piedāvāti divi argumentētās esejas/pārsprieduma temati —
• viens no tiem ir noformēts kā citāts,
• otrs ir formulēts vispārīgi atbilstoši 1. un 2. teksta tematikai.
Izvēlei tiek piedāvāti divi argumentētās esejas/pārsprieduma temati —
• viens no tiem ir noformēts kā citāts,
• otrs ir formulēts vispārīgi atbilstoši 1. un 2. teksta tematikai.
Mutvārdu (3.) daļas jautājumus zina jau iepriekš, tāpēc var izpētīt, par ko tie ir. Teksts gan ir nezināms, kuru izlozē konkrētajā dienā.
Mutvārdu daļas skolēna biļetēs iekļautie jautājumi.
1. Jautājuma/uzdevuma varianti (atkarībā no teksta satura)
1. Jautājuma/uzdevuma varianti (atkarībā no teksta satura)
- formulē un raksturo teksta tematu;
- formulē un raksturo tekstā ietverto problēmu;
- raksturo teksta nolūku un un pamato viedokli;
- raksturo teksta iespējamo adresātu un pamato viedokli;
- raksturo teksta aktualitāti.
2. jautājuma/uzdevuma varianti (atkarībā no teksta satura):
- kā, tavuprāt, tekstā izpaužas personas (autora/literārā tēla/intervētāja/intervējamā u.c.)
- individualitāte;
- raksturo, kā tekstā atklājas žanra pazīmes, pamato viedokli;
- raksturo teksta valodas īpatnības (leksiskās/morfoloģiskās/sintaktiskās);
- nosauc, ar kuriem atslēgvārdiem tu raksturotu šo tekstu, pamato savu izvēli;
- raksturo, kā teksts atklāj laiku/vidi/telpu.
3. jautājuma/uzdevuma varianti (atkarībā no teksta satura):
- par ko un kāpēc tu vēlētos sarunāties ar teksta autoru;
- kā šis teksts saistās ar tavu pieredzi/ar taviem uzskatiem/tavu vērtību sistēmu;
- vai un kā, tavuprāt, teksts varētu bagātināt tavu dzīves pieredzi/personību;
- kādas pārdomas tev radās pēc teksta izlasīšanas/par ko teksts rosina domāt, pamato;
- kam un kāpēc tu ieteiktu izlasīt šo tekstu.
Eksāmena daļu īpatsvars un paredzētais laiks
Daļa | Uzdevumu skaits | Punktu skaits (100) | Laiks, min |
1. Teksta satura un valodas līdzekļu analīze | 9 | 34 | 80 |
2. Tekstveide (argumentētā eseja vai pārspriedums) | 1 | 46 | 120 |
3. Runa un saziņa | 1 | 20 | 30* |
*20 minūtes — skolēna gatavošanās, 10 minūtes — viedokļa izteikšana un jautājumu uzdošana.
Svarīgi!
Eksāmenā atbildes tiek vērtētas gan teikuma saturs, gan pareizrakstība. Lai zinātu, kurās 1. daļas atbildēs tiek vērtēta pareizrakstība, ir jāmeklē īpašā atzīme.
Pirms katra eksāmena tiek izveidota programma, lai var iepazīties, ko pārbaudīs centralizētajā eksāmenā. 2024. gada eksāmena programmu vari apskatīt šeit: centralizētā eksāmena programma. Kā arī ir iespējams aplūkot iepriekšējo gadu eksāmena darbus, lai var zināt, kā darbi veidoti. 2024. gada eksāmens ir apskatāms šeit: centralizētais eksāmens par vispārējās vidējās izglītības apguvi.