Satura rādītājs:
Materiāli skolotājiem
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Satura rādītājs | |
2. | Attēlu saites |
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums, tradīcija | Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums, tradīcija. Zina, kas ir arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums, tradīcija. Skolēnam nozīmīgākās darbības mācību satura apguvē - raksturo arheoloģiju, etnogrāfiju, kultūras mantojumu, tradīciju. |
2. | Zīme, mitoloģija, mīts. Dievs, Laima, Māra | Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Zina, kas ir mitoloģija, zīme. Skolēnam nozīmīgākās darbības mācību satura apguvē: raksturo mitoloģiju, zīmi, zina, kādas zīmes simbolizē Dievu, Laimu, Māru. |
3. | Senlatviešu mitoloģija – Jumis, Ūsiņš | Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Prot raksturot senlatviešu dievības – Jumi, Ūsiņu, atpazīst šo dievību simbolus. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo Jumi, Ūsiņu, šo dievību simbolus. |
4. | Ornaments | Jēdzieni: ornaments, zīme. Zina, kas ir ornaments, prot raksturot dažādos ornamentu veidus. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo ornamentu, rakstu zīmju izkārtošanas veidus. |
5. | Krāsu simboliskā nozīme latviešu etnogrāfijā | Jēdzieni: etnogrāfija, kultūras mantojums, ornaments, tradīcija. Pārrunā par krāsu kombinācijām. Ievēro raksturīgos krāsu salikumus. Zina, kādas krāsas tika izmantotas latviešu etnogrāfijā, prot raksturot to simbolisko nozīmi. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo latviešu etnogrāfijā izmantotās krāsas, to simbolisko nozīmi. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Etnogrāfijas, arheoloģijas raksturojums | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija. Prot raksturot etnogrāfiju, arheoloģiju. Uzdevuma tips – patiess,nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo arheoloģiju, etnogrāfiju. |
2. | Arheoloģija un etnogrāfija – ko tās pēta | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija. Zina, ko pēta arheoloģija, etnogrāfija. Uzdevuma tips – atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo arheoloģiju, etnogrāfiju. |
3. | Kultūras mantojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Jēdzieni: kultūras mantojums. Zina, kas ir kultūras mantojums, spēj to atpazīt attēlā. Uzdevuma tips – attēla analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, saskata tajā kultūras mantojuma pazīmes. |
4. | Arheoloģijas, etnogrāfijas piemērs | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija. Zina, kas ir arheoloģiju, etnogrāfija, prot attēlā saskatīt tās liecību pazīmes. Uzdevuma tips – attēla analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, nosaka atbilstošo zinātnes nozari (arheoloģiju, etnogrāfiju). |
5. | Etnogrāfijas, arheoloģijas raksturojums, kultūras mantojums | 2. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums. Prot raksturot etnogrāfiju, arheoloģiju, zina, kas ir kultūras mantojums. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums, attēlu analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo arheoloģiju, etnogrāfiju, kultūras mantojumu. |
6. | Etnogrāfija | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdziens: etnogrāfija. Uzdevumā jāpapildina teikums par etnogrāfiju. |
7. | Mitoloģija, zīme | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Prot raksturot mitoloģiju, zīmi. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo mitoloģiju, zīmi. |
8. | Senlatviešu dievības | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: mitoloģija. Prot raksturot senlatviešu mītos minētās dievības. Uzdevuma tips - atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo senlatviešu mītos minētās dievības. |
9. | Senlatviešu dievību darbību sfēras | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: mitoloģija. Prot raksturot senlatviešu dievību darbības sfēras. Uzdevuma tips – atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo senlatviešu dievību darbību sfēras. |
10. | Dievs, Laima, Māra simbolos | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Prot attēlā saskatīt senlatviešu dievības simbolu. Uzdevuma tips – attēla analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, nosaka atbilstošo senlatviešu dievību, kuru simbolizē attēlā redzamā zīme. |
11. | Senlatviešu dievību simboli, dievību darbības sfēras | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Atpazīst senlatviešu dievību simbolus, prot raksturot to darbību sfēras. Uzdevuma tips – attēla analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, atpazīst senlatviešu dievības simbolu, izvēlas atbilstošo raksturojumu. |
12. | Senlatviešu dievības simbols, dievības darbības sfēra, kultūras mantojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni:mitoloģija,zīme,kultūras mantojums.Atpazīst senlatviešu dievības simbolu,raksturot tā darbība sfēru, kultūras mantojumu. Uzdevuma tips–attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, atpazīst senlatviešu dievības simbolu,kultūras mantojumu. |
13. | Dzīva būtne – Māras iemiesojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: mitoloģija. Zina, kurās dzīvās būtnēs mēdza iemiesoties Māra. Uzdevuma tips – attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata dzīvu būtni, kurā mēdza iemiesoties Māra. |
14. | Jumis | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Prot raksturot Jumi, atpazīst Jumja simbolus. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums, attēla analīze. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo vienu no senlatviešu dievībām – Jumi, atpazīst tā simbolu. |
15. | Ūsiņš | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: mitoloģija. Iepazīšanās ar kultūras mantojumu un tradīcijām dod iespēju apzināt vērtības. (K.Li.4.) Prot raksturot senlatviešu dievību – Ūsiņu. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo senlatviešu dievību – Ūsiņu. |
16. | Ūsiņa simboli | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Prot attēlos saskatīt simbolus, būtnes, kuras raksturo Ūsiņu. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka to saistību ar vienu no senlatviešu dievībām – Ūsiņu |
17. | Senlatviešu dievību raksturojums | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Jēdzieni: mitoloģija. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes.(K.3.1.3.) Prot raksturot senlatviešu dievības, to simbolus. Uzdevuma tips–loģikas ķēdīte, attēla analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības:raksturo senlatviešu dievības, atpazīst to simbolus. |
18. | Latviskā ornamenta raksturojums | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Jēdzieni: ornaments. Zina, kas ir ornaments, prot raksturot latvisko ornamentu. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: nosauc ornamenta pazīmes, raksturo latvisko ornamentu. |
19. | Ornamenta rakstu sakārtojuma veidi | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Jēdzieni: ornaments. Prot raksturot attēlā redzamā ornamenta rakstu sakārtojumu. Uzdevuma tips – attēla analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlā redzamā ornamenta raksta sakārtojumu, nosaka tā veidu. |
20. | Ornaments. Augoša raksta kompozīcija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: ornaments. Prot attēlos saskatīt augoša raksta kompozīciju. Uzdevuma tips – attēlu tests. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos augoša raksta pazīmes, izvēlas atbilstošo attēlu. |
21. | Ornaments. Rakstu zīmju izkārtojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: ornaments. Prot raksturot dažādos ornamentu veidus, spēj attēlā saskatīt noteikta ornamenta pazīmes. Uzdevuma tips – attēla analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, raksturo tajā redzamo ornamentu. |
22. | Etnogrāfiskie cimdi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: ornaments, etnogrāfija. Prot atšķirt rakstainus, etnogrāfiskus cimdus. |
23. | Rakstu sakārtojums ornamentos | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Jēdzieni: ornaments. Prot raksturot dažādos raksta sakārtojuma veidus ornamentos, spēj to pazīmes saskatīt attēlos. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, izvēlas atbilžu variantus. |
24. | Ornamentu veidi I | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: ornaments. Prot noteikt ornamentu veidus. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata noteiktas kompozīcijas pazīmes. |
25. | Ornamentu veidi II | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Jēdzieni: mitoloģija. ornaments. Prot noteikt raksturot senlatviešu dievības, nosaka lieko ornamentu. Uzdevuma tips – loģikas ķēdīte, attēlu analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo senlatviešu dievības, attēlos saskata kopīgās un atšķirīgās pazīmes, nosaka lieko attēlu. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Dzīva būtne, kurā mēdza iemiesoties viena no senlatviešu dievībām | Citi | augsta | 3 p. | Jēdzieni: mitoloģija. Zina, kādās dzīvās būtnēs iemiesojās viena no senlatviešu dievībām, prot šīs būtnes saskatīt attēlos, noteikt lieko attēlu. Uzdevuma tips – attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: saskata kopīgās pazīmes, zina, kura senlatviešu dievība iemiesojās noteiktās dzīvās būtnēs, nosaka lieko attēlu. |
2. | Jumja zīme | Citi | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: mitoloģija, zīme. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Atpazīst Jumja zīmi. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata Jumja simbola pazīmes, izvēlas atbilstošo attēlu. |
3. | Jumis, Ūsiņš | Citi | augsta | 4 p. | Jēdzieni: mitoloģija. Prot raksturot divas senlatviešu dievības – Jumi un Ūsiņu. Uzdevuma tips – loģikas ķēdīte. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo senlatviešu dievības – Jumi, Ūsiņu, norāda lieko informāciju. |
4. | Latviskā ornamenta raksturojums, rakstu zīmju izkārtojums | Citi | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: ornaments. Zina, kas ir ornaments, prot raksturot latvisko ornamentu, spēj saskatīt noteikta ornamenta pazīmes. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums, attēla analīze. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo latvisko ornamentu, attēlā saskata raksta kārtojuma pazīmes. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Arheoloģija, etnogrāfija, mitoloģija, ornaments | 00:35:00 | vidēja | 23 p. | Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums, mitoloģija, zīme, ornaments. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Iepazīšanās ar kultūras mantojumu un tradīcijām dod iespēju apzināt vērtības. (K.Li.4.) Uzdevumu tipi – patiess/nepatiess apgalvojums, attēla analīze, atbildes izvēle, attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darības: raksturo arheoloģiju, etnogrāfiju; analizē attēlu, saskata tajā kultūras mantojuma pazīmes; raksturo mitologiju, zīmi; raksturo senlatviešu dievību darbību sfēras; analizē attēlu, atpazīst senlatviešu dievības simbolu, izvēlas atbilstošo raksturojumu; saskata kopīgās pazīmes, zina, kura senlatviešu dievība iemiesojās noteiktās dzīvās būtnēs, nosaka lieko attēlu; raksturo vienu no senlatviešu dievībām – Jumi, atpazīst tā simbolu; raksturo senlatviešu dievību – Ūsiņu; nosauc ornamenta pazīmes, raksturo latvisko ornamentu; analizē attēlus, saskata tajos augoša raksta pazīmes, izvēlas atbilstošo at_ |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums, zīmes un ornamenti | 00:30:00 | vidēja | 21 p. | Jēdzieni: arheoloģija, etnogrāfija, kultūras mantojums, mitoloģija, zīme, ornaments. Atpazīst un prot nosaukt latviešu kultūras mantojumā lietotās zīmes. (K.3.1.3.) Uzdevumu tipi – attēla analīze, atbildes izvēle, patiess/nepatiess apgalvojums, atbildes ievilkšana, attēlu tests, loģikas ķēdīte. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, nosaka atbilstošo zinātnes nozari (arheoloģiju, etnogrāfiju); raksturo arheoloģiju, etnogrāfiju, kultūras mantojumu; raksturo senlatviešu mītos minētās dievības; analizē attēlu, nosaka atbilstošo senlatviešu dievību, kuru simbolizē attēlā redzamā zīme; analizē attēlus, saskata dzīvu būtni, kurā mēdza iemiesoties Māra; analizē attēlus, saskata Jumja simbola pazīmes, izvēlas atbilstošo attēlu; raksturo senlatviešu dievības – Jumi, Ūsiņu, norāda lieko informāciju; analizē attēlā redzamā ornamenta raksta sakārtojumu, nosaka tā veidu; raksturo latvisko ornamentu, attēlā saskata raksta kārtojuma pazīmes. |