Perspektīva ir metode vai veids, kā mākslas darbā radīt dziļuma ilūziju uz plaknes, piemēram, papīra vai audekla.
Galvenie perspektīvas veidi
Lineārā perspektīva mākliniekam palīdz radīt telpiskuma ilūziju. Attēlā lineārās perspektīvas satekpunkts skaidri veidojas un ir saskatāms, darba centrā. Lineārā perspektīva - tuvākie objekti izskatās lielāki, bet tālākie — mazāki.
1. attēls: Perspektīve dabā
Gaisa jeb (atmosfēras) perspektīva, tās atklājējs ir Leonardo da Vinči. Attālāk esošie objekti izskatās izplūduši, gaišāki un mazāk detalizēti - to dēvē par (sfumato tehniku vai "mīkstinošo perspektīvu" ). Šo perspektīvas veidu bieži izmanto ainavu zīmējumos, lai parādītu attālumu, kurā tālākā plānā objektu krāsas paliek blāvākas un pakāpeniski pārtop zilganos un zilganzaļos toņos.
2. attēls: Leonardo da Vinči "Mona Liza"
Krāsu perspektīva mākslinieki siltās krāsas izmanto, lai izceltu objektus priekšplānā, kuri ir tumšāki un piesātinātāki, savukārt gleznas fonā aukstās krāsas rada tāluma efektu, kas ir izplūdis.
3. attēls: Jarek Pawlak Ainavas glezna
Siltās krāsas- sarkana, dzeltena un oranža vizuāli tuvina, bet vēsās krāsas - zila un violeta vizuāli attālina.
4.attēls: Siltie un vēsie toņu atspoguļojums
Apgrieztā perspektīva, kurā objekti tiek attēloti tā, ka tie it kā kļūst lielāki, jo attālinās no skatītāja, pretstatā lineārās perspektīvas noteikumam.
5. attēls: Andreja Rubļova glezna "Svētā Trīsvienība"
Šajā darbā galvenās figūras atrodas priekšplānā, bet objekti, piemēram, galds tālumā.
Šie dažādie perspektīvas veidi padara mākslu daudzveidīgāku.
Atsauce:
1. attēls: Perspektīve dabā/Shutterstock.com
2. attēls: "Mona Liza" (27.10.2024.), mākslinieks Leonardo da Vinči (1452–1519)
3. attēls: Jarek Pawlak Ainavas glezna/Shutterstock.com
4.attēls: Siltie un vēsie toņu atspoguļojums/Shutterstock.com
5.attēls: "Svētā trīsvienība" (27.10.2024.), mākslinieks Andreja Rubļova (–1430)