Satura rādītājs:
Materiāli skolotājiem
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Satura rādītājs | |
2. | Informācija par eksāmenu |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | 1. daļas 1. uzdevums. Ekoloģiskie faktori | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atšķir ekoloģiskos faktorus - biotiskos, abiotiskos un antropogēnos. |
2. | 1. daļas 2. uzdevums. Barošanās tīkls | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka organismu trofiskos līmeņus pēc barošanās tīkla shēmas. |
3. | 1. daļas 3. uzdevums. Dabisko zālāju noganīšana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izprot lielo zālēdāju lomu bioloģiskās daudzveidības saglabāšanā zālāju ekosistēmā. |
4. | 1. daļas 4. uzdevums. Dzīvnieku evolūcija | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Pēc dzīvnieku sistemātikas shēmas nosaka dzīvnieku savstarpējo radniecību. |
5. | 1. daļas 5. uzdevums. Prokariotu šūna | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Attēlos atšķir prokariotu šūnu no eikariotu šūnām. |
6. | 1. daļas 6. uzdevums. Šūnu uzbūve | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina, kāda ir eikariotu un prokariotu šūnas uzbūve. |
7. | 1. daļas 7. uzdevums. Šķiedrvielu funkcionālā nozīme | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Raksturo šķiedrvielu funkcionālo nozīmi organismā. |
8. | 1. daļas 8. uzdevums. Enzīmu darbības princips | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro enzīma darbības shēmu. |
9. | 1. daļas 9. uzdevums. Pienskābo baktēriju elpošana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Lieto šūnu elpošanas shēmu pienskābo baktēriju elpošanas galaprodukta noteikšanai. |
10. | 1. daļas 10. uzdevums. Cilvēka dzīves cikls | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka cikla posmu, kurš nodrošina ģenētisko daudzveidību. |
11. | 1. daļas 11. uzdevums. Meristēmu šūnu īpašības | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Raksturo meristēmu šūnu īpašības. |
12. | 1. daļas 12. uzdevums. Mutagēnie faktori | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atpazīst mutagēnos faktorus. |
13. | 1. daļas 13. uzdevums. Mitoze un mejoze | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka hromosomu komplektu cilvēka šūnā pirms vai pēc šūnu dalīšanās. |
14. | 1. daļas 14. uzdevums. DNS replikācija | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina komplementaritātes principu. |
15. | 1. daļas 15. uzdevums. DNS asinsanalīzēs | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka asins sastāvdaļu piemērotību DNS analīzēm. |
16. | 1. daļas 16. uzdevums. Gēnu inženierija | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atpazīst gēnu inženierijas sastāvdaļas. |
17. | 1. daļas 17. uzdevums. Monohibrīdiskā krustošana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Aprēķina monohibrīdiskās krustošanas iznākumu. |
18. | 1. daļas 18. uzdevums. Iedzimtības jēdzieni | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atšķir dažādus jēdzienus, kas saistīti ar iedzimtību. |
19. | 1. daļas 19. uzdevums. Analizējošā krustošana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Veic analizējošo krustošanu. |
20. | 1. daļas 20. uzdevums. Asinsgrupu iedzimšana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka asinsgrupu genotipus. |
21. | 1. daļas 21. uzdevums. Paternitātes noteikšana pēc DNS analīzēm | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka radniecību pēc dotajiem gēla elektroforēzes rezultātiem. |
22. | 1. daļas 22. uzdevums. Infekciju izraisītāji | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atpazīst dažādu slimību un infekciju izraisītājus. |
23. | 1. daļas 23. uzdevums. Imūnsistēma | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izprot imunitātes veidošanās pamatus. |
24. | 1. daļas 24. uzdevums. Antibiotiku lietošana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka infekcijas, kuras ārstē ar antibiotikām. |
25. | 2. daļas 1.1. uzdevums. Bioloģiskie faktori | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atpazīst dažādus organismu attiecību veidus jeb bioloģiskos faktorus. |
26. | 2. daļas 1.2. uzdevums. Populācijas | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka ūdensputnu populāciju skaitu. |
27. | 2. daļas 1.3. uzdevums. Vielu uzkrāšanās barošanās ķēdē | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro toksisko vielu uzkrāšanos barošanās ķēdē. |
28. | 2. daļas 1.4. uzdevums. Filoģenētiskais koks | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Lieto DNS sekvenēšanas rezultātus radniecības pakāpes noteikšanai |
29. | 2. daļas 1.5. uzdevums. Salīdzinošā anatomija | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Salīdzina cilvēka un šimpanzes pēdas morfoloģiju. |
30. | 2. daļas 1.6. uzdevums. Vadaudu uzbūve | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Raksturo dažādu vadaudu šūnu uzbūvi. |
31. | 2. daļas 1.7. uzdevums. Hromosomu skaits augos | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka hromosomu skaitu attiecīgajās auga daļās. |
32. | 2. daļas 1.8. uzdevums. Pesticīdu izmantošana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atšķir dažādu pesticīdu ietekmi uz augiem. |
33. | 2. daļas 1.9. uzdevums. Šūnu struktūru izmēri | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka šūnas lielākās un mazākās struktūras vienības. |
34. | 2. daļas 1.10. uzdevums. Olbaltumvielas cilvēka organismā | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atpazīst cilvēka organismā esošus proteīnus. |
35. | 2. daļas 2.1. uzdevums. Vielu transports šūnā | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skaidro, kāpēc ūdens pārvietojas caur plazmatisko membrānu. |
36. | 2. daļas 2.2. uzdevums. Orgānu sistēmu funkcijas | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skaidro mitohondrija funkciju veikšanai nepieciešamo vielu nokļūšanu līdz šūnām. |
37. | 2. daļas 2.3. uzdevums. Cilvēka kariotips | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Nosaka dzimumu pēc kariotipa attēla. |
38. | 2. daļas 2.4. uzdevums. RNS kodoni | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izmanto RNS kodu tabulu, lai atrastu aminoskābi, kuru kodē dotais triplets. |
39. | 2. daļas 2.5. uzdevums. Ar dzimumu saistītā iedzimšana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skaidro ar dzimumu saistītās iedzimšanas piemēru. |
40. | 2. daļas 3. uzdevums. Vilku populācijas ierobežošana | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Argumentē par atļauto vilku medību skaita izmaiņām Latvijā. |
41. | 2. daļas 4. uzdevums. NaCl ietekme uz koku sugām | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Analizējot dotos datus secina par NaCl ietekmi uz koku sugām. |
42. | 2. daļas 5. uzdevums. Augu šūnu funkcijas | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Pēc doto augu šūnu attēliem nosaka to atrašanās vietu augā, funkcijas un uzbūves īpašības funkciju veikšanai. |
43. | 2. daļas 6. uzdevums. Dzimtas ciltskoks | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Pēc dotā ciltskoka nosaka autosomāli recesīvās pazīmes iedzimšanas iespējas dzimtā. |
44. | 2. daļas 7. uzdevums. Bakteriofāgi | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Pamato bakteriofāgu lietošanas priekšrocības un trūkumus. |
45. | 2. daļas 8. uzdevums. Grūtniecības hormoni | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Veic grafika datu analīzi, lieto zinātnisko valodu raksturojot hormonu izmaiņas, lai vispārinātu grūtniecības procesa norises. |
46. | 2. daļas 9.1. uzdevums. Pētījums. Hipotēze | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pēc dotā situācija apraksta, izvirza pētījuma hipotēzi un pamato! |
47. | 2. daļas 9.2. uzdevums. Pētījums. Pētījuma lielumi | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Pēc dotā pētījuma apraksta nosaka pētījuma lielumus - neatkarīgo, atkarīgo un fiksētos. |
48. | 2. daļas 9.3.1. uzdevums. Pētījums. Darba gaita | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Izveido darba gaitas aprakstu. |
49. | 2. daļas 9.3.2. uzdevums. Pētījums. Drošības noteikumi | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pēc dotā pētījuma apraksta nosaka, kādi darba drošības noteikumi ir jāievēro. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Monitoringa darbs optimālajā līmenī bioloģijā 2024.g., 1. daļa | 00:40:00 | vidēja | 24 p. | |
2. | Monitoringa darbs optimālajā līmenī bioloģijā 2024.g., 2. daļa | 01:35:00 | vidēja | 48 p. | |
3. | Monitoringa darbs optimālajā līmenī bioloģijā 2024.g. | 02:15:00 | vidēja | 72 p. |