Satura rādītājs:

Materiāli skolotājiem

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Satura rādītājs
2. Attēlu saites

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums, tradīcija Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums, tradīcija. Zina, kas ir arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums, tradīcija. Skolēnam nozīmīgākās darbības mācību satura apguvē - raksturo arheoloģiju, etnogrāfiju, kultūras mantojumu, tradīciju.
2. Zīme, mitoloģija, mīts. Dievs, Laima, Māra Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Zina, kas ir mitoloģija, zīme. Skolēnam nozīmīgākās darbības mācību satura apguvē: raksturo mitoloģiju, zīmi, zina, kādas zīmes simbolizē Dievu, Laimu, Māru.
3. Senlatviešu mitoloģija – Jumis, Ūsiņš Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Prot raksturot senlatviešu dievības – Jumi, Ūsiņu, atpazīst šo dievību simbolus. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo Jumi, Ūsiņu, šo dievību simbolus.
4. Ornaments Jēdzieni: ornaments, zīme. Zina, kas ir ornaments, prot raksturot dažādos ornamentu veidus. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo ornamentu, rakstu zīmju izkārtošanas veidus.
5. Krāsu simboliskā nozīme latviešu etnogrāfijā Jēdzieni: etnogrāfija, kultūras mantojums, ornaments, tradīcija. Pārrunā par krāsu kombinācijām. Ievēro raksturīgos krāsu salikumus. Zina, kādas krāsas tika izmantotas latviešu etnogrāfijā, prot raksturot to simbolisko nozīmi. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo latviešu etnogrāfijā izmantotās krāsas, to simbolisko nozīmi.

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Etnogrāfijas, arheoloģijas raksturojums 1. izziņas līmenis zema 2 p. Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija. Prot raksturot etnogrāfiju, arheoloģiju. Uzdevuma tips – patiess,nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo arheoloģiju, etnogrāfiju.
2. Arheoloģija un etnogrāfija – ko tās pēta 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija. Zina, ko pēta arheoloģija, etnogrāfija. Uzdevuma tips – atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo arheoloģiju, etnogrāfiju.
3. Kultūras mantojums 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Jēdzieni: kultūras mantojums. Zina, kas ir kultūras mantojums, spēj to atpazīt attēlā. Uzdevuma tips – attēla analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, saskata tajā kultūras mantojuma pazīmes.
4. Arheoloģijas, etnogrāfijas piemērs 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija. Zina, kas ir arheoloģiju, etnogrāfija, prot attēlā saskatīt tās liecību pazīmes. Uzdevuma tips – attēla analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, nosaka atbilstošo zinātnes nozari (arheoloģiju, etnogrāfiju).
5. Etnogrāfijas, arheoloģijas raksturojums, kultūras mantojums 2. izziņas līmenis zema 2 p. Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums. Prot raksturot etnogrāfiju, arheoloģiju, zina, kas ir kultūras mantojums. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums, attēlu analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo arheoloģiju, etnogrāfiju, kultūras mantojumu.
6. Etnogrāfija 1. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdziens: etnogrāfija. Uzdevumā jāpapildina teikums par etnogrāfiju.
7. Mitoloģija, zīme 1. izziņas līmenis zema 2 p. Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Prot raksturot mitoloģiju, zīmi. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo mitoloģiju, zīmi.
8. Senlatviešu dievības 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: mitoloģija. Prot raksturot senlatviešu mītos minētās dievības. Uzdevuma tips - atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo senlatviešu mītos minētās dievības.
9. Senlatviešu dievību darbību sfēras 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: mitoloģija. Prot raksturot senlatviešu dievību darbības sfēras. Uzdevuma tips – atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo senlatviešu dievību darbību sfēras.
10. Dievs, Laima, Māra simbolos 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Prot attēlā saskatīt senlatviešu dievības simbolu. Uzdevuma tips – attēla analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, nosaka atbilstošo senlatviešu dievību, kuru simbolizē attēlā redzamā zīme.
11. Senlatviešu dievību simboli, dievību darbības sfēras 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Atpazīst senlatviešu dievību simbolus, prot raksturot to darbību sfēras. Uzdevuma tips – attēla analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, atpazīst senlatviešu dievības simbolu, izvēlas atbilstošo raksturojumu.
12. Senlatviešu dievības simbols, dievības darbības sfēra, kultūras mantojums 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni:mitoloģija,zīme,kultūras mantojums.Atpazīst senlatviešu dievības simbolu,raksturot tā darbība sfēru, kultūras mantojumu. Uzdevuma tips–attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, atpazīst senlatviešu dievības simbolu,kultūras mantojumu.
13. Dzīva būtne – Māras iemiesojums 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: mitoloģija. Zina, kurās dzīvās būtnēs mēdza iemiesoties Māra. Uzdevuma tips – attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata dzīvu būtni, kurā mēdza iemiesoties Māra.
14. Jumis 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Prot raksturot Jumi, atpazīst Jumja simbolus. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums, attēla analīze. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo vienu no senlatviešu dievībām – Jumi, atpazīst tā simbolu.
15. Ūsiņš 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: mitoloģija. Iepazīšanās ar kultūras mantojumu un tradīcijām dod iespēju apzināt vērtības. (K.Li.4.) Prot raksturot senlatviešu dievību – Ūsiņu. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo senlatviešu dievību – Ūsiņu.
16. Ūsiņa simboli 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Prot attēlos saskatīt simbolus, būtnes, kuras raksturo Ūsiņu. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka to saistību ar vienu no senlatviešu dievībām – Ūsiņu
17. Senlatviešu dievību raksturojums 3. izziņas līmenis augsta 4 p. Jēdzieni: mitoloģija. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes.(K.3.1.3.) Prot raksturot senlatviešu dievības, to simbolus. Uzdevuma tips–loģikas ķēdīte, attēla analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības:raksturo senlatviešu dievības, atpazīst to simbolus.
18. Latviskā ornamenta raksturojums 1. izziņas līmenis zema 2 p. Jēdzieni: ornaments. Zina, kas ir ornaments, prot raksturot latvisko ornamentu. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: nosauc ornamenta pazīmes, raksturo latvisko ornamentu.
19. Ornamenta rakstu sakārtojuma veidi 1. izziņas līmenis zema 2 p. Jēdzieni: ornaments. Prot raksturot attēlā redzamā ornamenta rakstu sakārtojumu. Uzdevuma tips – attēla analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlā redzamā ornamenta raksta sakārtojumu, nosaka tā veidu.
20. Ornaments. Augoša raksta kompozīcija 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: ornaments. Prot attēlos saskatīt augoša raksta kompozīciju. Uzdevuma tips – attēlu tests. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos augoša raksta pazīmes, izvēlas atbilstošo attēlu.
21. Ornaments. Rakstu zīmju izkārtojums 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: ornaments. Prot raksturot dažādos ornamentu veidus, spēj attēlā saskatīt noteikta ornamenta pazīmes. Uzdevuma tips – attēla analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, raksturo tajā redzamo ornamentu.
22. Etnogrāfiskie cimdi 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: ornaments, etnogrāfija. Prot atšķirt rakstainus, etnogrāfiskus cimdus.
23. Rakstu sakārtojums ornamentos 3. izziņas līmenis augsta 4 p. Jēdzieni: ornaments. Prot raksturot dažādos raksta sakārtojuma veidus ornamentos, spēj to pazīmes saskatīt attēlos. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, izvēlas atbilžu variantus.
24. Ornamentu veidi I 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: ornaments. Prot noteikt ornamentu veidus. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata noteiktas kompozīcijas pazīmes.
25. Ornamentu veidi II 2. izziņas līmenis vidēja 4 p. Jēdzieni: mitoloģija. ornaments. Prot noteikt raksturot senlatviešu dievības, nosaka lieko ornamentu. Uzdevuma tips – loģikas ķēdīte, attēlu analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo senlatviešu dievības, attēlos saskata kopīgās un atšķirīgās pazīmes, nosaka lieko attēlu.

Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Dzīva būtne, kurā mēdza iemiesoties viena no senlatviešu dievībām Citi augsta 3 p. Jēdzieni: mitoloģija. Zina, kādās dzīvās būtnēs iemiesojās viena no senlatviešu dievībām, prot šīs būtnes saskatīt attēlos, noteikt lieko attēlu. Uzdevuma tips – attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: saskata kopīgās pazīmes, zina, kura senlatviešu dievība iemiesojās noteiktās dzīvās būtnēs, nosaka lieko attēlu.
2. Jumja zīme Citi vidēja 2 p. Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Atpazīst Jumja zīmi. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata Jumja simbola pazīmes, izvēlas atbilstošo attēlu.
3. Jumis, Ūsiņš Citi augsta 4 p. Jēdzieni: mitoloģija. Prot raksturot divas senlatviešu dievības – Jumi un Ūsiņu. Uzdevuma tips – loģikas ķēdīte. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo senlatviešu dievības – Jumi, Ūsiņu, norāda lieko informāciju.
4. Latviskā ornamenta raksturojums, rakstu zīmju izkārtojums Citi vidēja 2 p. Jēdzieni: ornaments. Zina, kas ir ornaments, prot raksturot latvisko ornamentu, spēj saskatīt noteikta ornamenta pazīmes. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums, attēla analīze. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo latvisko ornamentu, attēlā saskata raksta kārtojuma pazīmes.

Testi

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Arheoloģija, etnogrāfija, mitoloģija, ornaments 00:35:00 vidēja 23 p. Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums, mitoloģija, zīme, ornaments. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Iepazīšanās ar kultūras mantojumu un tradīcijām dod iespēju apzināt vērtības. (K.Li.4.) Uzdevumu tipi – patiess/nepatiess apgalvojums, attēla analīze, atbildes izvēle, attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darības: raksturo arheoloģiju, etnogrāfiju; analizē attēlu, saskata tajā kultūras mantojuma pazīmes; raksturo mitologiju, zīmi; raksturo senlatviešu dievību darbību sfēras; analizē attēlu, atpazīst senlatviešu dievības simbolu, izvēlas atbilstošo raksturojumu; saskata kopīgās pazīmes, zina, kura senlatviešu dievība iemiesojās noteiktās dzīvās būtnēs, nosaka lieko attēlu; raksturo vienu no senlatviešu dievībām – Jumi, atpazīst tā simbolu; raksturo senlatviešu dievību – Ūsiņu; nosauc ornamenta pazīmes, raksturo latvisko ornamentu; analizē attēlus, saskata tajos augoša raksta pazīmes, izvēlas atbilstošo at_

Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums, zīmes un ornamenti 00:30:00 vidēja 21 p. Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums, mitoloģija, zīme, ornaments. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Uzdevumu tipi – attēla analīze, atbildes izvēle, patiess/nepatiess apgalvojums, atbildes ievilkšana, attēlu tests, loģikas ķēdīte. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, nosaka atbilstošo zinātnes nozari (arheoloģiju, etnogrāfiju); raksturo arheoloģiju, etnogrāfiju, kultūras mantojumu; raksturo senlatviešu mītos minētās dievības; analizē attēlu, nosaka atbilstošo senlatviešu dievību, kuru simbolizē attēlā redzamā zīme; analizē attēlus, saskata dzīvu būtni, kurā mēdza iemiesoties Māra; analizē attēlus, saskata Jumja simbola pazīmes, izvēlas atbilstošo attēlu; raksturo senlatviešu dievības – Jumi, Ūsiņu, norāda lieko informāciju; analizē attēlā redzamā ornamenta raksta sakārtojumu, nosaka tā veidu; raksturo latvisko ornamentu, attēlā saskata raksta kārtojuma pazīmes.