Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Arhitektūras objektu raksturojošie jēdzieni | Jēdzieni: apbūve, atmosfēra, akustika, apdare, telpa, interjers, apgaismojums telpā. Prot raksturot jēdzienus, saistītus ar arhitektūras objektiem. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo ar arhitektūru saistītus jēdzienus. |
2. | Arhitektūras izteiksmes līdzekļi | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot raksturot dažādos arhitektūras izteiksmes līdzekļus. Skolēnam nozīmīgākās darbības mācību satura apguvē: raksturo arhitektūras izteiksmes līdzekļus. |
3. | Piecas maņas arhitektūras objektu uztverē | Jēdzieni: maņa. Arhitekts var radīt apdzīvojamu telpu tikai ar mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem, kas iedarbojas vienlaikus uz redzi, dzirdi, ožu, tausti un pat garšu. (K.Li.1.) Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo dažādo maņu ietekmi uz celtnes vai telpas uztveri. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Arhitektūras nozares | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot dažādās arhitektūras nozares. Uzdevuma tips – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo dažādās arhitektūras nozares, saskata to pazīmes attēlos. |
2. | Apdare | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: apdare. Prot attēlos saskatīt dekoratīvu un vienkāršu ēkas fasādes apdari. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata vienkāršas un dekoratīvas ēkas fasādes apdares pazīmes. |
3. | Fasādes virsmas apdare | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Jēdzieni: apdare. Prot analizēt fasādes virsmas apdari, salīdzināt attēlus, noteikt kopsakarības, atzīmēt lieko attēlu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka kopīgās pazīmes, izvēlas lieko attēlu. |
4. | Apgaismojums, akustika, interjers | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Jēdzieni: apgaismojums, akustika, interjers. Prot raksturot arhitektūras objektu raksturojošus elementus – apgaismojumu, akustiku, interjeru. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo apgaismojumu, akustiku, interjeru. |
5. | Apgaismojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Jēdzieni: apgaismojums. Prot raksturot apgaismojumu, spēj attēlā noteikt apgaismojuma veidu. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums, attēla analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo apgaismojumu, attēlā saskata noteikta apgaismojuma pazīmes. |
6. | Arhitektūras nozares, apgaismojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: apgaismojums telpā. Prot raksturot dažādās arhitektūras nozares, apgaismojumu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo dažādās arhitektūras nozares, apgaismojuma veidus. |
7. | Interjers | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: interjers. Prot attēlos saskatīt interjeru. Uzdevuma tips – attēlu tests. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, izvēlas atbilstošo attēlu. |
8. | Interjera raksturojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: interjers. Prot saskatīt vienkārša un grezna interjera pazīmes. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, tajos redzamo interjeru, raksturo to. |
9. | Dzīvojamā telpa | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: telpa. Prot raksturot dažādos telpu veidus, saskatot dzīvojamās telpas iezīmes. Uzdevuma tips – attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos dzīvojamās telpas pazīmes. |
10. | Telpu dažādība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: telpa. Prot raksturot dažādos telpu veidus. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, raksturo tajos redzamās telpas, nosaka telpu veidus. |
11. | Mākslas veidu apvienošana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt dažādo mākslas veidu apvienošanu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos mākslas veidus. |
12. | Faktūra – arhitektūras izteiksmes līdzeklis | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt vienu no arhitektūras izteiksmes līdzekļiem – faktūru. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbiles izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, saskata tajā faktūras pazīmes, izvēlas atbildes variantu. |
13. | Arhitektūras izteiksmes līdzeklis – krāsa | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot noteikt telpas krāsojuma radīto efektu. Uzdevuma tips – attēla analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, raksturo noteiktas krāsas radīto vizuālo efektu. |
14. | Faktūra, krāsa – arhitektūras izteiksmes līdzekļi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos.(K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt arhitektūras izteiksmes līdzekļus – faktūru, krāsu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, izvēlas atbildes variantu. |
15. | Ritms – arhitektūras izteiksmes līdzeklis | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt ritmu, noteikt tā veidu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, izvēlas attēlā redzamā ritma nosaukumu. |
16. | Arhitektūras izteiksmes līdzeklis – ritms | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos noteikt ritmu veidus, spēj noteikt lieko attēlu. Uzdevuma tips – attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos kopīgās un atšķirīgās pazīmes. |
17. | Arhitektūras izteiksmes līdzeklis – apjoms | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt apjomīgus dekoratīvos elementus. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos apjoma pazīmes. |
18. | Ritms, apjoms - arhitektūras izteiksmes līdzekļi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt noteikta ritma pazīmes, apjomīgu arhitektūras dekoratīvo elementu. Uzdevuma tips – attēlu tests. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos noteikta ritma pazīmes, apjomīga arhitektūras objekta dekoratīvā elementa pazīmes. |
19. | Arhitektūras izteiksmes līdzekļi – simetrija, asimetrija | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt simetrijas, asimetrijas pazīmes. Uzdevuma tips – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos simetrijas vai asimetrijas pazīmes. |
20. | Simetrija, asimetrija – arhitektūras izteiksmes līdzekļi | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt simetrijas/asimetrijas pazīmes, noteikt kopīgās iezīmes, izvēlēties atšķirīgo attēlu. Uzdevuma tips – attēlu tests. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata simetriju, asimetriju, kopīgās un atšķirīgās pazīmes, nosaka lieko attēlu. |
21. | Ritms, simetrija, asimetrija, apjoms - arhitektūras izteiksmes līdzekļi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos noteikt ritmu, simetriju, asimetriju, apjomu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: attēlos nosaka ritmu, simetriju, asimetriju, apjomu. |
22. | Maņas telpas vai arhitektūras objekta uztverē | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Jēdzieni: maņa. Apbūvēto vidi cilvēks uztver ar visām piecām maņām. (K.Li.4.) Prot nosaukt maņas, ar kuru palīdzību cilvēks uztver telpu vai ēku. Uzdevuma tips – atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: nosauc maņas, kuras palīdz labāk uztvert telpu. |
23. | Maņas. Redze. Gaisma, telpas forma, izmērs | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: maņa, telpa, apgaismojums telpā. Prot raksturot telpas apgaismojumu, formu, izmēru. Uzdevuma tips – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka apgaismojuma veidu, telpas izmēru, formu. |
24. | Maņas. Redze. Kontrasts, krāsu salikums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: maņa. Apbūvēto vidi cilvēks uztver ar visām piecām maņām. (K.Li.4.) Prot attēlos saskatīt kontrastus, noteiktus krāsu salikumus. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos noteiktus kontrastus, krāsu salikumus. |
25. | Maņas. Dzirde. Akustika | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: maņa, akustika. Zina, kāda telpa nodrošina labu akustiku. Uzdevuma tips – attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka telpu, kuras uzbūve, iekārtojums nodrošina labu akustiku. |
26. | Maņas. Dzirde. Akustika telpā | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Jēdzieni: maņa, akustika. Zina, kādā telpā ir laba akustika. Uzdevuma tips – attēlu analīze, kopīgo un atšķirīgo pazīmju noteikšana, liekā attēlā izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka to kopīgās un atšķirīgās pazīmes, izvēlas lieko attēlu. |
27. | Maņas. Redze, dzirde – telpas forma, izmērs, atbilstība labas akustikas priekšnosacījumiem | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: maņa, akustika. Prot raksturot telpas formu, izmēru, atbilstību labas akustikas priekšnosacījumiem. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka telpas izmēru, formu, atbilstību labas akustikas nosacījumiem. |
28. | Maņas. Garša – krāsas, asociācijas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Jēdzieni: maņa. Apbūvēto vidi cilvēks uztver ar visām piecām maņām. (K.Li.4.) Prot attēlos saskatīt kopīgās pazīmes. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, rada asociācijas, izvēlas atbilstošo attēlu. |
29. | Maņas. Tauste – virsmu dažādība | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Jēdzieni: maņa. Apbūvēto vidi cilvēks uztver ar visām piecām maņām. (K.Li.4.) Prot attēlos saskatīt dažādās, ar tausti uztveramās, virsmas. Uzdevuma tips – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlos redzamās virsmas, to īpašības. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Telpu veidi | Citi | augsta | 3 p. | Jēdzieni: telpa. Prot raksturot dažādos telpu veidus, attēlos saskatīt kopīgās un atšķirīgās pazīmes, noteikt lieko attēlu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, kopīgo un atšķirīgo pazīmju noteikšana, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē telpas, nosaka lieko attēlu. |
2. | Faktūra arhitektūrā | Citi | augsta | 3 p. | Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt fakturētu virsmu, noteikt attēlu kopīgās un atšķirīgās pazīmes, izvēlēties lieko attēlu. Uzdevuma tips – attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata kopīgās un atšķirīgās pazīmes, nosaka lieko attēlu. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Arhitektūra – jēdzieni, izteiksmes līdzekļi, maņas arhitektūras objekta uztverē | 00:35:00 | vidēja | 30 p. | Jēdzieni: telpa, apdare, apgaismojums, akustika, interjers, maņa, akustika. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Apbūvēto vidi cilvēks uztver ar visām piecām maņām. (K.Li.4.) Uzdevumu tipi – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums, atbildes izvēle, attēlu tests, kopīgo un atšķirīgo pazīmju noteikšana, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo dažādās arhitektūras nozares, saskata to pazīmes attēlos; analizē attēlus, saskata vienkāršas un dekoratīvas ēkas fasādes apdares pazīmes; raksturo apgaismojumu, akustiku, interjeru; analizē telpas, nosaka lieko attēlu; analizē attēlus, saskata tajos mākslas veidus; analizē attēlu, saskata tajā faktūras pazīmes, izvēlas atbildes variantu; analizē attēlus, izvēlas attēlā redzamā ritma nosaukumu; analizē attēlus, saskata tajos apjoma pazīmes; analizē attēlus, saskata tajos simetrijas vai asimetrijas pazīmes; nosauc maņas, kuras palīdz_ |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Arhitektūra, telpa, izteiksmes līdzekļi, maņas telpas uztverē | 00:35:00 | vidēja | 28 p. | Jēdzieni: apdare, apgaismojums, interjers, telpa, maņa, apgaismojums telpā, akustika. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Apbūvēto vidi cilvēks uztver ar visām piecām maņām. (K.Li.4.) Uzdevumu tipi – attēlu analīze, atbildes ievilkšana, patiess/nepatiess apgalvojums, atbildes izvēle, attēlu tests. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka kopīgās pazīmes, izvēlas lieko attēlu; raksturo apgaismojumu, attēlā saskata noteikta apgaismojuma pazīmes; analizē attēlus, tajos redzamo interjeru, raksturo to; analizē attēlus, saskata tajos dzīvojamās telpas pazīmes; analizē attēlu, raksturo noteiktas krāsas radīto vizuālo efektu; analizē attēlus, saskata tajos noteikta ritma pazīmes, apjomīga arhitektūras objekta dekoratīvā elementa pazīmes; analizē attēlus, saskata simetriju, asimetriju, kopīgās un atšķirīgās pazīmes, nosaka lieko attēlu; nosaka apgaismojuma veidu, telpas izmēru, formu; anal_ |